Fler bilder :D!!!
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Stolt över dig Bubbis
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Stolt över dig Bubbis
Hajade till över kommentaren innan jag såg att det var du :crysmile:
 
Otroligt fint bygge, imponerande! Vi är i startgroparna för något liknande, något mindre dock. Hur viktigt är egentligen materialvalen om det ändå ska målas sen?
Vad skiljer 21mm björkplyfa mot 21mm kplyfa eller till o med mdf?
Priset skenar ju lätt iväg till minst det dubbla innan det är färdigt.

Utbilda gärna en som icke haft möbelsnickeri som hobby allt för länge
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
När jag ändå var igång blev det en trevlig hallmöbel också...

[bild]
Hur gör man dessa fronter? Fräser ner en befintlig skiva eller limmar på en ny?
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Hajade till över kommentaren innan jag såg att det var du :crysmile:
:crysmile: Förstår det, du har gjort ett toppenjobb på den där pjäsen. Gillar hallmöbeln också:D
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
D dennisp skrev:
Sen har jag ett litet problem med golvlutningen. Bor i ett äldre trähus med lutande väggar och golv åt alla håll. Bifogar en bild med en gammal sockel i våg nertill. Den enkla lösningen är ju att göra en ny sockel som är i våg i överkant men följer golvet, men jag är orolig att den stora skillnaden gör att man uppfattar golvet som väldigt snett. Tips från alla mottages tacksamt!
Problemet är att du använder fel verktyg. Lod, vattenpass, vinkelhake och laser är helt fel i ett äldre hus. :seenoevil: Det bästa verktyget är synvinkeln. :p När det ser bra ut i dina ögon, så ser det också bra ut i alla andras. (Ja, ja, lite självkritik måste man förstås besitta...) :whistle:

Nu när hyllan inte är anpassad efter platsens förutsättningar, så återstår bara att välja var och hur mkt den inte ska linjera med golv, tak och vägg. Prova dig fram genom att använda synvinkeln.
 
  • Gilla
tegelsnickarn och 2 till
  • Laddar…
MarwinD MarwinD skrev:
Otroligt fint bygge, imponerande! Vi är i startgroparna för något liknande, något mindre dock. Hur viktigt är egentligen materialvalen om det ändå ska målas sen?
Vad skiljer 21mm björkplyfa mot 21mm kplyfa eller till o med mdf?
Priset skenar ju lätt iväg till minst det dubbla innan det är färdigt.

Utbilda gärna en som icke haft möbelsnickeri som hobby allt för länge
Björkplywood är något helt annat än konstruktionsplywood. Ska du bygga möbler kan du inte använda konstruktionsplywood. För det första ser det för jävligt ut och för det andra så slår det sig väldigt lätt.
MDF kan dock fungera men det har ju sina begränsningar i andra saker, som hur bra skruv fäster t.ex. och att det lätt spricker när man skruvar i "ändträt". "Ändträt" måste dessutom behandlas speciellt för att man ska få en bra finish vid målningen.
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
En trevlig period i livet där jag fick lov att ha snickarverkstan i vardagsrummet
Vad tyckte vardagsrumsparketten om att under denna period agera golv i nämnda snickeri?:)

P.s. snygg hylla!
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vad tyckte vardagsrumsparketten om att under denna period agera golv i nämnda snickeri?:)

P.s. snygg hylla!
Haha, vardagsrumsgolvet tyckte det var lite småjobbigt. Det är dock förstört av H2O redan och ska bara agera täck tills vi har byggt och målat klart. Ska lägga fiskbensparkett med start imorgon. Nervöst. :D
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Björkplywood är något helt annat än konstruktionsplywood. Ska du bygga möbler kan du inte använda konstruktionsplywood. För det första ser det för jävligt ut och för det andra så slår det sig väldigt lätt.
MDF kan dock fungera men det har ju sina begränsningar i andra saker, som hur bra skruv fäster t.ex. och att det lätt spricker när man skruvar i "ändträt". "Ändträt" måste dessutom behandlas speciellt för att man ska få en bra finish vid målningen.
MarwinD MarwinD skrev:
Otroligt fint bygge, imponerande! Vi är i startgroparna för något liknande, något mindre dock. Hur viktigt är egentligen materialvalen om det ändå ska målas sen?
Vad skiljer 21mm björkplyfa mot 21mm kplyfa eller till o med mdf?
Priset skenar ju lätt iväg till minst det dubbla innan det är färdigt.

Utbilda gärna en som icke haft möbelsnickeri som hobby allt för länge
Vectrex svarar precis som jag skulle ha gjort.
Kan även tillägga att MDF är ett helvete att såga och fräsa i då det dammar utav bara f-n :)
Kunde kanske ha sparat 3-4 tusen på att använda MDF, men då hade inte Antikrundan haft något att visa upp om 200 år ;)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
:crysmile: Förstår det, du har gjort ett toppenjobb på den där pjäsen. Gillar hallmöbeln också:D
Tack kompis! Ni får komma på inspektion när det är klart :)
 
G gnuttisch skrev:
Hur gör man dessa fronter? Fräser ner en befintlig skiva eller limmar på en ny?
Fronterna är gjorda i en ram av furu och själva spegeln är en 9 mm björkplywood.

Jag verkar inte ha varit på foto-humör under tillverkningen men sök på drawer fronts” på youtube så hittar du olika sätt att tillverka dem.
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Fronterna är gjorda i en ram av furu och själva spegeln är en 9 mm björkplywood.

Jag verkar inte ha varit på foto-humör under tillverkningen men sök på drawer fronts” på youtube så hittar du olika sätt att tillverka dem.
så du bygger ramen först och sen limmar den på björkplywooden?
 
C claym skrev:
så du bygger ramen först och sen limmar den på björkplywooden?
Nja, 2 liggande och 2 stående ”reglar” med spår i samtliga och ändarna på de korta har noter som passar i spåret på de liggande, Där har du ramen. Björkplywoodskivan passar sedan i spåret.

Allt limmas sedan ihop. Passformen är viktig.
Kolla på detta klippet som jag tycker förklarar processen bra.

 
  • Gilla
Bodil T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.