Hej.

Har i flera års tid funderat på att bygga en fjällstuga och under ett antal år bevakat tomt marknaden. Det finns ju lite olika strategier att tillämpa.

Till att börja med så har vi funderat i lite olika banor, antingen lite offside för att få lite avskildhet eller lift nära läge.

Offside har ofta relativt human prisbild ca 250 kkr (utom i Sälen) medans liftnära ofta hamnar på det dubbla 500 kkr hela vägen upp till det 3 dubbla på runt 7-800 kkr.

Vi är öppna för möjligheten att hyra ut och då är frågan om det genererar en så pass högre beläggning och högre intäkt med ett liftnära läge kontra mer offside .

Med offside menar jag att fordon alltid behövs oavsett vad man behöver / vill göra.

Nu utgår vi ifrån att byggnad är likvärdig oavsett läge

Jag gissar att jag inte är den första som funderat i dessa banor men det torde finnas många som gjort sina val och har lite mer erfarenhet.

För info så områden som vi anser uppfyller våra kriterier i olika former är utan inbördes rangordining Vemdalsskallet, Björnrike, Hundfjället, Idre fjäll, Tandådalen.
 
Min synpunkt "från andra sidan", dvs en som hyr vinterstugor, är att liftnära läge är oerhört mycket intressantare, speciellt för barnfamiljer. Det är så skönt att alla kan bryta för dagen när man själv vill, ta sovmorgon om man så vill, och inte vara beroende av att passa en bilskjuts för att komma till/från skidbacken.
 
harry73
250tkr skillnad på totalpriset borde vara en liten investering för ett liftnära läge.
 
Vet att folk i liknande tankar har fått data från t ex Skistar. Tror att slutsatsen var att det lönar sig, när det är skollov kan man hyra ut vad som helst men uddaveckor och sommaren när utbud är större än efterfrågan prioriteras bra läge.
 
Verklig ski in, ski out genererar helt klart flera tusenlappar mer per år i hyresintäkter än offside så man bör helt klart kunna motivera några hundra tusen kr mer i kostnaden för tomten. Jag har känslan av att skillnaden är större under högsäsongsveckor. Som någon skrev så är det otroligt bekvämt för småbarnsfamiljer att bo nära backen. Så köper man för att hyra ut så är det en räkneövning man kan göra. Värderar man däremot avskildhet så blir det ju dubbel positiv effekt av lägre tomtpriser offside. Lycka till!
 
Hur mkt har ni tänkt vara där själva?
Om det blir många veckor per år blir ju era egna preferenser viktigare.

Vi har själva en stuga i Idre men en bit från anläggningen.
Värdesätter lugnet och naturen högre än några tusen extra i hyresintäkter.
 
Vill man ha ett vinter/sommar/höstställe så är backnära tomter ofta ganska ocharmiga när snön är borta. Är man bara ute efter utförsåkning och att kunna ta bra betalt vintersäsong så kan backnära vara bättre. Tror dock att det kan vara svårt att hitta en ski in/out tomt under millen vid en vettig skidanläggning i fjällen. Sälen är nog inte billigare om man räknar in det som fjällen.
Vi använder vår stuga året om så därför blev läge/natur prioriterat framför nära till backe (ca 2,5km) och så åker vi lika mycket på längd som utför när vi är uppe på vintern.
 
  • Gilla
Linuslin och 1 till
  • Laddar…
Smaken är som baken, preferenser och syften är olika. Backnära boenden tycker jag tenderar att likna små getton när alltför många hus ser lika dana ut... på alldeles för små tomter i vintermiljö. Och som redan nämnts finns det ju en sommarsäsong också. De bästa stugorna är ofta dem som är belägna någonstans mittemellan, men då krävs att mikroläget är bra tex fin utsikt och marginal till granne. Glöm inte närhet till tur/längdspår (inte alltid backnära)
 
Jag tolkar TS som liftnära inte är ski in/out?

Behöver man bil till liften kvittar det om det är 3 min eller 20 min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.