S
Hej.
Har salat på takstolarna på vinden, ska dit med plast och sen lösull. Sedan sätta dit liggande 45x45 tänkte jag, har tänkt att skruva upp dessa.

Vad ska jag använda för skruv till 45x45:an?

Funkar det med en styck 5x90 i varje takstol eller ska det sitta två?
 
Mikael_L
Är det tak, snedtak eller vägg?

I tak kan du väl köra med gles, 28x70.
 
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det tak, snedtak eller vägg?

I tak kan du väl köra med gles, 28x70.

Detta är i snedtak samt i gavel/vägg.
Just det, i taket kanske man inte behöver köra 45x45, det blir nog spottar i taket, funkar det med 28x70, ska väl vara nån kåpa på spotten?
 
Vanligtvis sätter man pottor ovanför, även om vissa armaturer idag är godkända att trycka upp emot plast/isolering så känns det för mig alltid bättre med en potta ovanför. Hängslen å livrem!

googla hidealite spotguard gles. Den brukar jag köra med
 
Mikael_L
Tja, för att generalisera så tycker jag att du kör med gles, 28x70 i cc 300 i tak och snedtak. Sen 45x45 i vägg.

Glesen kan spikas med en 65 eller 75x2,8 mm spik i varje takstol, eller 55-70mm skruv, typ spånskiveskruv.

45x45 mot vägg spikas med en 100x3.4 eller 90x3.1 för spikpistol mm spik i varje takstol, eller 100x5 mm skruv.
max cc600, men går att välja lite andra varianter p.g.a situationen. Dvs en kort vägg mot kattvindar är kanske inte perfekt att ha cc600 och sen nästa/sista regeln bara 200 över, då är det kMen anske bättre att välja ett annat cc.


Med 28mm gles i taket så ryms elslang bra, takdosor brukar sticka upp lite för mycket, så man för töja lite i plasten, men det finns riktigt grunda takdosor också, men de blir sen trånga att koppla i, så man får se upp så man inte drar dit så mycket som ska kopplas samman, dock aldrig något problem ifall det endast är lampan, eller bara ett rör vidare.

Vad gäller spottar så får du kolla upp vad som gäller för vad du har tänkt.
Men LED har ju blivit en revolution här, det finns mycket LED som inte kräver någon box eller liknande, utan kan i princip ligga mot isolering. Det finns även LED som passar i apparatdosa, men här får man se upp/tänka efter, ska det vara något drivdon till måste det finnas plats för det också.
 
Mikael_L
S
M Mathiasffs skrev:
Vanligtvis sätter man pottor ovanför, även om vissa armaturer idag är godkända att trycka upp emot plast/isolering så känns det för mig alltid bättre med en potta ovanför. Hängslen å livrem!

googla hidealite spotguard gles. Den brukar jag köra med
Hängslen och livrem låter bra, med de där pottorna verkar ju få plats med 28x70 så då kör jag det i taket.
 
Mikael_L
S Skruvar skrev:
Har salat på takstolarna på vinden, ska dit med plast och sen lösull. Sedan sätta dit liggande 45x45 tänkte jag, har tänkt att skruva upp dessa.
Visst sätter du de korslagda 45x45 och glesen innan du sprutar lösull?

Det är inte dumt att sätta pottor och flexslang och takdosor, dvs allt, före lösullen, om det fungerar för logistiken.
Ty är det något som inte fungerar, eller plast som måste repareras etc, så är det lättare att fixa innan ullen.
 
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, för att generalisera så tycker jag att du kör med gles, 28x70 i cc 300 i tak och snedtak. Sen 45x45 i vägg.

Glesen kan spikas med en 65 eller 75x2,8 mm spik i varje takstol, eller 55-70mm skruv, typ spånskiveskruv.

45x45 mot vägg spikas med en 100x3.4 eller 90x3.1 för spikpistol mm spik i varje takstol, eller 100x5 mm skruv.
max cc600, men går att välja lite andra varianter p.g.a situationen. Dvs en kort vägg mot kattvindar är kanske inte perfekt att ha cc600 och sen nästa/sista regeln bara 200 över, då är det kMen anske bättre att välja ett annat cc.


Med 28mm gles i taket så ryms elslang bra, takdosor brukar sticka upp lite för mycket, så man för töja lite i plasten, men det finns riktigt grunda takdosor också, men de blir sen trånga att koppla i, så man får se upp så man inte drar dit så mycket som ska kopplas samman, dock aldrig något problem ifall det endast är lampan, eller bara ett rör vidare.

Vad gäller spottar så får du kolla upp vad som gäller för vad du har tänkt.
Men LED har ju blivit en revolution här, det finns mycket LED som inte kräver någon box eller liknande, utan kan i princip ligga mot isolering. Det finns även LED som passar i apparatdosa, men här får man se upp/tänka efter, ska det vara något drivdon till måste det finnas plats för det också.

Hur mycket isolering bör man ha i snedtaket? Idag får det plats 240mm. Därav Funderingen på den extra 45x45:an i snedtaket.

Så en skruv/spik per regel räcker i 45x45:an?
 
Mikael_L
Jag har 340 i tak och 285 i väggarna, hus byggt för typ 8 år sedan.


Vad man ska eller bör ha, ... :thinking:
Hur långt är ett snöre?


edit:
Glöm inte vindskydd ovanpå lösullen sen, typ någon papper eller likn. Det kan ge lika mycket som 10cm extra ull, än att den varma luften ändå blåser bort eller försvinner i konvektion.
 
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst sätter du de korslagda 45x45 och glesen innan du sprutar lösull?

Min första tanke var att plasta och glesa med 45x45 liggandes i snedtaket för att sen få det fyllt med lösull. Och sen lägga i 45 skivor med isolering utanpå plasten mellan de liggande 45x45 reglarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.