Jag ser det som kanske lite mera byråkratiskt men med samma innebörd, inte respektlöst alls.
 
Hemmakatten
Sorgligt att "Tänka" hänger ut en invånare på detta sätt. "Tänka" har all kunskap och invånaren har ingen. "Tänka" har i sin arbetsbeskrivning att hjälpa allmänheten och invånarna att på bästa hjälpa de att uppfylla deras önskemål och visioner. Givetvis inom de ramar för lagar och regler.

Här tycker jag att bygglovshandlägaran hänger ut den sökanden på ett otrevligt sätt. Alla förstår inte och kan inte tolka alla lagar och regler. Det är handläggarens skyldighet att bistå med hjälp, oavsett sökandes kunskaper om processen. Sorgligt! Hoppas sökanden inte ger upp utan får hjälp av annan handläggare.
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
I de kommuner jag sökt bygglov i har de skiljt på vägledning och bygglovs process. De har haft en kostnadsfri handledning där man kan ställa så många frågor man vill och säkerställa att man har allt material som behövs för att ansöka om bygglov.
När man väl söker bygglov förväntas då ansökan vara komplett, eftersom en separat handlednings funktion finns.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft ett möte i höstas med kommunen om ärendet där ja fick full info om vad som ska skickas in vilket ja gjort.

Ska tillägga att ja har byggt vårt hus o hanterat bygglovet där, 3 år senare byggt ut huset o hanterat bygglovet även där..

Det ja vill säga är att detta är inte första gången ja ansöker om bygglov men första gången ja möter så mycket motstånd
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Sorgligt att "Tänka" hänger ut en invånare på detta sätt. "Tänka" har all kunskap och invånaren har ingen. "Tänka" har i sin arbetsbeskrivning att hjälpa allmänheten och invånarna att på bästa hjälpa de att uppfylla deras önskemål och visioner. Givetvis inom de ramar för lagar och regler.

Här tycker jag att bygglovshandlägaran hänger ut den sökanden på ett otrevligt sätt. Alla förstår inte och kan inte tolka alla lagar och regler. Det är handläggarens skyldighet att bistå med hjälp, oavsett sökandes kunskaper om processen. Sorgligt! Hoppas sökanden inte ger upp utan får hjälp av annan handläggare.
Vi måste läsa Tänkas inlägg helt olika, jag upplever det som att Tänka varit just professionell i sitt yrkesutövande och försökt leda personen rätt i sin ansökan. Nästa steg hade ju i princip varit att göra ansökan helt åt personen.

Därmed inte sagt att jag upplever att det är så det gått till i trådens ursprungliga fall.
Där tycker jag det mer påminner om någon som försöker förhala, berätta alla brister på en gång, kom inte med dem en och en
 
  • Gilla
martin.sveg och 11 till
  • Laddar…
Vad tråkigt att du känner dig dåligt bemött av kommunen.

Då jag arbetade med vindkraft så hade vi några av de mer komplicerade bygglovsärendena man kan ha. Lärdom därifrån är att slå en signal om du har några funderingar eller tankar till handläggaren så att du snabbt får allt svart på vitt.

Att köra kommunikationen via mail kan vara bra för att ha underlag men då riskerar man också att det blir en massa mail-studsande för att handläggaren har ont om tid och bara ber om exakt det som den för stunden behöver för att gå vidare i processen.

Vill man ha en smidig bygglovsprocess så behöver man hjälpa till att skapa förutsättningar för det. Och då behöver man lyssna in hur just denna bugglovshandläggare hanterar ärendet och hur den önskar underlag samt kommunikationen.

Min erfarenhet av att bli arg på eller anklaga någon är att det då tar dubbelt så lång tid samt att det ofta skiter sig :)

Lycka till och hoppas det blir bra!
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
T
T Tänka skrev:
Långt inlägg…

Jag har ett enkelt garage som exempel på ärenden som tar tid trots bästa välvilja från handläggare och sökande. Min kommun hade "ambitionen" att vi skulle skriva ut komplett lov inom fyra veckor om alla handlingar var kompletta och ärendet fick gå på delegation (kunde formellt inte handlägga något innan registrering var klar och stämplad, vilket tog mellan tre och fem dagar efter att pappershandlingar inkommit).

