Skånepöjk
Tjena

har en trapp jag byggde förra året och tänkte nu sätta upp en räcke på den sidan som är ”mot” fotot.
Trappan är byggd utav vagnstycken. Trappstegen är 45x220 om jag minns rätt.

Jag har tänkt att använda mig utav tryckt planhyvlat 70 alt 90 stolpar som jag sen har en överliggare till.
Hur ska jag få fast stolparna så de sitter (blir korrekt utfört).

Att bara dra några långa skruvar underifrån trappstegen och upp i stolpen känns ju inte tillräckligt stabilt.

vill göra det här snyggt och rätt

någon som har tips på hur jag ska göra det här så det ser bra ut?
 
  • Trappa av vagnstycken utan räcke mot husväggen med snöfläckar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
Har monterat 3 stolpar nu och det blev bra. Tog sticksågen och gjorde hål i trappstegen, sköt ner stolpen och skruva fast den i vagnstycket.

nu funderar jag på hur jag på bäst sätt ska få till ”överliggaren”, alltså plankan som ska ligga på stolparna. rätt vinkel osv.
 
Stolparna är nog för långa "" bra "" sätt ett snöre i staketet uppe och mät samma höjd på sista stolpen nere, märk ut där snöret är och ta en vinkelhake och märkt runt så har du var det ska kapas. Nu är det lite svårt att såga av stolparna rakt igenom utan att sågbladet på en maskin vill gå lite snett, så kanske en vanlig fogsvans är bättre, sen fästes överliggaren rakt på i änden på stolparna
 
Skånepöjk
J jonaserik skrev:
Stolparna är nog för långa "" bra "" sätt ett snöre i staketet uppe och mät samma höjd på sista stolpen nere, märk ut där snöret är och ta en vinkelhake och märkt runt så har du var det ska kapas. Nu är det lite svårt att såga av stolparna rakt igenom utan att sågbladet på en maskin vill gå lite snett, så kanske en vanlig fogsvans är bättre, sen fästes överliggaren rakt på i änden på stolparna
stort tack! Smart med snöre! :)
 
  • Gilla
H1H3 och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Har som sagt fått dit stolparna som är 70x70. Har satt upp ett snöre och ska markera med vinkelhake.
Blir däremot lite fundersam, tror du det går att kapa dessa rätt med en fogsvans eller bör jag göra på något annat sätt?
Vill helst slippa att behöva montera ner stolparna då de sitter väldigt bra just nu, fick hamra ner dem med en slägga för att hålet i trappsteget där stolpens går igenom blev precis så de passade...
tacksam för råd
 
  • Nyligen installerade trästolpar på 70x70 mm i en utomhustrappa med ett spänt snöre och vinkelhake för justeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
Funderar på om man skulle kunna fästa en planka på vardera sidan, likadant som snöret sitter, och den såga med en fogsvans, då har man exakt stöd och vinkel redan klart på båda sidor.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
NU har du en vinkel som ska passa för handledaren, märk av där snöret är, sen tar du en vinkelhake och märker på uppsida och nersida , dra ett streck mellan på ut och insida.och såga med en skarp fintandad fogsvans, skulle det gå lite snett går det att såga från någon annan sida med. Vill du vara säker på att stolparna inte ska fladdra så sätt en bräda uppifrån och ner med en skruv i varje stolpe en bit under snöret. Ännu bättre blir det med en bräda ( sträva ) på sned från mittenstolpen ner till ett steg vid väggen. Lycka till med sågningen
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Funderar på om man skulle kunna fästa en planka på vardera sidan, likadant som snöret sitter,
Går bra det med:D
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Funderar på om man skulle kunna fästa en planka på vardera sidan, likadant som snöret sitter, och den såga med en fogsvans, då har man exakt stöd och vinkel redan klart på båda sidor.
Det kan du göra. Men sågens skränkning kommer göra ovansidan på plankorna ful. Så att använda spill kan vara bra.
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Skånepöjk
Tänkte jag laddar upp hur jag gjorde ifall någon annan ska göra samma sak :)
 
  • Obehandlat trätrappstegsbygge med stolpar som stödjer en lutande bräda vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träställning i början av konstruktion, sedd från en trappa som leder ner till en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nickelodeon och 7 till
  • Laddar…
Du kan med fördel byta det vita det mot tryckt och lägga en bred planka ovanpå, det gäller att inte få det att se pinniigt ut, och sätta något mot fall under handledaren, räcker nog med 2 st där
 
Skånepöjk
J jonaserik skrev:
Du kan med fördel byta det vita det mot tryckt och lägga en bred planka ovanpå, det gäller att inte få det att se pinniigt ut, och sätta något mot fall under handledaren, räcker nog med 2 st där
har satt en tryckt 45x95 som överliggare :) det där var bara för att illustrera hur jag gjorde för att få ut vinkeln. La alltså sågen tvärs över och sågade!
Bild kommer imorgon
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Har du byggt trappan så fönstret inte går att öppna?
 
Skånepöjk
P para skrev:
Har du byggt trappan så fönstret inte går att öppna?
hehe nejdå det går att öppna :)
Inte riktigt helt men nästan, sen är det 1 av fler fönster till garaget som vi aldrig använder. Men i en optimal värld hade jag byggt trappen 30cm längre till höger men förra ägaren hade gjort Atlanten och förberett för trappan där, kunde gjort den smalare men vill ha den tillräckligt bred sas.
 
Är det inte lite fel höjd på det översta steget? Snubbelrisk
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.