Ritning av husets planlösning med markerade väggar mellan köket och vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en huskonstruktion som visar en bärande innervägg och detaljerade mått för takstolar och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en husritning som visar planlösningen med kök och vardagsrum indikerat, potentiell vägg för borttagning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husritning som visar planlösningen med måttangivelser, inklusive positionen för en eventuellt bärande innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husritning som visar detaljer av bärande och icke-bärande innerväggar med markeringar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husritning som visar planlösning med markerade innerväggar, takstolar och öppningar för dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad teknisk ritning av husets takkonstruktion med mått och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss med noteringar om belastningsvärden och mått för en takstol, inom ramen för planering av husombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur en anteckningsbok med handgjorda tekniska ritningar och beräkningar relaterade till bärande strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har bestämt oss för att öppna upp väggen mellan köket och vardagsrummet för en mer öppen planlösning.
Huset är ett 1 plans med källare.
Talar jag med föregående ägare huruvida inneväggen är bärande säger han att takstolarna bär på ytterväggarna.
Han sa också att när huset byggdes så byggde man allt för att sedan i efterhand placera innerväggarna.
På samma sätt är min fars och svärfars hus byggda.
Det är vind ovanför.
När jag tittar på husritningar så står det bärande innervägg. Fast varför skulle den vara bärande när det finns en vind endast? Under denna vägg står stödmuren i källaren som är bärande, och det är ju logiskt.
 
Takstolarna är bärande mellan ytterväggarna. De är väldimensionerade med hänsyn till snözon och spännvidd. Jag förstår heller inte resonemanget med bärande innervägg, vilket inte är sant, men det är inte säkert att det är koordinerat. Fota gärna ritningarna utan skuggor så är de lättare att läsa.
 
Takstolarna utförande och dimensionering Handskrivna anteckningar om belastningsberäkningar för takstolar med olika materialvikter och snölast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad teknisk skiss av takstolar med matematiska beräkningar och dimensioneringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nötad sida ur en anteckningsbok med beräkningar och dimensioneringar för takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anteckningssida med beräkningar och skisser av takstolar för byggprojekt, inklusive dimensioner och val av material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida i anteckningsbok med handskrivna beräkningar och ritning av takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur anteckningsbok med tekniska ritningar och beräkningar för takstolens dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handskrivna anteckningar om dimensionering av takstolar med matematiska beräkningar och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mer om takstol
Ritning av takstolskonstruktion med mått och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografi av tekniska byggspecifikationer om snölast, vindtryck och takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arkitektritning av en bottenplanslösning för en bostad med måttangivelser och rumsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en bostadslägenhet med mått och rumslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad sida av arkitektonisk ritning med måttangivelser och layout för en byggnadsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggteknisk ritning som visar detaljer för väggkonstruktioner och golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerade arkitektoniska ritningar av en byggnadssektion med mått och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen bok med teknisk ritning av en byggkonstruktion med måttangivelser och markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningsdiagram för byggprojekt med mått och detaljer i uppslagen bok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen bok med tekniska ritningar och detaljerade sektioner för byggnadskonstruktion, inklusive mått och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Takstolarna är bärande mellan ytterväggarna. De är väldimensionerade med hänsyn till snözon och spännvidd. Jag förstår heller inte resonemanget med bärande innervägg, vilket inte är sant, men det är inte säkert att det är koordinerat. Fota gärna ritningarna utan skuggor så är de lättare att läsa.

Jag hoppas de nya bilderna är lättare att läsa av.
Jag blir lite kluven i frågan, varför man skriver bärande men en han som lät bygga säger att det inte är det. En försiktighetsåtgärd på handling? Ritningar som ska fungera på flera hus?
 
En imponerande konstruktion och beräkning! Observera att det finns en särskilt beräknad fackverkstakstol som stöder valmningen på respektive gavel. Jag tolkar det som att ritningarna inte är fullständigt synkronoserade i tid eller att de är tänkta för fler objekt. Bärande är inte dina mellanväggar i alla fall.
 
J justusandersson skrev:
En imponerande konstruktion och beräkning! Observera att det finns en särskilt beräknad fackverkstakstol som stöder valmningen på respektive gavel. Jag tolkar det som att ritningarna inte är fullständigt synkronoserade i tid eller att de är tänkta för fler objekt. Bärande är inte dina mellanväggar i alla fall.
Tack för du tog dig tid att titta på det och hjälpa mig som är lite novis i detta ämne och att du kommer fram till samma sak som vi andra tolkar det, mellanväggar/innerväggar i entréplan ej är bärande.
 
J justusandersson skrev:
En imponerande konstruktion och beräkning! Observera att det finns en särskilt beräknad fackverkstakstol som stöder valmningen på respektive gavel. Jag tolkar det som att ritningarna inte är fullständigt synkronoserade i tid eller att de är tänkta för fler objekt. Bärande är inte dina mellanväggar i alla fall.

Är borde det varit fler pelare om väggen skulle varit bärande.
Trävägg med synliga pelare och elkablar i ett rum under renovering, med fråga om bärighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har ju huset inga bärande mellanväggar, men bortsett från det så kan en så spinkig vägg som denna aldrig vara bärande.
 
J justusandersson skrev:
Nu har ju huset inga bärande mellanväggar, men bortsett från det så kan en så spinkig vägg som denna aldrig vara bärande.
Borde man vara orolig för att sätta upp 28mm gles c/c 300mm i taket för montera gips på?
Glöden skrivas i takstolarna.
 
Nej.
 
  • Gilla
tobson85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.