Nu är detta grovt generaliserat och handlar om snitt för mig själv, mängden ökade med tid, men detta var efter cirka två år när jag fortfarande hade en ”hanterbar” mängd. Jag hade cirka 120 pågående ärenden, varav 20 var så pass aktiva att jag var ute på platsbesök, på möten i ärendet eller hade telefonsamtal minst 15 timmar i veckan. Ofta uppgick det till 20. Utöver det hade jag rådgivning, generell support ("kvällsöppet") och mallskrivande. Cirka ⅓ av ärendena krävde hantering i byggnadsnämnd, vilket innebar minst 10 timmar per vecka ytterligare i den formella hanteringen. Vissa av ärendena var tillsynsärenden för olovliga byggnationer, vilket innebär kanske 10 - 40 timmar av utredning per ärende som resulterar i 2 - 10 timmars debitering. I snitt jobbade jag cirka 60 timmar per vecka. Kul med ingen övertidsersättning…


Men... garaget.

Handling 1 inkommer. En skiss av ett garage och ett stängsel. På ett linjerat A4-papper. Ritat med en överstrykningspenna (som inte syns vid scanning eller kopiering). Med en adress som inte stämmer. Sökande klurade inte ut sin fastighetsbeteckning och fick adressen fel (hur?).

Komplettering 1 (två veckor senare pga registrering och tilldelning): Vänligen komplettera med korrekt fastighetsbeteckning i ansökan, signera ansökan och lämna in skalenliga ritningar som inte är på linjerat eller rutat papper. Inte överstrykningspenna eller blyerts. Skicka inte ditt egna original. Anlita gärna en ritningskunnig, förslagsvis arkitekt eller konstruktör. Lägeskontroll av ditt bostadshus saknas, beställ nybyggnadskarta då ditt hus inte är lägeskontrollerat.


Frågor från sökande (4 veckor från ärendestart): vad är skalenligt, vad är kartor, varför kan jag inte rita själv, vad kostar en ritare, förstår ni inte vad jag söker, måste jag betala, mina grannar har redan garage som kom med bygglovet. Kan ni skicka tillbaka min ritning så att jag ser vad jag skickat in med ansökan?

Svar till sökande (5 veckor från ärendestart): förklaring av olika kartformer, skalor, måttangivelser, hur man beställer, skickar exempelritningar om ritningskrav, mått och skalor, förklarar taxa, PBL och nackdelarna med att skicka in sina egna original.


Handling 2 inkommer (10 veckor från ärendestart). Sökande har skrivit ut Google Maps och ritat in sitt garage med kulspetspenna (och highlightat det med överstrykningspenna).

Komplettering 2: Ansökan måste vara underskriven, kartan skalenlig på RITNING, beställ nybyggnadskarta så att ditt hus blir lägeskontrollerat. Vidare kompletteringar kan behövas då underlaget inte går att granska.

Frågor från söjande: Kan jag få tillbaka min ritning?


Massa samtal med sökande + möten och platsbesök under fyra veckors tid.


Handling 3 inkommer (20 veckor från ärendestart). Sökande har tagit GRANNENS lägeskontroll (som inte innehåller sökandes hus) och ritat in sitt garage med kulspetspenna och skickat in originalet utan att ta en skalenlig kopia eller skriva in mått. Underskriven ansökan inkommer.

Komplettering 3 (24 veckor från ärendestart pga registrering och semester): Skalenlig ritning krävs, skickar exempelritningar, KOPIOR av ritningsoriginalet med registreringsstämpel överstruken i rött. Nybyggnadskarta behövs, för det saknas lägeskontroll av sökandes bostadshus.


Handling 4 inkommer (40 veckor från ärendestart). Sökande har också haft semester, och varit arg på oss för handläggningstiden, så han behövde tänka länge och noga. Men efter kontakt med kart och mät på kommunen så gjorde han en lägeskontroll på sitt hus, då kom han billigare undan. Nu ville han verkligen förankra lovet och bad om en snabb handläggningstid. Han skickade in måttsatta (men inte skalenliga ritningar). I tusch, ritat på ORIGINAL av lägeskontrollen, men skickade in kopian.


Beslut (några veckor efter sista komplettering): Vi orkade inte längre och tyckte synd om sökande, vi sket i att ritningen inte var skalenlig. Måtten stämde. Åtgärden var planenlig. Bygglov beviljas. Villkor startbesked: grov utstakning för byggnad, med fininstakning efter grundläggning mot granne (1 meter). Lägeskontroll efter gjuten platta.

Efter grov utstakning märker sökande att garaget inte rymmer hans bil mellan utstakningspinnarna. Han vill ha en ”finjustering” av bygglovet med en utökning av ca 15 kvm på garaget. Efter att ha blivit informerad om att det faktiskt kräver ett nytt bygglov blir jag JO-anmäld.

