Hej,

Som rubriken lyder så har sopgubben vid flertalet tillfällen de senaste fyra åren ställt restavfallskärlet upp och ner efter att de tömt det. Någon som vet varför sopgubben gör det? Jag har många ideér på orsaken, men tänkte någon som faktiskt VET.

//Martin
 
Jag vet att på vissa ställen har sopgubbarna ibland fått idén att lägga tunnan ner eller lägga en sten på den eller något när de tömt vid bostäder som inte alltid har sopor, då slipper de köra in och kolla om den är kvar i det tillståndet när de kommer förbi två veckor senare. Detta är dock ett oskick som inte är okej, då det även visar inbrottstjuvar var det inte är någon hemma.
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
De gjorde så hos farsan för att de tyckte han hade tunnan på fel håll. (De hade beställt extra rullväg för att de alltid glömde ställa fram tunnan, då kommer de ju inte heller ihåg att vända på den)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag vet att på vissa ställen har sopgubbarna ibland fått idén att lägga tunnan ner eller lägga en sten på den eller något när de tömt vid bostäder som inte alltid har sopor, då slipper de köra in och kolla om den är kvar i det tillståndet när de kommer förbi två veckor senare. Detta är dock ett oskick som inte är okej, då det även visar inbrottstjuvar var det inte är någon hemma.
Nja så behöver det inte vara, bara att tunnan inte används.
På ett jobb som jag är har dom ett lager där sophämtning ingår. Inga sopor lämpliga att lägga i tunna produceras, alltså tom tunna som ligger ner.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Nja så behöver det inte vara, bara att tunnan inte används.
På ett jobb som jag är har dom ett lager där sophämtning ingår. Inga sopor lämpliga att lägga i tunna produceras, alltså tom tunna som ligger ner.
Så är det iallafall i hus på landet, en tydlig signal att det är en sommarstuga som inte är bebodd större delen av året.
 
  • Gilla
Dennis80 och 6 till
  • Laddar…
I min kommun kan man ha sommar abonnemang eller helårs. De som har sommar så läggs tunnorna ner fram till att nästa säsong kommet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! Drog tillbaka tunnan ikväll och min misstanke är att de är lite sura pga jag dumpar lite skräp direkt från grovdammsugaren i soptunnan.... låg en fin liten vit slipdammshög på asfalten.

Är det en rimlig anledning att de vände den upp o ner?
 
Om du ska sortera i påse och det har skett förr så är det nog ett korrekt antagande.
 
  • Gilla
SandraPeter och 6 till
  • Laddar…
Sopgubbar har en kommunceringsmetod.

Soptunnan upp och ned = vi är sura, du gör fel. Vad får du lista ut själv.

Men jag tror nog det är lämpligt att tömma grovisen i en sopsäck i framtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
uuu och 22 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sopgubbar har en kommunceringsmetod.

Soptunnan upp och ned = vi är sura, du gör fel. Vad får du lista ut själv.

Men jag tror nog det är lämpligt att tömma grovisen i en sopsäck i framtiden.
Låter rimligt. Har dock inte sett att det legat kvar damm på asfalten tidigare så jag har inte kopplat ihop bristen på påsar med sur sopgubbe. Får skärpa mig :)

Tack för bra input!
 
  • Gilla
janusz_w och 8 till
  • Laddar…
Man kan ju tycka att det hade varit enklare att lämna en liten lapp i brevlådan. :thinking:

Men tydligen jobbar de inte så.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan ju tycka att det hade varit enklare att lämna en liten lapp i brevlådan. :thinking:

Men tydligen jobbar de inte så.
Håller med annars kanske man fortsätter att göra fel.
 
  • Gilla
Alf_C och 4 till
  • Laddar…
Klassiskt sopgubbemanér. Det betyder att du gör någonting fel, vanligtvis felplacerat kärl eller dylikt. Ring och prata med deras arbetsledare och hör efter varför sopgubben håller på det det där.

När det gäller slipdamm så bör du lägga det i en påse. Det kan damma rätt duktigt där bak när man tömmer ett kärl med massor av damm, spån eller liknande.
 
  • Gilla
uuu och 8 till
  • Laddar…
A
Hur fungerar det när han ställer tunnan upp och ner, töms soptunnor manuellt ännu? häromkring är det bara en chaufför med en arm på sidan av bilen som hakar i tunnan och lyfter,går inte att ställa tunnan upp och ner då.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Hur fungerar det när han ställer tunnan upp och ner, töms soptunnor manuellt ännu? häromkring är det bara en chaufför med en arm på sidan av bilen som hakar i tunnan och lyfter,går inte att ställa tunnan upp och ner då.
Helt klart måste det ju vara bökigare, tyngre och mer tidskrävande att vända på en soptunna än att kopiera upp lite lappar med de vanligaste felen husägare gör med sina sopor och lägga lappen i de berördas brevlådor. Men det blir ju inte lika effektfullt förstås...
 
  • Gilla
Timey och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.