Nja, är nog inga kollyftare på dessa gamla kol, se bild. Ser mer ut som om nån metallinfästning. Dvs kollektorn är lite svarvad, men det är extremt lite.
 
  • Närbild av ett slitet elektriskt kol med metallinfästning och fjäder mot röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hört talas om kollyftare länge men så fick jag laga en Festool bordsåg åt en kompis och där stack det ut en liten pinne mitt i kolet.
På en Festoolsida hittade jag detta.
<<<
For each power tool, there are usually two carbon brushes to choose from: With automatic stop and without automatic stop. Carbon brushes with automatic stop have a spring through the length of the carbon brush. When the carbon brush wears out, the spring gets released, the current to the carbon brush gets interrupted and your power tools switches off at once. The advantage: No additional wear and tear to your power tool. Carbon brushes without automatic stop do not stop functioning at once, but performance of your power tool will detoriate rapidly. Although handy as a warning sign, this usually isn't very beneficial to your power tool.
>>>
 
Kolet är svart på baksidan ( den del som som är rotationsriktningen ) och blir om inte kolet ligger an som det ska, gnistbildning
 
  • Gilla
skinnjoel2
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
stack det ut en liten pinne mitt i kolet.
Kanon om dom börjat med att gjuta in en plast som tar emot när kolet är slut, då kan inte metallinfästningen fräsa sönder kollektorn, men jag har inte sett något sådant kol, men någon kanske har tänkt till i bättre banor:D
 
Kan man ta lite smärgelduk och putsa kollektorn eller är det bättre bara låta det lilla frästa spåret vara och trycka dit nya kol?
 
Inte smärgel( förbjudet ) det innehåller metallspån som kan sätta sig mellan lamellerna på kollektorn och då kan det bli kört med kortis i ankaret ( rotorn ) sandpapper eller vinsten mot kollektorn när den snurrar, vid byte av kol kan det blixtra lite men går bort när kollektorn putsas
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
A
extremt ovanligt med kollyftare i tvättmaskinsmotorer
fanns för många år sedan i cylindas maskiner som gjordes i början på 2000-talet.

denna kollektor är hur eller hur inte något föremål för ytterligare bearbetning av brukaren.
 
Jag röstar på att använda en slipsten för ändamålet som ju redan föreslagits:)
Slipsten liggande på ett träbord, föreslagen för användning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en gammal slipsten/bryne, kan det funka?
 
  • Gammal slipsten med röd och gul förpackning vid sidan av en gul tumstock på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har blåst rent motorn med tryckluft, gnuggat kommutatorn (kollektorn) med en trasa, monterat de nya kolen och nu funkar den gamla trotjänaren, förhoppningsvis några år till. Tack för alla bra tips och idéer! Har nu sparat ca 4 lax på att slippa köpa ny likvärdig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.