Vi ska bygga ut vårt hus men kommunen har nu nya regler kring att byggnader som byggas ska vara 81 m.ö.h jag undrar hur man bygger ut då vårt hus har torpargrund och vi skulle vilja förlänga huset. Hur gör vi om vår nya del måste gullar upp högre än gamla delen? Jag vet inte hur mycket det rör sig om.
 
N
Hej
Du måste lägga ut texten bättre kring höjderna. Ditt hus står på torpargrund dvs är upphöjt och de nya direktiven förstår jag inte eftersom höjder på hus beslutas genom detaljplan. Hur gammal är detaljplanen eller områdesbestämmelserna i ditt område?
 
M
Min åsikt är att ni i bygglovet använder samma plushöjd som ni har i bef byggnad. Tror inte att det borde vara några större problem för eran del. Sen vad ni kör för grund kan jag inte svara på, men att ha samma utformning på hela byggnaden kan vara en fördel.
 
Jag kanske formulerade mig otydligt. Det kommunen hävdar är att grunden ska byggas på en högre nivå, fyllas upp mer än den gamla delen i och med att vi bygger nära en älv med översvämningsrisk. så teoretiskt kommer vi att ha två grunder med olika marknivå.
 
Tack för tips!
 
N
Hej
Jag tror det kan finnas en juridisk gråzon här som är värd att undersökas. Vem ansvarar för älven. En älv skall inte svämma över och på så vis "kunna kräva" att ni skall bygga på en annan höjd än vad som detaljplanen formulerar. Någon ansvarar kanske för älven och kanske behövs skötsel av älven och inte att alla hus i området byggs emot reglerna( återigen begär ut detaljplan och områdesbestämmelser för området. ) Vad säger du om att fundera själv på deras råd och ta ställning till det. Om du inte gillar deras råd, kika i detaljplan och områdesbestämmelser vad som står där. Lämna in ett bygglov i enlighet med det du önskar. Låt dem på kommunen diskutera igenom ditt fall ordentligt och komma till beslut. Gillar du ändå inte läget får du ta juridisk hjälp. Ett gott tips är väl att använda sunt förnuft också och fundera på vilken kraft och möda i det hela som kommer att krävas av dig och om det står i proportion till saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.