Dum fråga. Eller? Hur stort är ett badkar.

Jag har aldrig haft badkar förutom i mitt barndomshem. Hur kort kan ett badkar vara innan det börjar kännas knepig för en fullvuxen karl på 185cm?
 
O Olf Oggler skrev:
Dum fråga. Eller? Hur stort är ett badkar.

Jag har aldrig haft badkar förutom i mitt barndomshem. Hur kort kan ett badkar vara innan det börjar kännas knepig för en fullvuxen karl på 185cm?
Vi har ett som är 157 cm (ca 143 cm invändigt). Jag hade gärna haft lite längre.
Jag är 185 cm.
Men frugan som är lite kortare tycker det är perfekt
 
Vanliga badkar är sällan längre än så, 140-15x cm. Tyvärr. Men man ligger sällan däri med huvudet under vatten, så man får räkna bort längden på huvud och hals.
 
BirgitS
I viss mån beror det ju på höjden på badkaret också. De här nyare modellerna av akrylbadkar är ju ofta högre än vad badkar har varit annars sen 50-talet och då kan de ju vara kortare utan att knäna kommer så mycket ovanför vattnet. Från 50-talet och framåt så brukade badkar vara 160 eller 170 cm långa (yttermått).
 
Djupet har väldigt stor betydelse.
Vi har ett badkar som är 118 cm långt, själva "baljan" är knappt 55 cm djup som minst. Helt OK att använda under kortare stund för min del, 180 cm lång. Hustrun som är "storbadare" är 160 cm, tycker det fungerar perfekt.
Jag skulle föredra ett 155 cm långt kar men badrummet är för litet.
Kan tillägga att vi är väldigt nöjda med pris och kvalitet på karet från Fina badkar. https://finabadkar.com/ Finns även längre kar.
 
Redigerat:
hscn hscn skrev:
Djupet har väldigt stor betydelse.
Vi har ett badkar som är 118 cm långt, själva "baljan" är knappt 55 cm djup som minst. Helt OK att använda under kortare stund för min del, !80 cm lång. Hustrun som är "storbadare" är 160 cm, tycker det fungerar perfekt. [media]Jag skulle föredra ett 155 cm långt kar men badrummet är för litet. [media]Kan tillägga att vi är väldigt nöjda med pris och kvalitet på karet från Fina badkar. [länk] Finns även längre kar.
Tänkte skriva något om djupet också, för när det gäller oss fullvuxna karlar är det oftast inte längden på karet som gör att delar av kroppen sticker upp ovanför vattenytan... och nu menar jag inte det ni tror, era snuskhumrar, utan den ofta utlösta airbagen runt midjan.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.