JO-anmälan och första "ritningen" hänger som ett diplom på väggen hemma hos mig för att påminna mig om att jag är för snäll, och att vara lite mer krävande av byggherrar och mer formaliakorrekt.
Förvisso. Kommunerna hade dock besparat både sig själva och alla sökande en mängd arbete genom att ha utförliga anvisningar, kartbeställning, exempelritningar mm på sina hemsidor. Om tekniken till äventyrs är tillgänglig också i det offentliga, sent omsider, varför inte utnyttja den till allas förmån? Eller handlar det om att skapa merarbete och skydda sina och svindyra arkitekters och fackkunnigas jobb?
 
  • Gilla
pemu och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
De flesta kommuner har väl det mesta väl tillgängligt, måste ge cred till vår kommun i det anseendet.
Skulle det mot förmodan saknas så med lite fantasi kan man ju kolla på någon närliggande kommuns sida.
Jag tror problemet är att några har det svårare än andra att ta till sig informationen som finns.

Jag fick beröm för mina ritningar i de två byggloven jag sökt och väldigt bra bemötande, ack en simpel civilingenjör(ej inom bygg) och ingen arkitekt;)
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Fairlane
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Här tycker jag att bygglovshandlägaran hänger ut den sökanden på ett otrevligt sätt. Alla förstår inte och kan inte tolka alla lagar och regler. Det är handläggarens skyldighet att bistå med hjälp, oavsett sökandes kunskaper om processen. Sorgligt!
Förvisso ska man väl försöka hjälpa till, men någonstans måste ändå gränsen gå. Begär man en skalenlig ritning så är det inte handläggaren som ska utbilda sökande vad det är för något. Det är en uppgift för skolan.
Om vi vill att handläggaren ska hjälpa till med precis allt och dessutom retar oss på att det tar 5 dagar för svar så får vi nog anställa 10 ggr fler handläggare. Risken är då att vi kommer klaga på att det blir för dyrt...
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Förvisso. Kommunerna hade dock besparat både sig själva och alla sökande en mängd arbete genom att ha utförliga anvisningar, kartbeställning, exempelritningar mm på sina hemsidor. Om tekniken till äventyrs är tillgänglig också i det offentliga, sent omsider, varför inte utnyttja den till allas förmån? Eller handlar det om att skapa merarbete och skydda sina och svindyra arkitekters och fackkunnigas jobb?
Nu vet jag inte mycket hur du har surfat runt och kollat, men på de flesta kommuners hemsidor finns det faktiskt tydlig information och exempelritningar samt förklaringar hur sökande ska gå tillväga. Det brukar också finnas info om hur bygglovsprocessen går till. Är man inte digital kan kommunen hjälpa till med utskrift. Varför skulle handläggaren vilja skapa merarbete? Arbetsbördan är tillräcklig som det är, det är brist på handläggare i många kommuner.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Jag kan kort tillägga (utan att peka ut vissa svar) att de kommuner jag jobbat i haft exempelritningar, exempel på kontrollplaner (ville inte gå in på kontrollplanediskussioner), förklarat processen på hemsida och från servicecenter, samt i hyfsad mån även informationsvideos som förklarat process, ritningar mm. rätt ingående.

Längre tillägg:
Som handläggare vill man gärna att ärendet ska bli komplett och avklarat, framför allt av rent mänskliga skäl för att man tycker att alla ska förtjäna att få utföra det de vill, givet att planen eller lagen tillåter det. Därför försöker man informera, rådgiva och vägleda i största möjliga mån, men vi får inte säga till sökande för specifikt vad de ska göra för att få ärendet godkänt eller rentav rita åt sökande. Vi ska pröva de handlingar som sökande inkommer med mot gällande lag, rekommendationer och plan. Risken finns att vi säger åt sökande att "rita in det här så går det igenom" och så visar det sig att sökande har angett ett annat mått än det som vi pratat om. Då är det vi som bär ansvaret för att muntligen ha lovat något som inte går att bevilja.

