Frågan uppstod efter yngre vaktmästare skulle fixa nåt med toastolen och fick syn på min gamla Kenny Duo tvättmaskin och storögt undrade ” funkar den där gamla reliken fortfarande? Jag räknade efter och insåg att tvättmaskinen är 36 år gammal och svarade killen ”Javisst. Han såg skeptisk ut och gick efter en extra titt.

Efter det så kan jag inte låta bli att titta på ”Gamla Bettan” som funkat så bra, när jag är på dass. Omodern och ful med bruna/orange fartränder + 3 stora fula bruna plastrattar uppepå. 1. Tvätt-temperatur. 2. Tvättprogram, lång och slapp till kort och piskig - typ. 3. Val av tvätt eller torktumling.

Kennyn är sveriges först sålda tvätt/tork combo. 800 varvs centrifug var häftigt på 80-talet. Torktumlarkapaciteten är liten och bara 2 värmeinställningar. Halvfart eller full patte. Torktiden ställs in med vred 2. Värmeutblåset uppepå sprider glatt kalsongluddet i hela badrummet. Jag stävjade den inpertinensen genom att dra en gammal damstrumpa över utblåset och tömma vid behov.

Maskinen har aldrig strejkat/reparerats trots att jag kör typ 1 tvätt/torktumling per vecka.

Ni som anv nya maskiner - är det värt att kosta på och byta upp sig? Vatten och elåtgång är oviktig då det ingår i hyran - oavsett hur mycket jag snålar eller vägrar spola i kran.
 
nej bytt inte upp dig allt nytt är skit
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
A
kenny är kult
 
Du kommer inte att få något på försäkringen om den går sönder, så den måste bytas. *IRONI*
 
  • Haha
jonko och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En sån gammal maskin kan eventuellt vara emot våtrumsreglerna också.
 
Till att börja med så är ju det mesta som tillverkas nuförtiden skit vad gäller hållbarhet. Tråkigt att det ska vara så, men det är en strategi av tillverkarna för att sälja sälja sälja.
Å andra sidan sparar man mycket energi och vatten med moderna maskiner, och den förbrukningen är en del av våra globala begränsade resurser. Inte betydelselöst även om du slipper se det på din räkning (fråga Greta ;) ).
Som kuriosa kan nämnas att jag för ca 25 år sen slängde ut en gammalt frysskåp som min morsa hade haft i drift sen slutet av 50-talet. Benco var märket, och den var inte trasig efter 35 års drift. Bara sliten, sunkig och strömslukande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En ny torkar bättre, luddar mindre och är energisnålare så visst är det en funktionsmässig uppgradering. Tillförlitligheten är dock inte lika bra, om du är nöjd med din relik, använd den tills den dör. Du verkar inte tvätta supermycket heller.

Jag skulle behålla den men inte laga när den väl rasar
 
Tack för trevliga svar! Då får gamla bettan bo kvar tills det oundvikliga händer

Reservdelar lär ju inte finnas om det nu ens fanns på 80-talet.

Kostade typ 6000 :- vilket var apdyrt då... men i längden så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.