Jag håller på att projektera för ett kommande husbygge och vill ha kloka råd angående vattensäkringen av källaren. Se illustration längst ner i inlägget.

Tomten ligger cirka 100 meter från en sjö, och vattenytan på sjön hamnar ungefär mitt upp på källarväggen.
Borrprover och geotekniska undersökningarna ser ok ut, men självklart kommer grundvattnet att ligga ungefär på samma nivå som sjöytan.

Bottenplatta och källarväggar gjuts med s.k. vattentät betong, med korrekt armering och av en riktigt bra gjutare. Tätning med ngn metod mellan platta och vägg för att få det så tätt som möjligt. Detta moment känner jag mig inte så orolig för.
Inne i källaren kommer vi mestadels att måla silikatfärg direkt på betongen för att slippa fuktproblem. Källaren ska bli omklädningsrum, teknikrum m.m. så den ytfinishen kan vi acceptera.

Vattentät betong är inte 100 % tät. Riktigt utförd så rinner det inte in vatten men jag tror att fukthalten kommer vara hög om det står vatten emot på utsidan.

Det jag funderar på är hur man ska dränera och göra rätt på utsidan när gjutningen är klar.

Jag har fått två förslag på hur man ska göra.

1. Lägg dräningsgrus utanför hela källarväggen (plus så klart en fiberduk för att inte få in jordmassorna).
Lägg dräneringsslang i botten och sätt en eller två pumpar som pumpar bort vattnet kontinuerligt. Hur stor vatteninträngningen är per dygn vet vi inte förrän vi börjar gräva.

2. Acceptera att grundvattnet går mot källarväggen, omöjligt att hålla det torrt. Lägg istället stenmjöl som man packar hårt från botten och upp till grundvattennivån. Stenmjölet blir så tätt att man minskar vattentrycket kraftigt mot betongen. Sen lägger man drän-slang i grundvattennivån, samt drän-grus upp till marknivå.

Utöver dessa två förslag så tycker jag att man oavsett bör komplettera med en tätande duk direkt på betongen. En del anser detta som onödigt ("så gör vi aldrig på de hus som vi bygger") medan andra tycker det är självklart att göra det man kan för att hålla undan vattnet.

Finns det någon på forumet som har kunskaper på detta område?

Tack på förhand.




källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bumpar min egen tråd, någon som har kunskap eller åsikter i ämnet?
 
Jag trodde inte man byggde källare idag, vad är fördelen med det? :)
 
ibrakadabra skrev:
Jag trodde inte man byggde källare idag, vad är fördelen med det? :)
Skulle gärna slippa, men med begränsad byggarea och bygghöjd var det enda chansen att få in de funktioner i huset som vi behöver.
 
martinradbo skrev:
Skulle gärna slippa, men med begränsad byggarea och bygghöjd var det enda chansen att få in de funktioner i huset som vi behöver.
Ahh, jag förstår. Sorry att jag inte är till någon hjälp, lycka till!
 
jag skulle nog undvika en sån lösning. Allting går ju men det är inget kul att kanske få ha dräneringspumpar konstant sen heller om det inte blir tätt...........
 
Kan ni inte höja marken dryga metern? :)
 
stefancrs skrev:
Kan ni inte höja marken dryga metern? :)
Tyvärr inte. Från ursprunglig ritning har vi redan höjd upp allt 70 cm och kommer få slänta upp lite grann mot huset för att inte överskrida tillåten bygghöjd.
Mer än så får vi inte lov att göra då det skulle se väldigt konstigt ut också i denna platta omgivning.
 
Jag skulle också vilja bygga med enbart platta på mark, men tro inte att jag inte har undersökt varje möjlighet till detta och andra alternativ dessutom.

Så om vi återgår till TS usprungsfråga... :)
Några bra input på den frågeställningen?
 
Hej!
Jag överväger ett liknande projekt!
Hur gick det för dig och hur blev utförandet till slut?
 
L Ludvig_Å skrev:
Hej!
Jag överväger ett liknande projekt!
Hur gick det för dig och hur blev utförandet till slut?
Källaren gjöts med vattentät betong (standardgrej från betongfabriken). Mellan platta och väggar sattes en slags plåt mitt i betongen för att få det tätt i skarvarna.
Sen limmades ett slags membran utanpå den nedre delen av väggarna och ner över plattan för att ytterligare täta.

Vi räknade på maximala vattennivån i sjön, och därmed även max hljd på vatten runt källaren. Typ halvvägs upp på väggen. Sen dimensionerade vi vikten på huset så att den blev större än lyftkrafterna från vattnet. Löstes genom att hälla på 25 cm extra betong i botten av gropen, som sammanbands med den egentliga plattan.

Vi har även en drän-pump som ständigt pumpar bort vatten så i prakitken, till vardags när nivåerna är modesta så klarar den pumpen att hålla torrt runt källarväggarna.

Invändigt i källaren har vi också keramiska material eller på något sätt öppet så att ev. fukt kan transporteras bort.

Man kan tycka att vattentät betong, extra membran och dränpump är hängslen och livrem. Och det är väl precis vad det är. För detta är husets svaga punkt och jag vill kunna stå för bygget i många år framåt.
Det kommer heller aldrig i praktiken att göras om.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
För detta är husets svaga punkt och jag vill kunna stå för bygget i många år framåt.
Det kommer heller aldrig i praktiken att göras om.
Nå, men blev det bra? Är ni nöjda med huset?
 
  • Gilla
Fredde163
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nå, men blev det bra? Är ni nöjda med huset?
Ja mycket nöjda. Det är ett klubbhus till en förening och inte privat men det spelar mindre roll.

Å det tekniska med fukt och vatten fungerar precis så bra som jag hade projekterat med. Ibland har man tur... ;-)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.