Frånluften från min värmepanna går upp i mellanbjälklaget och via en innervägg på övervåningen upp på taket. Det har visat sig att spiroröret är felisolerat och det måste åtgärdas eftersom det blir blött av kondensvatten.

Det skulle innebära att man måste bryta upp innertak och innerväggar för att sedan kapa röret i bitar för att kunna trä på en isolerstrumpa.

Ett alternativ är att dra frånluften rakt ut genom yttervägg ovanför värmepannan. Det är en betydligt enklare åtgärd och minskar ju dessutom risken för kondens.

För att göra detta behöver man ju bryta tätskiktet men det borde väl inte vara några problem att göra högt upp vid taket och långt ifrån de "våtaste zonerna" i badrummet?

Vit värmepanna i ett hörn med kaklade väggar och oskyddade rörutgångar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Hej
Kan du fråga en expert, jag har sett att det finns en expertpanel här. Att bryta ett tätskikt...vem vågar säga ja eller nej i det förutom en expert?
 
N Nylenskavillan skrev:
Vem vågar säga ja eller nej i det förutom en expert?
Jag skulle tro att det finns många experter inom olika områden som delar med sig av erfarenheter och kunskap på forumet. Säkert flera rörmokare och plattsättare, tex. Förmodligen också någon som gjort liknande ingrepp tidigare.
 
Det beror på vilket tätskikt du har. Generellt gäller så få skarvar som möjligt. Följ tillverkarens anvisningar på ditt tätskikt.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Frånluften från min värmepanna går upp i mellanbjälklaget och via en innervägg på övervåningen upp på taket. Det har visat sig att spiroröret är felisolerat och det måste åtgärdas eftersom det blir blött av kondensvatten.

Det skulle innebära att man måste bryta upp innertak och innerväggar för att sedan kapa röret i bitar för att kunna trä på en isolerstrumpa.

Ett alternativ är att dra frånluften rakt ut genom yttervägg ovanför värmepannan. Det är en betydligt enklare åtgärd och minskar ju dessutom risken för kondens.

För att göra detta behöver man ju bryta tätskiktet men det borde väl inte vara några problem att göra högt upp vid taket och långt ifrån de "våtaste zonerna" i badrummet?

[bild]
Om det är en takfot direkt ovanför utblåset så riskerar du att få upp varm och fuktig luft via takfotsventilationen till vinden. Inte bra. Det råkade jag ut för när en gammal torktumlares ventilation anslöts på det sättet.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Om det är en takfot direkt ovanför utblåset så riskerar du att få upp varm och fuktig luft via takfotsventilationen till vinden. Inte bra. Det råkade jag ut för när en gammal torktumlares ventilation anslöts på det sättet.
Ja, det har jag tänkt på men jag har ingen takfot och tänkte dra ut röret en bit från fasaden för att vara på säkra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.