Hejsan!

Jag tittade på ett hus igår. Det är väldigt intressant men det finns en hel del att göra. Bland annat så är husets dränering från 1953. Någon större fuktighet i källaren som beror på dräneringen verkar det inte vara så det är inte det första man måste göra, men det måste väl ändå göras en dränering i framtiden??

Huset ligger i en sluttning och det sluttar såpass mycket att källaren är i marknivå på den nedersta delen.

Vad är kostnaden för material till dräneringen på hus ungefär?? eftersom jag har möjlighet att hyra grävmaskin relativt billigt och deponin av jorden inte är något problem eftersom gräsmattan behöver fyllas upp på ett ställe, så är jag bara intresserad av materialkostnaden. OM INTE någon har ett ungefärligt pris på vad det kostar att dränera om man anlitar någon till att göra allt (den kostnaden an vara intressant av jämföringssyfte).
 
Om jag kommer ihåg rätt kostade materialet runt 30 000 för ca 60 löpmeter och 2 meter djupt. Isolering med optidrain (= pordrän, dränisol etc)
 
1000 - 1500 kr per löpmeter skulle jag säga. Komplett.

En försiktig brasklapp bara:
Jag rekommenderar ingen att gräva själv om man inte är grävmaskinist förståss... Det blir lätt dyrare om man skall snåla genom att hyra maskin och försöka balta med grävmaskinen själv. Dels tar det MYCKET längre tid och risken är mycket stor att man kör sönder el, tele och avlopp, man råkar rasera altanen eller trasslar till det när man gräver under trappen, osv. Sen är risken att man gräver "in sig i ett hörn" eftersom man kanske inte som amatör kan lägga upp grävarbetet i rätt ordning. ;-)

Förövrigt går det inte att dräner hus med minigrävare. Då måste man först gräva en grop som maskinen skall stå i, annars bottnar den inte. Tänk på att schaktbotten skall vara några decimeter djupare än underkant på husets platta.

Jonny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.