Jag har letat runt efter en frånluftfläkt typ Pax eller liknande med en extern sensor som mäter luftfuktighet. Finns det?

Vi har en sutterängvilla med garage i sutterängplan. Denna årstid är det ofta mycket hög luftfuktighet i garaget då man tar in en snöig bil som töar av.

Jag har dessutom satt lister på dörren mellan garaget och källarvåning så nu står luften i garaget helt stilla.

Tänkte sätta in en fuktstyrd frånluftfläkt (tilluft finns via fönsterventil) men då den kommer hamna lite bakom skulle jag vilja ha sensorn för styrningen placerad mer i mitten av garaget.

Några tips?
 
Om du söker på hygrostat så finner du en massa produkter som skulle kunna användas. Den funkar som en termostat, men då för fuktighet.

Undrar om en liten pax-fläkt el.dyl. räcker till.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Tack, ska leta vidare.
 
Förutom en rimlig ventilation är det bra med ett avfuktningsaggregat om bilen är blöt och snöig. Viktigt att bilen torkat helt tills nästa gång den ska ut och t.ex. köras i köldgrader. Vatten kan lägga sig i lister, fogar och andra trånga utrymmen spräcka upp dessa när det fryser till is. Kan påskynda rostangrepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.