Samtidigt så vill man inte köra över, skriva sökande på näsan eller dumförklara dem. Vi föreslår att de tar hjälp av en ritningskunnig. De kan rita själva, men då försöker vi vägleda dem till de hur de ska göra. Vi förklarar varför ritningarna inte räcker, hänvisar två, fem, tio, tjugo gånger till exempelritningar och skickar mer ofta än så exempel på andra lov. Dock finns det sökande som blir kränkta av det. I 90% av fallen vill sökande inte beställa det kartunderlag som krävs, eller ens betala för skalenlig kopiering, för att "det kostar". Jag har till och med gett specifik tekniksupport på skrivarmodeller med scanningsfunktioner för att säkerställa att kopior blir skalenliga. MED PLATSBESÖK. Sen önskar jag att vi kunde tagit ut de faktiska handläggningskostnaderna i många ärenden. Ofta faktureras lovet för ett garage under 8 000 kr men har tagit kanske 40 timmar á 1050 kr/timme i handläggning och kanske borde kosta därefter då bara 10 % - 15 % av handläggarens lön är skattefinansierad.

Som tillägg därefter så är det rent krasst så att i många kommuner så beror löneutvecklingen hos handläggarna på hur många lov man har beviljat med minsta möjliga handläggningstid.

Så ni alla som tror att handläggarna får en powertrip av att neka lov... jag förstår inte er världsbild.
 
  • Gilla
  • Älska
S_B_O och 10 till
  • Laddar…
Som tillägg angående uthängning. Bara lilla jag har haft över 100 ärenden ritade med överstrykningspenna, blyerts och kulspets på linjerat papper. Och fler ärenden än så med hot om JO-anmälan. Jag har varken dumförklarat eller hängt ut sökande. Bara önskat att sökande lyssnat lite mer på råden "är du säker på att garaget inte är för litet, vet du om garaget får plats på tomten, vet du om ditt hus uppfyller lovet, du kanske ska rita på en kopia av originalhandlingarna och skicka in en kopia på din ritning" osv osv osv osv. Alla har sina liv med sitt prio på vad de orkar göra, lyssna på eller hantera, och för dem kan PBL vara rena rama grekiskan. Och det förstår över 90% av bygglovhandläggarna du möter i verkligheten.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 8 till
  • Laddar…
T Tänka skrev:
Som tillägg angående uthängning. Bara lilla jag har haft över 100 ärenden ritade med överstrykningspenna, blyerts och kulspets på linjerat papper. Och fler ärenden än så med hot om JO-anmälan. Jag har varken dumförklarat eller hängt ut sökande. Bara önskat att sökande lyssnat lite mer på råden "är du säker på att garaget inte är för litet, vet du om garaget får plats på tomten, vet du om ditt hus uppfyller lovet, du kanske ska rita på en kopia av originalhandlingarna och skicka in en kopia på din ritning" osv osv osv osv. Alla har sina liv med sitt prio på vad de orkar göra, lyssna på eller hantera, och för dem kan PBL vara rena rama grekiskan. Och det förstår över 90% av bygglovhandläggarna du möter i verkligheten.
Jag känner många som vill framstå som totalt it-handikappade när det gäller sånt man ska och behöver göra och de är suveräna på att ge sig själva sorgsna uttryck och ledsna ögon för att bekräfta deras besvärliga situation. Då ska de gena och då ska andra göra det tråkiga åt dem. Men när det gäller porr- och bil/motor surfning då är det minsann inga gränser på deras förmåga. Det här gäller killar/gubbar.

Hur kommer det sig att folk kan leta upp all kunskap om garage etc men kan inget när det gäller sånt som inte är lika kul? Jag har noll tolerans med såna som ska surfa på en räkmacka och det finns nog bra skäl att jag inte är bygglovshandläggare
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M Marre 80 skrev:
Har snart hållt på med ett bygglov för bla garage i snart 1 månad, handläggaren blir aldrig nöjd, hittar nya saker hela tiden o tar alltid säg 5 dagar på sig att svara.. Orkar snart inte med detta..

Kan man ringa någon chef på kommunen o be om ny handläggare? Nån som varit i samma sits?
Klaga hos dennes chef. Samt kontakta någon i byggnadanämnden så kan de komma ut på plats. Så kanske den personen kan övertyga de andta att köra över handläggaren och ge ett ett positivt bygglov i nämnden
 
T tb97tool skrev:
Klaga hos dennes chef. Samt kontakta någon i byggnadanämnden så kan de komma ut på plats. Så kanske den personen kan övertyga de andta att köra över handläggaren och ge ett ett positivt bygglov i nämnden
I TS fall verkar det ju vara så att sökande inte ens har lämnat in de handlingar som krävs för att handläggningen av ärendet ska kunna påbörjas. Att då börja ringa runt till chefer och byggnadsnämnd tror jag inte är lönt, vad skulle det ge? Jag är dessutom tveksam till om de åker ut på plats för att titta på garage över huvud taget.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.