Dottern köpte bostadsrätt i höstas. Den var precis nyrenoverad, med bla. Siemens inbyggnadsugn.

Nu efter ca 5 månader löste jordfelsbrytaren när ugnen var igång, och det händer varje gång ugnen startas från kallt. Det lustiga är att man behöver bara slå på JFB igen, så fungerar det till nästa gång ugnen skall användas.

Samma sak, starta ugnen, jordfelsbrytaren löser efter några minuter. Stäng av ugnen, låt den svalna i en halvtimme, sätt på den igen, och JFB löser inte (detta hände när jag besökte för felsökning), kunde inte få den att lösa ut. Den löser bara om man startar ugnen från helt kall.

Jag ville utesluta fel i elanläggningen, så jag mätte resistans mellan nolla och jord i anläggningen, med jordfelsbrytaren bruten. Det såg OK ut.

har någon varit med om liknande?
 
Är den 1-fas som är vanligt, vänd på stickproppen och prova, fungerar det då är det överledning i maskinen till jord, eftersom den är så pass ny så måste det vara garanti på den. Blir till att ringa service då
 
Jag får erkänna att jag inte lyckades komma på hur man får loss den från sitt skåp. Eluttaget sitter någonstans bakom. Det sitter en inbyggd mikro precis ovanpå. Allt i lägenheten är som sagt helt nytt, som nyproduktion, fast huset är gammalt.

Målet med min felsökning var mest att undersöka om om felet kunde vara något annat är ugnen. Min mätning visar att det inte är överledning mellan nolla och jord. Eftersom felet dyker upp klockrent varje gång ugnen startas kall, så får man anse det bevisat att det är ugnen. Och som sagt det bör vara garnatii, så jag vill inte meka med ugnen.

Jag har varit med om liknande fel här hemma, men då när ugnen var avsevärt äldre, och då blev det överslag i ett element när ugnan var varm, men då fanns felet kvar så länge den var varm, detta att felet bara verkar finnas vid en speciell temperatur under uppvärmningen, och sedan inte när det väl blivit varmt känns väldigt konstigt.

Felet här hemma var lite struligt att felsöka (vilket av elementen), man fick värma upp ugnen så jfb löste ut, och sedan snabbt som ögat koppla bort trådarna till elementen, och isolationstesta elementen ett och ett, det visade inget fel ens för 1000V mätspänning om det var kallt, felet försvann redan efter någon minut om inte elementet hölls varmt.
 
Sorgligt när uttgen sätts bakom allt så att man nästan måste plocka ner ett halvt kök för att komma åt , det finns även ett problem med garantin som måste finnas för grejerna, kan bli så att en servicegubbe debiterar extra för att plocka isär delarna, normalt ska det vara lätt åtkomligt med ev, stickproppar och inte gömmas bakom, är det ingen hylla mellan ugn och micro så dom kan tagas ut var för sig då
 
Samma fel på våran, tog hem den från stugan, kopplade in i garaget. jordfelsbrytaren löser hela tiden.
Surnade till och drog igång renbränningsprogrammet.
Efter det har den fungerat tills nyss, nu är det samma problem igen.
 
Felet sitter nog i ett element. Är nog minst 2 st. Ut med ugnen, in på baksidan och koppla loss ett element . Provkör. Händer inget koppla det du kopplade ur och fortsätt med nästa. Lite lurigt med elementen, dom kan fungera ett tag ( blir varma ) och sen börja bråka med överledning till jord och JFB löser.
 
Gjorde samma sak som sist, körde ugnsrengöringsprogrammet. Nu står pajen i ugnen och inget löser ut. Tål den inte att stå oanvänd i stugan över vintern?
 
Kan vara att någon fukt som bildas på på fel ställe löser JFB. Om det inte är en en liten spricka ( behöver inte synas ) på ett element, fukten kan krypa in i keramiken som omger själva värmespiralen. Men för övrigt så har jag onte hört om att vinterställd ugn löser JFB , men men.man vet aldrig.
 
  • Gilla
Knuttebumling
  • Laddar…
A
K Knuttebumling skrev:
Gjorde samma sak som sist, körde ugnsrengöringsprogrammet. Nu står pajen i ugnen och inget löser ut. Tål den inte att stå oanvänd i stugan över vintern?
om stugan inte är uppvärmd går det in fukt i elementen
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi hade liknande element i en annan produkt. För att klara isolationsprovet i sluttestet, så värmde vi alltid på elementen någon minut eller 2 före isolationstestet.
 
  • Gilla
Knuttebumling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.