Har nyligen köpt ett hus med krypgrund och plast mot marken finns men då det är sand på plasten har jag noterat att det här och var blir fuktigt i sanden och det beror då på att plasten börjat gå sönder på sina ställen. Plasten går heller inte ända ut till sidorna vilket jag antar är för att kondensvatten ska kunna ta vägen någonstans. Har inga höga fuktvärden i övrigt på själva grunden och inga konstiga lukter i grunden.

Frågan är då om jag behöver ta bort all gammal plast och lägga ny eller om man bara kan "täta" de ställen som gått sönder med ny plast? Bör jag lämna så att plasten inte går ända ut som tidigare? Huset har ju ändå stått där det står i 28 år utan problem med mögel så det kanske är dumt att ändra "ett vinnande koncept"? :)
 
Jag har två krypgrunder och skulle nöja mig med att laga på de ställen plasten är trasig. Klipp ut rutor av åldersbeständig tät plast och använd sedan åldersbeständig tejp. Den här är grymt bra och prisvärd: https://www.byggmax.se/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21601

Det finns billigare åldersbeständig tejp men den fäster dåligt och släpper med tiden. Den gröna rullen är grym!! :)
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Ju tätare mot marken destå bättre, tanken är att fukten ska stanna under plasten och att begränsa hur mycket som stiger upp. Tänk på att huset troligtvis byggdes utan plast så det lär inte vara allt för akut
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ju tätare mot marken destå bättre, tanken är att fukten ska stanna under plasten och att begränsa hur mycket som stiger upp. Tänk på att huset troligtvis byggdes utan plast så det lär inte vara allt för akut
Du skulle alltså rekommendera att lägga plast ända ut mot väggarna då?
 
Ja
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja
Okej. Men om det skulle bildas kondens på väggarna på sommaren, bör inte den fukten kunna ta vägen någonstans? Är lite rädd att jag ändrar något som tidigare ändå verkat fungera bra eftersom det ju inte är några fuktrelaterade skador alls på själva grunden eller väggarna som det är.
 
Jag har 10 cm glipa utan plast runt alla väggar. Inte jag som gjort jobbet men har inte märkt några problem med detta.
 
daddydj daddydj skrev:
Jag har två krypgrunder och skulle nöja mig med att laga på de ställen plasten är trasig. Klipp ut rutor av åldersbeständig tät plast och använd sedan åldersbeständig tejp. Den här är grymt bra och prisvärd: [länk]

Det finns billigare åldersbeständig tejp men den fäster dåligt och släpper med tiden. Den gröna rullen är grym!! :)
Skulle den här plasten kunna funka: https://www.byggmax.se/%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-byggfolie-p21080 ?

Tack för tipset med tejpen!
 
Handyman 1 skrev:
Vet inte om du bara tänkt ha till att laga eller att byta all plast,men ta gärna den tjockare sorten:)

[länk]
Tanken var nog i alla fall till att börja med att klippa och klistra lite. :)
 
Är det inte dumt att ha sand ovanpå plasten egentligen förresten? Fördelen är väl att det är lättare att se om det är en skavank i plasten då sanden blir fuktig men för övrigt kanske det bara är dumt eller vad säger ni? Bör man lägga lite tid på att sopa ur all sand eller är det bara waste of time?
 
Kondens på väggarna sommartid? Det tror jag inte du får. Hela poängen med plasten är att minska tillförandet av markfukt till grunden. Du bör samtidigt ha någon form av ventilation i krypgrunden.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kondens på väggarna sommartid? Det tror jag inte du får. Hela poängen med plasten är att minska tillförandet av markfukt till grunden. Du bör samtidigt ha någon form av ventilation i krypgrunden.
Om varm luft kommer in genom ventilerna (som finns) och träffar kalla väggar bör väl kondens kunna bildas, eller?
 
Sanden på plasten kan du ta bort. Kanske de använde den för att inte plasten skulle rulla ihop sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.