Motorn till min Bosch tvättmaskin har gett upp pga nedslitna kol. Nu har jag beställt nya, men jag ser att det har nötts ett spår i ytan på motorn, se bild? Kan det göra nåt att det har nötts så här, eller kan man slipa till det?
 
  • Närbild på nedsliten motor i en Bosch tvättmaskin med slitspår på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle bara ha bytt kolen och kört igång tvättmaskinen och låta motorn gå några minuter utan något i och sen andvända den som vanligt.
 

Bästa svaret

A
Kolektorn är sliten men det är bara att köra på med nya kol
 
Ok, kör så det ryker med andra ord, eller så att det inte ryker helst då... (y) Tack för respons!
 
Den där kollektorn skulle jag svarva. Ta loss ankaret ur motorn och klocka in det exakt i en metallsvarv och försiktigt jämna upp kollektorn med nyvässt snabbstålsbett. Man kan inte svarva en kollektor med hårdmetallbett för då kan lamellerna lossna.
Det kan hända att jag är för noga men så skulle jag göra. Tror inte att så många andra gör sådant numera.

En nödlösning kan vara att ta en bit sandpapper och slipa av hörnen på de nya kolen så att de ger kontakt fastän kollektorn är dålig.

Jag tycker att både kollektorn och kolen har slitits litet för snabbt. Kan kondensatorn ha gett upp så det gnistar mer än vanligt?
 
A
Om man nu skall lägga resurser på något så simpelt som en motortill en tvättmaskin så finns det kolektorslipstenar.
 
Ett spår gör inte så mycket, värre om det är en rygg.
Det är inte så mycket skit mellan lamellerna så kör på nya kol.
Spåret kan ha blivit av kollyftarna som skrapat mot kollektorn innan motorn stannat.

Protte
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Har tittat på bilden en gång till ÄR det ett spår, skarapa lite, kan vara lite avnött plast.
Protte
 
Tror @prototypen har rätt, kolen är så nernötta att infästningen kommit fram och slipat ett spår i kollektorn. Ett nytt kol (beställt men ej fått än) är ca 60 mm, de nernötta är kanske 5 mm. Bifogar ny och gammal.
 
  • Nytt och nött kolborste för elektrisk motor, det nötta kolborsten är markant kortare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna kolen på en elektrisk motor med tydligt synligt nernött kol och infästningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är avsiktligt en plastpinne och en fjäder så när kolet är uppnött så går det hål och plastpinnen trycks ut av fjädern och lyfter undan kolet och motorn stannar.
Utan kollyftare så blir det att motorn går ibland och kolet ligger inte emot riktigt och det blir gnistbildning. Inge bra.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är avsiktligt en plastpinne och en fjäder så när kolet är uppnött så går det hål och plastpinnen trycks ut av fjädern och lyfter undan kolet och motorn stannar.
Utan kollyftare så blir det att motorn går ibland och kolet ligger inte emot riktigt och det blir gnistbildning. Inge bra.
Protte
Ok nu fattar jag, det kan vara så att det är ett plastspår på kollektorn, ska kolla, i så fall är det ju enkelt att skrapa bort. Maskinen är se'n 2008, vet inte om det kan avgöra om kolen har kollyftare eller inte. Undersöker...
 
Men hur ser de gamle kolen ut, mer bilder.
Protte
 
Det blir inga plastspår av kol eller annat , normalt slutar motorn att fungera när kolen är slut och före det så sprakar och gnistar det runt kolektorn. Byt kolen starta motorn, riv ett fint sandpapper ( inte smärgelkduk det är metall i det ) som får plats på en flat pinne som kan sättas mot kolektorn. Slipas lite försiktigt så kollektorn blir blank, samtidigt så följer lite sand med runt och slipar in kolen
 
Kollyftare är för att det inte ska spraka och gnistra och bränna kollektorn.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Kollyftare är för att det inte ska spraka och gnistra och bränna kollektorn.
Protte
Nu får du ge mig något som visar kollyftare, har inte sett det förut, bara en fjäder som trycker ner till en visst mått och tar i kanten på kolhållaren, finns inte på mina kolborstmaskiner men sönderbränd kollektor vet jag vad det är och har nog repat ett något 1000 st handverkyg under mina år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.