Belmlu
Hej allihopa,

Nybliven husägare med väldigt mycket att lära så ber om överseende med ev konstiga frågor från mitt håll :)

Boende i 1,5-plansvilla från -74 med krypgrund där jag gått i funderingar att ha hygrometrar för att kontrollera luftfuktighet och temperatur över tid men där jag nu börjar ifrågasätta om det finns någon vits med detta som lekman eller om det enbart är mitt teknikintresse som gör att jag vill ha ett kul projekt.

Bakgrundsfakta är det att krypgrunden varit aningen utsatt för fukt som dock åtgärdats med marktäckning, krypgrundsavfuktare samt tilltäppning av ett antal luftintag. Problem kvarstod på ett ställe vid besiktning (fuktkvot på 16-20% medan övrigt 11-13%) men visade sig bara vara kondensvatten från LVP som inte leddes bort. När detta gjordes försvann problemen på detta ställe.

Gällande vinden fanns där fåtal anmärkningar som ojämnheter mellan underlagstak av träfiberskivor och anslutning till kupan samt otätheter i vindpappen på gavlarna. Fuktkvoten låg på acceptabla 14-16% i slutet av en väldigt fuktig november månad. Mina betänkligheter här är även att taket är original från -74 och dess tekniska livslängd bör anses förbrukad redan men funkar ett par år till.

När det kommer till garaget är det ett ett par mindre bra konstruktioner av innerväggen som jag förstår det som lett till fuktskador. Vi ska dock riva ut denna och installera en mindre LVP anpassad för den underhållsvärme vi önskar ha i garaget.

Med allt detta i åtanke, anser ni som läser detta att det finns någon faktiskt anledning för oss att installera sensorer för att kontrollera luftfuktighet och temperatur för att kanske på ett tidigt stadium fånga upp något avvikande? Eller får det, antingen utifrån faktiska förutsättningar eller min begränsade kunskap, ses mer som en rolig grej än som en vettig åtgärd?

Om det skulle anses vara en vettig åtgärd tar jag gärna emot tips på sensorer och liknande.

Tack på förhand!
 
D
Hej,

Jag har ett fritidshus från 74 med krypgrund (80m2) på Berg. Stora problem med fukt innan jag tog mig an berget. Jag lär mig fortfarande, när hur och var fukten går upp eller ner och hur jag på billigaste sätt ska hålla bra värden.

jag har på en hobbynivå hållt på med hemaitomation i närmare 10 år. För mig var det självklart att logga värden på fukten i krypgrunden.

Jag möter fukten (RF) på tre ställen. När RF går över 74 procent vid någon av mätpunkterna går min avfuktare igång automatiskt (Woods 15df). Den slår av när samtliga mätpunkter går under 70 procent.

Jag använder Telldus, Rfxcom, Vera.

Jag ska snart gå över på Home assistans eftersom det ger mig större möjligheter till loggbing, grafer mm.

jag skulle säga att jag mentalt bokför 50 procent av kostnaden på hobbykontot och 50 procent på nyttokontot.

Skärmdump på hemautomationssystem som visar luftfuktighet på tre olika mätpunkter med värden 70%, 72% och 71%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
D Derbyboy skrev:
Hej,

Jag har ett fritidshus från 74 med krypgrund (80m2) på Berg. Stora problem med fukt innan jag tog mig an berget. Jag lär mig fortfarande, när hur och var fukten går upp eller ner och hur jag på billigaste sätt ska hålla bra värden.

jag har på en hobbynivå hållt på med hemaitomation i närmare 10 år. För mig var det självklart att logga värden på fukten i krypgrunden.

Jag möter fukten (RF) på tre ställen. När RF går över 74 procent vid någon av mätpunkterna går min avfuktare igång automatiskt (Woods 15df). Den slår av när samtliga mätpunkter går under 70 procent.

Jag använder Telldus, Rfxcom, Vera.

Jag ska snart gå över på Home assistans eftersom det ger mig större möjligheter till loggbing, grafer mm.

jag skulle säga att jag mentalt bokför 50 procent av kostnaden på hobbykontot och 50 procent på nyttokontot.

[bild]
Härligt med någon som tänker likadant! :)

Har varit inne på Telldus också men har funderingar kring deras sensorer där jag läst omdömen som sagt att det varierar så mycket som 2 grader (oklart hur mycket angående luftfuktighet) mellan enhet och enhet. Är detta något du har märkt om du använder deras sensorer och i så fall tycker du att det är av någon större vikt? Spontant tänker jag att så länge man inte flyttar runt sensorer hej vilt utan dessa har sin plats så ger det ju egentligen informationen som är av intresse, dvs förändringar över tid, medan absoluta och exakta tal för baseline inte är lika intressant.
 
D
Har hört att alla RF-mätare (hydrometer eller hygrometer!?) visar större felmarginal än 1 procent vilket är typ standard felavvikelse vid temp. Så någon större precision får man inte på budgetmodellerna av dessa mätare.

hängde upp några (3-4) bredvid varandra och de visade en skillnad på 0,1-0,2 grader, allltså typ:

15,2 15,3 15,2 och 15,1

Jag kör telldus tempmätare som kostar ordinarie typ 129 kr men vid kampanjer rea kan man komma ner till 89 kr per styck. För detta pris kan man inte ha några större krav.

köper på loh.se eller Kjell så fungerar de inte, Vilket hänt några gånger (slutar att uppdatera) så skickar jag bara tillbaka. Aldrig varit något strul med returerna. Jag har 15-17 st.

Aldrig bytt batterier och är upp på 13-14 månader nu.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
D Derbyboy skrev:
Har hört att alla RF-mätare (hydrometer eller hygrometer!?) visar större felmarginal än 1 procent vilket är typ standard felavvikelse vid temp. Så någon större precision får man inte på budgetmodellerna av dessa mätare.

hängde upp några (3-4) bredvid varandra och de visade en skillnad på 0,1-0,2 grader, allltså typ:

15,2 15,3 15,2 och 15,1

Jag kör telldus tempmätare som kostar ordinarie typ 129 kr men vid kampanjer rea kan man komma ner till 89 kr per styck. För detta pris kan man inte ha några större krav.

köper på loh.se eller Kjell så fungerar de inte, Vilket hänt några gånger (slutar att uppdatera) så skickar jag bara tillbaka. Aldrig varit något strul med returerna. Jag har 15-17 st.

Aldrig bytt batterier och är upp på 13-14 månader nu.
Tack för snabba svaret!

Beställning på Telldus Stick V2 och sensorer lagda hos Webhallen nu (y)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.