Jag har fått uppdraget att renovera två pingisbord.
Det är två gamla proffsbord, alltså med tjock plywoodskiva. (Stiga Match?)

Med årens lopp har kanterna blivit skadade, några träflisor har ryckts ur här och där, och små gropar har uppstått pga allmän misshandel.
Nu sitter jag och funderar hur jag skall fylla igen hålen. Spackla med något antar jag, men vad? Min första tanke var PP Elastic men sen började jag fundera på om vanligt spackel skulle räcka?
Några andra förslag? Fyllnadsmaterialet skall, för studsens skull, gärna vara i närheten av plywoodens hårdhet.
 
Har för massor av år sedan renoverat ett pingisbord, vilket dock var tillverkat i spånplatta. Vanligt snickerispackel fungerade utmärkt och har hållt i ca 20 år nu (iofs inte så särskilt mkt använt de senaste 15 åren, men ändå).

Får du problem med att snickerispacklet är för klent för stora hack i kanten så rekommenderar jag 2-K glasfiberspackel (med korta glasfiberremsor, är det en riktigt svår lagning så börja med långa trådar underst och sen ett nytt lager med korta). Tror att det finns i form av plastic padding på ÖB. Annars är biltems också helt ok, har dock haft mer problem med ojämna tider till härdning där, kan dock vara skit bakom spakarna som är problemet där. Ta inte för mkt, det är otroligt mkt segare att slipa än snickerispackel.
 
Jag är lite rädd att 2K-spackel är för hårdslipat så att när jag slipar resten av skivan tar mer av skivan än spacklet. Kan det bli så?
Vad tror ni om PP Elastic?
 
Du skulle även kunna tejpa av sidorna med en lite tjockare målartejp och sedan fylla håligheterna med epoxylim som du värmer lätt med en hårtork så att det rinner ner och fyller upp. När det fått härda så kan du jämna av det med ett vasst stämjärn eller en sickel. Epoxylim brukar i de flesta fall även vara övermålningsbart efter en lätt slipning.
 
Ja, man kan ju förstås sickla. Det var en bra idé, det går ju även på 2K-spackel.
 
Jag hade lätt testat med vanligt snickerispackel. Spackla två gånger med slipning efter båda gångerna. Sen måla över spacklet. Borde fungera hur bra som helst.
Om det inte skulle hålla kan du testa med 2-komponent, men jag tror lätt att det håller med vanligt snickerispackel.

Biltemas polyester och epoxy är det inget fel på alls för övrigt.

/ M.
 
Plastic Paddings Woodfiller brukar fungera utmärkt till den här typen av lagningsarbeten. Tvåkomponentsspackel är trevligt när man håller på och fixar och donar eftersom väntan kortas ner. Dessutom klarar snickerispackel inte några hörn inte...
 
Jag drog iväg ett mail till STIGA strax före helgen, Där jag frågade vad dom rekommenderar samt lämplig färg, får se om jag får nåt svar.
 
Skulle det var möjligt att fräsa ur en fals ur kanterna, och limma in en list i björk eller tunnare plywood och slutligen fräsa listen så att den kommer exakt i nivå med resten av bordet?
 
Jag undviker gärna att fräsa i plywood, och jag tror det blir svårt att få kanterna osynliga när det är målat och klart.
 
Nu har jag fått svar från STIGA, och svaret var....vanligt träspackel.
Det trodde jag inte, det är nästan så det bär emot när jag tänker på kanterna av skivan.
 
Hmm, min rekommendation av tvåkomponentsspackel kvarstår!
 
Mitt gamla pingisbord stiga elite roller fick fuktskador av ett läckande glas saft i natt.
Ytan har rest sig och är bubblig.
Nån som vet hur jag ska ta mig an problemet?
Mvh Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.