En miljon exemplar av Ikea-byrån Kullen återkallas i USA och Kanada efter att det inträffat personskador.

Du kan läsa artikeln här: Ännu en byrå återkallas av Ikea
 
Hur i hela friden kan företaget få betala skadestånd då instruktionerna om att fästa byrån i väggen är så otroligt tydliga?

Hemskt med dödsfall men nån måtta får det ändå vara...om nu inte Kanadensarna har några egna instruktioner där det här inte står med.
 
  • Gilla
Poontus och 3 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Hur i hela friden kan företaget få betala skadestånd då instruktionerna om att fästa byrån i väggen är så otroligt tydliga?

Hemskt med dödsfall men nån måtta får det ändå vara...om nu inte Kanadensarna har några egna instruktioner där det här inte står med.
Only in America.
 
A
Dom är bra på att ställa krav på div tillverkare i USA,gäller det mesta,driver igenom förlängningar på garantier på bilar med problem som övriga världen bara kan drömma om:)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Dom är bra på att ställa krav på div tillverkare i USA,gäller det mesta,driver igenom förlängningar på garantier på bilar med problem som övriga världen bara kan drömma om:)
Ddt finns väll både för och nackdelar.
Men det här med stämningar och som kan göra folk ekonomisk oberoende på en skitsak är systemfel.
 
  • Gilla
Poontus och 2 till
  • Laddar…
A
Ja,stämningarna duggar tätt där minst sagt,därav alla miljoner påklistrade varningsdekaler på diverse prylar,fordon mm.Fanns det ingen varning vid uppkommen skada=STÄMNING!!
 
H Holmspel skrev:
Hur i hela friden kan företaget få betala skadestånd då instruktionerna om att fästa byrån i väggen är så otroligt tydliga?

Hemskt med dödsfall men nån måtta får det ändå vara...om nu inte Kanadensarna har några egna instruktioner där det här inte står med.
jag har flera malmbyråer med olika ålder. Instruktionerna om Malmbyrån kom först efter dödsfallet. I sista lådan fanns också fästbeslag med.

Har varit med om att en 5 lådor hög malmbyrå välte över mina barn. Men en låda tog emot och kilade sog fast på nåt sätt så den fastnade i 45 graders lutning. Det skriket från barnen glömmer man inte.
 
Varit med om exakt samma sak

gissningsvis kommer sådana byråer snart endast säljas i usa med en fotplatta som möjliggör att alla lådor fullt kan dras ut samtidigt utan att den tippar. Alla remmar och fästen är inte kompatibla med rättssystemet
 
Hur ska man någonsin gardera sig mot människors dumhet? Normalfallet är ju kläder i lådorna, men vad händer när någon idiot fyller dem med spik och skruv? Får vara en rätt fet fotplatta för att motverka att den tippar då om alla lådor är fullt utdragna.

Själv har jag alltid fast dem i väggen, oavsett instruktion. Lite sunt förnuft så inser man att fullutdrag i kombination med papperslätta möbler gör att den tippar väldigt enkelt.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
S
Det är en förälders skyldighet att säkra sitt hem för sina barn, det ska inte behövas en instruktion som förklarar att en full byrå kan tippa om man drar ut alla lådor....

Nu vet jag att det moderna samhället inte ser ut så, företag kan "åka dit" för att föräldrar inte tar sitt ansvar, därför måste de friskriva sig genom instruktioner för dessa individer.
 
  • Gilla
KarroZoo och 3 till
  • Laddar…
Sunt förnuft och egen kontroll eller som det nu börjar bli en bifogat dokument med alla risker, oftast större än användarbeskrivning. Är väl i eget/föräldrars intresse att göra miljön i hemmet säkert för barn, så var det hos oss när barnen var små. Och jag vill inte ha ett amerikaniserat samhälle där man försöker tjäna pengar på rättssamhället utan någon samhällsnytta.
 
L Lane skrev:
jag har flera malmbyråer med olika ålder. Instruktionerna om Malmbyrån kom först efter dödsfallet. I sista lådan fanns också fästbeslag med.

Har varit med om att en 5 lådor hög malmbyrå välte över mina barn. Men en låda tog emot och kilade sog fast på nåt sätt så den fastnade i 45 graders lutning. Det skriket från barnen glömmer man inte.
Menar du att se skickade med fästbeslag utan instruktion om att det ska monteras. Jag är mycket skeptisk.
 
nej
i den första vi köpte stod ingenting (runt 2004)
sen i nästa stod det att den (kunde) behövde fästas men inga beslag (och jag tror förslag på hur).
I sista som vi köpte nu 2019 fanns både beskrivning och fösten medskickade.
 
Men om man ska vara lite elak.;)
Om man handlar en möbel man gillar, det finns småbarn och man vill minska riskerna.
Tar man inte då själv och kontrollerar om man anser att något extra behöver göras?
Eller tar man för givit att någon annan alltid ska överta ansvaret.
Ungefär som "byggahusare" installerar ett nytt kök, med köksö innehållande spishäll, lådor, etc, och det är både praktiskt och snyggt.
Men kanske risker med små barn, då finns det inget färdigt utan man måste själv tänka till hur det görs barnsäkert.
Det finns fyra sidor, stolar kan dras fram, går kanske att klättra på lådor, flytt av kastrull/stekpanna över golv, etc.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
För oss med erfarenhet av att byrån föll kan jag först säga att möblen stod där innan barnen och inte i deras rum. Skulle säga att ingen som inte har nån form av mani lyckas att helt barnsäkra ett helt hus i efterhand.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.