Kollar av intresset för mitt hus från 1864, med timmerstomme med förhöjt väggliv, renovrat 1974. Skänkes mot bortforsling av hela huset.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
C
Storlek? Skick? Var står det? Bilder?
 
C cpalm skrev:
Storlek? Skick? Var står det? Bilder?
180kvm på 1,5 plan, skicket är bra, 10år gammalt kök, bor i det men skall avytras från platsen och ersättas med nytt, ligger i Ulricehamn kommun
 
Ditt användarnamn ger ju intrycket att du antingen är bonde eller maskinentreprenör. Båda är hedervärda yrken av det slag som håller världen rullande men som inte belönas enligt arbetsinsats.
Är du helt säker på att det är rätt prioritering att lägga ut en massa av dina surt förvärvade pengar på att byta ut ett beboeligt hus mot ett annat?

Vill bara kontrollera så du har tänkt igenom det.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
V Valtraa92 skrev:
Kollar av intresset för mitt hus från 1864, med timmerstomme med förhöjt väggliv, renovrat 1974. Skänkes mot bortforsling av hela huset.
Har du bilder?
 
H heimlaga skrev:
Ditt användarnamn ger ju intrycket att du antingen är bonde eller maskinentreprenör. Båda är hedervärda yrken av det slag som håller världen rullande men som inte belönas enligt arbetsinsats.
Är du helt säker på att det är rätt prioritering att lägga ut en massa av dina surt förvärvade pengar på att byta ut ett beboeligt hus mot ett annat?

Vill bara kontrollera så du har tänkt igenom det.
Hej, har funderat fram och tillbaka om jag skall renovera huset eller bygga nytt. Men kom fram till att jag bygger nytt,för att få lite mer underhållsfritt, och komma ifrån vedproduktion. Men är lite kostsamt att deponera rivningsvirke. Därför undersöker jag om det finns intresse att neddemontera det. Stämmer jag arbetar med skog!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
V Valtraa92 skrev:
Hej, har funderat fram och tillbaka om jag skall renovera huset eller bygga nytt. Men kom fram till att jag bygger nytt,för att få lite mer underhållsfritt, och komma ifrån vedproduktion. Men är lite kostsamt att deponera rivningsvirke. Därför undersöker jag om det finns intresse att neddemontera det. Stämmer jag arbetar med skog!

Kanske finns andra sätt att få det mer underhållsfritt? Att bygga ett nytt hus kostar minst runt två mille, att få detta mer underhållsfritt lär vara betydligt billigare.

Byta värmesystem? Vill du slippa allt vad vedeledning heter kan du sätta in vattenburen värme. Kostar en slant, men långt billigare än att bygga nytt.

Jag har en viss vurm för våra gamla timmerhus, kan gärna bolla idéer om du vill.
 
V Valtraa92 skrev:
Hej, har funderat fram och tillbaka om jag skall renovera huset eller bygga nytt. Men kom fram till att jag bygger nytt,för att få lite mer underhållsfritt, och komma ifrån vedproduktion. Men är lite kostsamt att deponera rivningsvirke. Därför undersöker jag om det finns intresse att neddemontera det. Stämmer jag arbetar med skog!
Hur tänker du dig det nya huset för att det ska bli lättare i underhåll?
Är det befintliga huset isolerat med något annat än kutterspån?
Ingår allt från huset?
Hur lång tid har du tänkt dig för nedmonteringen?
 
B byggarätt skrev:
Hur tänker du dig det nya huset för att det ska bli lättare i underhåll?
Är det befintliga huset isolerat med något annat än kutterspån?
Ingår allt från huset?
Hur lång tid har du tänkt dig för nedmonteringen?
Hej, huset är isolerat endast 45mm skiva på utsidan, kutterspån i golv och mellanbjälklag,
Huset är i fullt beboligt skick ny målat 2012, ny tvättstuga med bänk och lådsystem.Allt ingår i huset förutsatt att nedmonteringen sker i rask takt från startdatum.
Gällande underhållsfritt är att tanken med det nya är att det blir golvvärme och bärgvärme.
 
Bergvärme kan du ju installera i det befintliga huset också. Betydligt billigare än att bygga nytt...
 
MultiMan
Obegripligt för mig hur man vill byta ett stort, friskt och tydligen fullt funktionellt timmerhus mot ett modernt korthus. Helt bortsett från kapitalförstöringen då.

Hoppas du kommer trivas med ditt beslut i vilket fall, det är det viktigaste.
 
  • Gilla
dlskeep och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bergvärme kan du ju installera i det befintliga huset också. Betydligt billigare än att bygga nytt...
Precis. Jag bor i ett timmerhus från 1800-talet som lyftes och grunden byttes ut till en gjuten platta med golvvärme. Funkar lika bra som i ett nytt hus och jag behöver aldrig strula med gipsankare när något ska hängas upp på väggen ;)
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
V Valtraa92 skrev:
Hej, huset är isolerat endast 45mm skiva på utsidan, kutterspån i golv och mellanbjälklag,
Huset är i fullt beboligt skick ny målat 2012, ny tvättstuga med bänk och lådsystem.Allt ingår i huset förutsatt att nedmonteringen sker i rask takt från startdatum.
Gällande underhållsfritt är att tanken med det nya är att det blir golvvärme och bärgvärme.
Har du bilder på huset?
Kan bara hålla med några i tråden att det blir billigare att sätta in golvvärme och värmepump
 
Jag vet hur det kan kännas när man fått nog på ett timmerhus och dess skavanker, men jag undrar om det inte finns en risk att det stått dig upp i halsen lite för långe så att du stirrat dig blind på en "Slutgiltig lösning" som du senare kommer ångra (rent ekonomiskt om inte annat).

Jag är i Ulricehamn på tisdag om du vill ses en snabbis och diskutera lite idéer? För andra sätt att tänak menar jag. Jag skulle gärna ta huset, men kan i ärlighetens namn inte just nu, varken ekonomiskt eller praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.