Jag ska bygga ett uterum till ett äldre hus (100 år). Jag har kommit över några fina fönster med spröjs 170 x 65 cm stora. Fönstrena har pansarglas och är ganska tunga. Problemet är att jag inte har några karmar till förnstrena. Hur ska jag göra egna karmar? Vilka dimensioner ska jag ha till karmarna. Jag har tänkt mig att sätta dem parvis med en regel mellan. Några ska vara öppningsbara, några fasta (om det är enklare).
Någon som vet råd?

Sören
 
  • Gilla
pelob22
  • Laddar…
Hej

Vet ej vilka dimensioner du ska ha till dessa heavy-duty fönster. Men om man tittar på ett fönster med 2 luft som är ca 130 * 60 så är väl karmen ungefär 50mm tjock, djupet är upp till dig vad som passar designmässigt för uterummet.
Bytte ytterdörr för ett tag sen till en beg. 70-tals dörr, den var tung som f-n och karmen på den är ca 100mm, och det är nog lite overkill för dina fönster ;D

Men fönsterkarm är inte så svårt att tillverka om du har en överhandsfräs och några olika frässtål. Det som kan vara bökigt är att stämma eller fräsa ur för gångjärn om du nu ska ha det på fönstren.

Har du ingen fräs så går det med klinga och mothåll, 2 snitt så har du en fals där du sätter tätningslister.

Lycka till.
Skulle vara kul att se lite bilder på det när det börjar "likna nåt". Bor själv i en gammal timmerkåk och vi har planer på att bygga altan/uterum i framtiden.

 
Jag ersatte mitt ruttnade karmunderstycke med ett nytt som jag gjorde själv. Det var inte speciellt svårt, bara väldigt petigt med mått och vinklar.

Då karmen ändå skall slipas innan den impregneras, grundas och slutligen målas så är det inte så noga med ytan efter verktyget.

Börja med att rita upp en profil som karmen skall ha. Titta på existerande karmar.

Använd *aldrig* en bit massiv trä för en karmdel, limma alltid två bitar där årsringarna arbetar *mot* varandra. Annars är det en tidsfråga innan karmen slår sig. Limma med polyuretanlim och plugga eller kexa ordentligt för att få en stark fog.

Jag gjorde min karm med cirkelsåg och 24Tx165 klinga. Enda gången då jag använde fräs var för att fräsa ett längsgående 11mm spår. Resten gjordes med cirkelsåg.
Blev hur bra som helst. Värt att notera är att det du använder för att göra karmen skall vara bra verktyg så det inte blir snett och vint. Hänger väl också på det som finns mellan ratten och ryggstödet ;D fast det är lättare att få rakt om man har bra förusättningar.

Fogen mellan karmdelarna är normalt en rätt bred kamfog.

Det är svårt att beskriva i ord hur man gör... Jag skulle kolla färdiga konstruktioner och hämta ideer därifrån.

Se till att alla ytor på utsidan av karmen lutar utåt annars kommer en vattenskada på posten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.