Hej!

Jag bor i en lägenhet i Stockholm på 3e våningen, intill en lite större väg. För en tid sedan var vi tvungna att sätta in ventiler i fönstren i sovrummet vilket har lett till att förutom frisk och skön luft så kommer också en sörens massa oljud. Vi satte in de dyraste "ljuddämpnings ventilerna" men tycker inte de hjälpte super mycket. Jag vet att man får räkna med en viss ljudnivå när man bor i innerstan men jag vill verkligen försöka minimera ljudet som kommer in ändå.

Jag har läst om lite tips på olika sidor om att få in så mycket fluffiga textilier som möjligt, mattor, gardiner, ljuddämpande mattor bakom tavlor osv och tänkte även eventuellt montera dubbla gardiner och låta dem hänga i mer eller mindre dubbelveck. Jag tänkte ändå kolla om ni känner till om det finns någon typ av expert inom området? Skulle vilja prata med någon för att ta fram bästa lösningen för just vårat sovrum.

Tusen tack för hjälpen!
 
hejsan! Jag är så långt ifrån expert man kan komma men kan rekommendera Ikeas takhängda gardinskena! Vi har mörkläggningsgardiner från tak till golv och det blir kolsvart och mycket tystare när som är fördragna
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Kan rekommendera ganska många experter på området men de kommer kosta mycket pengar som du kan lägga på annat roligt.

Men i korta drag så här: om din brf eller hyresvärd renoverar/ gör åtgärder på huset ska man enligt BBR inte försämra husets egenskaper gällande ljud, ventilation och massa annat och gör man det ska man åtminstone uppfylla nybyggnadskrav enligt BBR. Finns vissa undantag mot att bevara husets estetiska kvaliteer m.m men det gäller nog inte här.

Det låter som på dig att du har fått en klar försämring av ljud från trafik och andra yttre bullerkällor och då anser jag att du ska vända dig till din brf/hyresvärd och be dem bevisa att så inte är fallet. Detta görs med en ljudmätning som kostar brf:en 10-15kkr.

Troligtvis har någon varit och beställt åtgärder på husets ventilation utan att tänka på följderna. Att du ska behöva täcka för fönstret är inte rimligt. Ventilationen ska ju fungera även nattetid.

Det finns ljudfällor för fönsterkarm som dämpar ljudet så pass att du inte får en hörbar försämring. Se t.ex Casamjas produkter.

Blev inte så korta drag men svaret är iaf: driv frågan via din brf, du ska inte behöva acceptera en försämring såvida du inte uppfyller bybyggnadskrav ändå.
 
  • Gilla
andno649
  • Laddar…
Om det är någon som likt mig sökt på ämnet och då kommit in på detta inlägg så kan jag dela med mig av lite kunskap.

Likt DrGreenbaum skriver så brukar det mest effektiva vara att dämpa ljudet så nära källan det går, dvs. i detta fallet vid själva ventilen. Då kan man använda t.ex. Casamjas produkter.

Är detta inte tillräckligt så kan ett bra alternativ vara att avskärma ytterligare med en speciell gardin eller draperi. Titta t.ex. på produkter från Absoflex eller Acqwool.

Alla bolag ovan är ju experter inom sitt område så de lär ju kunna bidra med kunskap om man kontaktar dem.

Att dämpa själva rummet i sig kommer inte göra så mycket för ljud utifrån utan mer dämpa och få en behaglig ljudmiljö inomhus (vilket ju kan vara bra iofs :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.