Hej!

Jag skulle bli glad över lite input på grund till mitt tilltänkta växthus, Classicum Antique och svar på några specifika frågor nedan.
3D-rendering av ett klassiskt växthus med svarta stålbågar och tegelsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av grund till växthus med dimensioner, visar lecablock, murblock och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektionsritning av växthusgrund med måttangivelser, lecablock och tegelmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Marken är lera och tjälfritt djup 1,1 m. Jag har inte ritat in geotextil mellan dräneringsmaterial och jorden, men det har jag tänkt ha. Dräneringen leds bort till liten stenkista. Grunden består av leca sulblock (20 x 60 x 30 cm), leca murblock (25x19x59 cm) och Randers Tegel (228x108x54 mm).

Jag hade tänkt handla upp murningen och har några funderingar kring detta. Laster och hållfasthet – kan muraren beräkna och dimensionera? Eller måste en konstruktör ta fram underlag? Jag är framför allt orolig över tegelväggen som är 2 m hög, 6 m bred och 228 mm bred – funkar denna dimensionering? Känns ju överarbetat att ta in en konstruktör för ett växthusbygge, men jag har ingen känsla för vad som är rimligt. En murare jag pratade med menade att man får går på ”sunt förnuft” vilket inte kändes särskilt betryggande…

Sedan undrar jag vilka andra krav (förutom mått, material, tider och kostnad) som är viktiga att få med i avtalet med muraren för att grunden ska bli funktionell och estetiskt tilltalande.

Tips emottages tacksamt!
 
Lasten är troligtvis försumbar gentemot vad en välmurad vägg tål, så muraren har rätt.
 
Jag hoppas det! Och håller med när det gäller lasten lodrätt ned.

Men känner du samma sak inför vindlaster från sidan? 24 m2 vägg med 22 m/s storm i byarna? Tillräckligt med armering och det är en icke-fråga?
 
Hittar du en hyfsat duktig murare så vet han betydligt mer om vad som håller än vad en konstruktör kan beräkna.
Problemet är väl att murare är ett utdöende släkte här i Sverige och duktiga sådana går knappt att få tag på.
Men tegelmuren ska väl inte ens ta något marktryck- så vad är du orolig för?
 
Tack för svaren :)

Jag är en orolig själ och även perfektionist :p Jag är van att ta väl övervägda beslut och ni hjälper mig nu i denna process. Jag har helt enkelt för liten erfarenhet för att kunna rimlighetsbedömning frågan och det är värdefullt att jag får input från fler håll (och ni är samstämmiga - det är skönt).

Vad jag är orolig för? kanske sprickor eller det blir snett, börjar luta? Worst case scenaio hade ju varit att den 2m höga tegelväggen trillar över 4-åringen (men det tror jag ju inte kommer hända så klart)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.