Känner att jag blir förvirrad och behöver lite goda råd!!
Har läst här på forumet olika förslag på golvvärme och isolering, men jag vet inte om jag fått riktigt kläm på det.

Vi har ett hus från -53, med källare. Ska nu lägga golvvärme i den delen som är "rum" och hall, övriga utrymme är garage och tvättstuga.

Plattan är inte isolerad sedan innan, men plattan är 25-30 cm tjock. MÅSTE vi ta ut hela golvet för att isolera och sedan gjuta igen det igen? Eller GÅR det att lägga golvvärme övanpå plattan? Det är vattenburen golvvärme som ska i.

Frågan är hur mycket vi kommer att tjäna på att lägga isolering, betong är ju inte heller gratis.

Vi har element i källaren idag, och ett alternativ är kanske att låta dem vara kvar och stå för värmen, medan golvvärmen får se till att inte klinkerplattorna blir kalla.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att överväga hur jag ska gå till väga ???
 
Om plattan är så tjock skulle jag antagligen använda cellplastskivor med urfrästa spår för rör (färdiga med plåtar) och lägga dessa på befintlig platta. Räcker takhöjden?

Jag skall själv göra samma operation nångång men här är plattan tunn så här kommer jag bila upp allt och gräva ur för att sedan lägga lite isodrän el motsv och sedan antagligen gjuta en ny kaka för rören. Vilken lång mening.
 
Jo, det kan väl vara ett alternativ.
Jag hade dock tänkt mig att skippa isoleringen, men frågan är vad som händer då? Hur mycket blir värmeförlusten och kan det hända något med fukt?
 
MathiasS skrev:
Om plattan är så tjock skulle jag antagligen använda cellplastskivor med urfrästa spår för rör (färdiga med plåtar) och lägga dessa på befintlig platta. Räcker takhöjden?
Då kan man väl göra så på ett träbjälklag också? Det verkar så jobbigt att behöva riva upp golvet och isolera mellan bjälkarna. Jag har tre meters takhöjd ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.