Är det någon som har hört talas om papp från Venedak med namn Esha? Kommer det från Nederländerna ? Är det godkänt för tak i Norden?

Tacksam för svar
 
Godkännt är nog esha iallafall (sitac) dom här typgodkännanden kommer och går lite grann vad det gäller importpappen www.sitac.se , men det är ingen bra kvalitet, skiljer mycket mellan den och svenska material (mataki/icopal) men den var väl billig kan jag tänka :-/.
skulle aldrig chansa med något som ska ligga ca 40 år.......
 
Menar du att utländska taktäckningar generellt är av sämre kvalitet än de svenska?
Jag hade tänkt vända mig till Derbigum. . .

/Dadid
 
Jepp!
Du får vad du betalar för kort och gott, derbigum är en app-papp, du ska definitivt ha en sbs-papp (facktermer jag vet. det har att göra med innehållet i själva asfalten)
den ser dessutom ganska risig ut rent estetiskt, det har varit ganska mycket problem med dem, men dom är jä....igt duktiga på att sälja sig.

Det finns säkert bra material utanför sverige också, men det är att köpa grisen i säcken lite grann

lita på mig jag har jobbat med åtminstone 15 olika material genom åren.......
 
Hej Pappskallen,
vad tror du om Mataki Unotech på ett garagetak med ung. 1 grads lutning? Idag ligger där papp från sent 60-tal.
Unotech kräver ju auktorisation för att läggas så vi har lejt för det. Ville inte regla upp och lägga plåt då man max kan få 3 graders lutning. Undrar vilken livslängd man får på taket jämfört med plåt. 30 år säger de att Unotech minst skall hålla.
 
Unotech är ett jättebra material.
Taklutningen spelar ingen roll, även om du kan få lite vatten ståendes på taket, men det har endast estetisk betydelse.
30 år kan nog till och med vara i underkant vad det gäller livslängden
för att ha plåt på den lutningen måste det vara bandtäckt=dyrt.
livslängden på bandtäckt plåt skulle jag tippa till 50 år.
 
Låter bra, lite sent att ändra sig, de kommer antagligen idag och lägger det. Tack för info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.