Vilka olika produkter finns det för att dra utsuget från köksfläkten genom ytterväggen? istället för till befintlig skorsten.

Har sett att det ska finnas något sådant men nu hittar jag inget när jag letar :/

Har ni några länkar och erfarenheter av denna dragning? så det blir typ en liten pipa eller "holk" ute på väggen rakt utanför köksfläkten.
 
Såvida du inte är ute efter att ha fläktmotorn externt också, så behövs det inga speciella produkter. Röret ska dras ut c:a 3 cm och förses med skyddsgaller så att det inte kommer in fåglar och annat skräp. Är det träfasad ska den skyddas av en plåt 30 cm ner, 30 cm åt varje sida och 50 cm upp från röret. Finns det takfot eller annat brännbart överhäng inom 1 m ovan rörmynningen ska den kläs med minerit eller motsvarande brandskyddande skiva.

Så är det i stora drag men egentligen ska du ta dit sotarmästare för att få anvisningar om hur det ska göras i ditt fall. Det krävs dessutom bygganmälan så fort det handlar om att ändra eller bygga ny imkanal.
 
Tack för svar, jag missade den där tråden, tyckte jag sökte men sökte nog på fel "ord".

Ska försöka få tag i sotaren om detta då, de måste iallafall komma för att sota skorsten.

Fläkten och motorn kommer hamna inne i köket, alltså en vanlig inbyggnadsfläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.