Som rubriken lyder.

Mitt renoveringsobjekt är byggt -29, med vattenburen värme från okänt år, värmekällan är pelletspanna. Inte en enda av radiatorerna har något radiatorkoppel. Bara ett rör i ovankant med en termostant, och ett i underkant. Alla rör försvinner iväg i väggarna och jag har ännu inte lyckats hitta var eller hur de förgrenar sig.

En bekant hävdar att detta i stort sett garanterar att det är ett 2-rörsystem, eftersom man "aldrig" byggt 1-rörsystem på det sättet. Tydligen var radiatorkoppel redan standard när man började med 1-rörsystem. Han är kunnig och påläst, men ingen röris.

Nån som vet om det stämmer?
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Krilleman
Är det kopplat liknande detta så är det tvårörs:

element_1208708586_6098145.jpg
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Jag gissar att du har ganska grova rör. Förr byggde man med självcirkulation, dvs utan circpump. Värmepannan värmde vattmet så att det steg. Sedan kyldes det i elementen och sjönk

Jag skulle absolut tro att det är ett tvårörssystem i ditt hus.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är det kopplat liknande detta så är det tvårörs:

[bild]
Ja, exakt så!
 
surris
2-rörs skulle jag tro. Likadant hemma hos mig
 
M magnu skrev:
Jag gissar att du har ganska grova rör. Förr byggde man med självcirkulation, dvs utan circpump. Värmepannan värmde vattmet så att det steg. Sedan kyldes det i elementen och sjönk

Jag skulle absolut tro att det är ett tvårörssystem i ditt hus.
Man har ändrat i systemet vid något tillfälle och lagt till några radiatorer till. De gamla har mycket riktigt grövre rör, ser ut att vara runt 25 mm, medan de nyare ser ut att ha 16 mm.
 
När jag ändå har folk på tråden, har ni några tips på hur man hittar var det förgrenar sig?
 
Förmodligen skarvat i vägg/golv vidare till nästa och nästa och nästa. Så är det hemma i alla fall, byggt -47
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
När jag ändå har folk på tråden, har ni några tips på hur man hittar var det förgrenar sig?
Om du har tillgång till en värmekamera så kan det gå att se hur rören går i väggar och golv. Har du inte det så har du nu en ursäkt att köpa en :cool:
 
  • Gilla
Arvo-björk
  • Laddar…
Nej. Man kan inte vara 100,0% säker på att det är tvårörs bara för att det är som på bilden eller saknar koppel.
Mitt förra hus (Myresjö byggt 62) hade 1-rörs med bypass dolt i golvbjälklaget.
 
  • Gilla
Rimas84
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nej. Man kan inte vara 100,0% säker på att det är tvårörs bara för att det är som på bilden eller saknar koppel.
Mitt förra hus (Myresjö byggt 62) hade 1-rörs med bypass dolt i golvbjälklaget.
Detta är i princip rätt men hus innan 60talet hade väl aldrig ett-rör-system. Framförallt inte om det var system med självcirkulation. Bildens grova rör ger vid handen att det är byggt som självcirkulerande och detta skulle inte funka i 1-rörs-system.
Förgreningarna är troligen i väggen/golv och utgör en latent risk för du ser inte när de börjar läcka. Åt andra sidan: Eventuella läckor börjar rosta ihop och blir täta. Men det håller inte för evigt. Försök sänka trycket i systemet så mycket det går.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nej. Man kan inte vara 100,0% säker på att det är tvårörs bara för att det är som på bilden eller saknar koppel.
Mitt förra hus (Myresjö byggt 62) hade 1-rörs med bypass dolt i golvbjälklaget.
Ajajaj, sådan osäkerhet är ju aldrig kul. Vad tror du är fallet, om jag säger att jag för de flesta radiatorerna kan se flera meter rör innan de försvinner in i väggen? Inte skulle man väl låta flera meter gå fritt i rummet bara för att sedan bygga in något osynligt i väggen?

Fast nej, de flesta väggarna är tretex direkt på plankstomme, misstänker att de fräst upp spår i planket för att få plats med rören, då skulle de väl ändå inte fräsa ur ÄNNU mer för att kunna bygga in en bypass eller något...
 
Staffans2000
lägg upp lite bilder.
med all säkerhet är det ett tvårörssystem. Under min relativt korta rörmokarkarriär såg jag aldrig ett enrörssystem med de förutsättningar du beskriver.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ajajaj, sådan osäkerhet är ju aldrig kul. Vad tror du är fallet...?
Husets ålder, dimensionen på rören och radiatorerna tyder på tvårörssystem. Skulle utgå från det till 99,999%
 
M MagHam skrev:
Husets ålder, dimensionen på rören och radiatorerna tyder på tvårörssystem. Skulle utgå från det till 99,999%
Det bekräftar mitt inlägg #11.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.