Jag är 100% säker att ställt frågan innan här men har sökt förgäves.
Jag börjar med att be om ursäkt om jag redan gjort en liknande tråd ???

Vi har köpt ett hus byggt 1995. Vid köpet fick vi inga ritningar eller information ang huset eftersom ägaren inte hade detta.

Nu vill jag veta hur jag kan få tag på ritningar på huset, vem som byggt det osv.

Jag kan tänka mig att detta är lantmäterifrågor men hittar inte på deras sida.
Vart kan man vända sig och om det är Lantmäteriet har ni någon länk som jag kan följa för att hamna rätt?

8)
 
Amicus skrev:
Jag kan tänka mig att detta är lantmäterifrågor men hittar inte på deras sida.
Kan du inte plocka upp luren och ringa deras kundtjänst då? ;)
 
Sara_B skrev:
Kan du inte plocka upp luren och ringa deras kundtjänst då? ;)

;D Då får jag ju lyfta luren :surprised:
;) Jo det kan jag ju göra. Dagens ungdom ;D att jag inte kom på det själv ;)
 
Förhoppningsvis finns det bygglov på huset så kommunens bygglovsavd. borde kunna producera en kopia. Kostar säkert flera hundra då någon måste masa sig till kopieringsmaskinen och utföra ett fysiskt arbete men det kan det vara värt. I annat fall kanske någon granne som har liknande hus eller hus uppfört vid samma tidpunkt uppgifter om hustillverkare etc.
 
djpa skrev:
Förhoppningsvis finns det bygglov på huset så kommunens bygglovsavd. borde kunna producera en kopia. Kostar säkert flera hundra då någon måste masa sig till kopieringsmaskinen och utföra ett fysiskt arbete
Annars kostar det gratis att få en kopia hos kommunen...men det kanske beror på vem som frågar...
 
Man kan beställa från samhällsbyggnadskontoret (tror jag det heter, eller något liknande). Men fråga vad det kostar innan dom skickar något till dig, jag har hört att dom kan ta mycket betalt för några papper!
 
Här i stockholm kan man få det gjort och har för mig att det kostar typ 50 kr för en stor ritning (A2), och någon femma för A4 sidor.

På vårt hus fanns det inga ritningar när vi köpte så vi gick och fick ut dom, det var många ritningar efter div. ombyggnader genom åren så jag har för mig att det kostade 500kr, och då gallrade vi ändå bort en del ointressanta sidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.