Är ett gäng designingenjörer på Högskolan i Skövde som fått i uppdrag att kombinera en groventré med tvättstuga på ett smart sätt efter en viss planritning! Behöver lite mer kött på benen angående problemområden både vad gäller tvättstuga och groventré. Även lösningsförslag gällande hur man kan utnyttja det lilla utrymmer ca. 10m[sup]2[/sup] för förvaring. tacksamma för all hjälp och idéer vi kan få!
 
Lägg ut planlösningen så får du/ni säkert massor av "lekmanstips" :)

//Christina.
 
salto1.jpg

Villa Saltö från Götenehus.

Väggen mellan groventrén och tvättstugan är valfri.

Vad är viktigtast för er?

Tvätta/torka
Förvara
Arbetsytor

Vi vill veta hur ni skulle inreda för att ni skulle kunna "arbeta" så bra som möjligt i utrymmet.
 
Hej,
vi har kikat lite på Kärnhus planlösningar (småländskt husföretag). I flera av deras planlösningsförslag fanns även en dusch inritad i detta utrymme. Det måste vara jättebra för tex hundägare, orienterare, "trädgårds-mullvadar"...
Bra skoförvaring är viktig i detta utrymme! Jag har sett stora knoppar/krokar på väggen att hänga lågskor (gympa) på med sulan utåt-effektivt i alla fall.
/Ulle
 
Kommentar till ritning:
Rent spontant tycker jag att det är för mycket fönster i groventé delen - var ska man ha hängare, hyllor mm??
Sen hade nog jag skippat väggen mellan groventré och kapprum och fått en större groventré och satt skjutdörr in till groventrén (vi har det i vårt hus och det är toppen, ingen dörr som tar väggyta). Det troliga är att det är den ingången man använder dagligen och då behövs det utrymmet bättre där. Hallen är så pass stor att en snygg och enkel hängare får plats där och får man många gäster är det ju enkelt att ta deras plagg och hänga in dem i groventrén. Har man både grov- och vanlig entré tenderar den vanliga att bli en finingång... jättebra för då kan man alltid öppna för gäster utan att skämmas eller behövt städa extra!
Väggen mellan grov och tvätt hade jag haft kvar men även där skjutdörr.
 
Betina
designingenjor/designingenjor2.
Då det handlar om många kvm hade jag nog tagit bort väggarna mellan alla 4 utrymmena (alltså inkl. klk) för att göra det till 1 stort utrymme. Ändå delar jag upp det i 3 delar:

"Tvättområde" för tvätt, skölj, tork, sy och inte minst vik.

"Förvaringsområde", här använder jag hela väggen till förvaring (och ytterkläder).

"Grovområde", här gör jag en arbetsbänk med vask, där jag kan fixa med blommor (jord), sätter upp många krokar på väggen och här finns även ett duschmunstycke att använda när hunden eller stöveln behöver göras ren. Den avdelning jag kan tänka mig består av en 90 cm hög "vägg mellan områdena grov och tvätt.

 
Jag saknar en arbetsbänk att t ex vika tvätt på. Att hålla till på tvättbänken räcker inte. För att vika en tröja behöver åtminstone jag en bredd på allra minst 60 cm, helst inte under en meter. Vi har hos oss faktiskt slängt ut städskåpet för att få plats med 1200 skåpbänk och väggskåp. Dessutom har vi en liten bänkmangel som vi inte vill vara utan och den tar också bänkyta.

Överhuvudtaget undrar jag var i den där lilla tvättstugan man ska hänga tvätt? Allt går inte att tumla. Och hur får man plats med en strykbräda? Det är ett elände att fälla upp och ner strykbrädan varje gång den ska användas. En vägghängd bräda i den tvättstugan riskerar att inkräkta på utrymmet vid tvättbänken. Och nog blir det väl lite tråkigt att inte ha något fönster i tvättstugan?
 
Hej. det finns bra strykbrädor som inte tar så kycket plagts. Det finns sådana som man monterar på vägg. Hittade en sådan på www.smarthem.se.
 
Skulle absolut har kvar väggen mellan groventrén och tvättstuga (skjutdörr lät bra). Har aldrig förstått kombinationen leriga stövlar/hundar och ren tvätt.
 
Håller med godis, Ren tvätt och skitiga/blöta kläder/hundar går inte ihop. Särskilt om man har bråttom så kan det hända att man slänger en smutsig jacka på en hop rena vikta kläder ::)
 
Vad är viktigast....allt det där är viktigt. Helst om man bygger nytt och kan planera det så som man vill ha det.
Om jag kollar in ritningen på götenehus så skulle jag flytta entren till höger...där tvättrumsväggen är. Då får jag groventre där och kan ha tvättstuga i hela det andra och får en trevligare arbetsmiljö. Både större och ljusare. Inget kapprum då heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.