Hallå!

Behöver lossa inomhusdelen till en luft luft värmepump ifrån väggen, ska nämligen montera panel på den väggen och vill ha panel bakom inomhusdelen. Så min fråga är: är det möjligt att lossa den ungefär 20mm ifrån väggen? Utan att jag behöver krångla att tömma den och plocka ner den osv. Tänkte i så fall göra en ställning som man kan sätta den på under tiden jag monterar panelen. Pumpen ifråga är en Mitsubishi Electric Kirigamine.

Mvh
 
Krokben
Det vore väl att haka av den och hoppas att rören är långa nog för att dra ut den en bit.
 
Sätter man inte ett fäste i väggen som man hakar på själva inomhusdelen i? Det fästet vill jag försöka få bort också
 
Man monterar en platta på väggen som innerdelen sedan hänger på.
Om rören går ut på högra sidan bakom innerdelen är det nog snudd på omöjligt ta haka av innerdelen och få bort installationsplattan.
Risken är nog större att ni förstör något så det blir betydligt dyrare att reparera än det är att ta hjälp att lossa och återmontera.
Kolla vad en lokal kylmontör tar så du inte får så mycket reskostnader.
 
Rören som är kopplade mellan delarna, dom går ut vänster om inomhusdelen om det är till någon hjälp?

Får ta och ringa en kyltekniker på måndag och se vad som behövs göras.
 
Då finns det en möjlighet att haka av innerdelen och vrida den försiktigt så du kommer åt att ta bort installationsplattan.
Kan inte riktigt påstå att jag rekommenderar det men du får jämföra vad chansningen är värd kontra vad kylmontören tar.
 
Bygg en hög pall och ställ innedelen på så kan du vrida såpass att du kan jobba.
 
Oftast finns ju överloppsslang utvändigt så det är förmodligen görbart. Men ingångshålet är tätat med expanderande fogskum typ sikaflex i de flesta fall. Du får därmed förmodligen karva ur fogen först innan du kan få tillräckligt med spel för att haka av innerdelen. Smidigast är att vara två som jobbar för att minimera risker på kopplingar. En inne och en ute.
 
Innerdelen sitter på en monteringsram. När du sätter tillbaka denna måste den vara i våg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.