Håller på att renovera kök och ska sätta en kökshäll med integrerad fläkt i (Elica Nicola Tesla One Mix) som är placerad i köks ön. Denna vill jag sätta med en IM kanal, ner i bjälklag och ut genom fasad där oset går ut.
Vad tror ni om detta och hur gör jag med IM-kanalen genom bjälklag gällande isolering och brandskydd? Behöver jag besiktiga den och får jag ens göra det själv? Jag kan gå längs bjälklaget ända ut till fasaden (ca 6m). Och jag vill inte ha kolfilter.

Tack på förhand!
 
Imkanaler i bostad utförs i brandklass EI15, innebär 30 mm isolering.

Imkanal är inte besiktningspliktig i enfamiljshus. Så om du anser dig kunna dra kanalen är det bara att tuta och köra.

Du säger att den ska gå ut genom fasad. Vad har du för fasad? Jag har för mig att om man har träfasad och ska hålla sig till reglerna helt så ska det vara obrännbart material runt utblåset.
 
Redigerat:
Vanlig 30 mm isolering?
Ja fasaden är putsad sockel och tegel ovan så inget brännbart där.
Kan man behöva någon form av brandspjäll?
 
30 mm av brandisolering (brukar generellt vara i stenull). Ska man gå på annan normal isolering behöver man tjockare isolering. Bilden här visar exempelvis Parocs isoleringstyper och vilka tjocklekar som behövs för EI15. Du behöver inga brandspjäll.

Tabell över Paroc brandisoleringstyper med tjocklek för olika brandklasser EI15-EI120.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok stort tack för hjälpen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.