Håller på att bygga ett förråd, har tre gamla fönster i bra skick. Ska använda karmhylsor och karmskruv, typ Adju Fix. Två av fönsterna är det inga frågetecken om, sidohängt och ovanhängt.
Men det tredje är vad jag tror kallas ett vridfönster. Dvs när man öppnar det och skjuter det utåt, uppåt så vrids det så att utsidan kommer inåt.
Jag har skruvat isär det och skiljt bågen från skärmen för att kunna måla det.
Undrar nu vilket som blir lättast för en icke yrkesman?
Att skruva ihop det innan montering, eller att montera karmen först, loda in den och sen skruva fast själva fönsterbågen i beslagen?
Det väger ju en del.
Tacksam för tips
 
Jag skulle montera rutan i förväg, förutsatt att du har nån hjälp för att lyfta in fönstret sedan. Jag brukar skruva upp ett par brädor på den vägg som fönstret ska liva mot. Två franskskruvar i nedre regeln att ställa fönstret på då är det skitlätt att få fönstret i våg.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
håller med föregående , man använder bågen till att kolla att det inte skevar och sitter rätt i sidled med samma spricka på båda sidor
h-fönster tror jag du menar

t
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Tack för svaren.
Det var som jag trodde.
Får sätta några reglar med distanser på utsidan så att det inte faller ut när jag ska skruva fast det.
 
Det här är ett företag ni skall akta er för!

De har levererat fönster till ett helt hus tilll mig, trodde det var svensktillverkat, men blev överrraskad då jag såg att
fönstren kom från Polen. Helt ok men Kronfönster gör ju gällande att de har svensktillverkade fönster vilket uppenbart inte helt stämmer med sanningen.

Då det visade sig att ett av fönstren som var beställt med ventilation inte var utfört på ett korrekt sätt, ventilationen var bara hälvvägs genomförd, fönsterbågen saknade kanal för ventilation och hade uppenbart missats av tillverkaren. Då jag påtalade detta så erhöll jag en ritning om hur JAG skulle borra genom karmen för att åtgärda problemet. Då jag påtalade att det var ju inte jag som levererat fel vara utan det var dem, så menade de på att det gått två månader från leverans så då var garantin förbrukad....

Men hur i herrans namn dum får man bli? Skulle kanalen varit där om jag påtalat konstruktionsfelet inom 1,5 månader?
Akta er för Kronfönster, de är helt oseriösa i sin hantering av problem, har aldrig stött på maken i mitt 62 åriga liv.

Nej, akta er för Kronfönster och köp istället av Borga Fönster, det hade jag gjort till flera hus före detta och det har alltid fungerat felfritt.

Mitt fel denna gången var att jag trodde att jag köpte svenskt men så var inte fallet, precis som det inte var med deras garantiåtagande, inte värt någonting.
 
Vad har tråden med Kronfönster att göra, ts har väl inte nämnt nåt om dem här?
 
Allt i detta forumet har väl allt med fönster att göra?

Sedan kanske inte det passar med alla inlägg? Ber om ursäkt isf!

Men att framföra synpunkter på oseriösa leverantörer kan väl aldrig bli fel någonstans eller stör det?
 
S sonepeter skrev:
Allt i detta forumet har väl allt med fönster att göra?

Sedan kanske inte det passar med alla inlägg? Ber om ursäkt isf!

Men att framföra synpunkter på oseriösa leverantörer kan väl aldrig bli fel någonstans eller stör det?
kanske bättre lägga din åsikt om den leverantören i en separat tråd? När du lägger den i denna tråd som handlar om något helt annat hittar ju inte folk den + att den inte tillför något till ts frågor.


Edit. Nu ser jag att du är inne o skriver snarlikt i en annan tråd också. (I alla välmening) Kan rekommendera att du slutar med att skriva dina recensioner i massa trådar som från början inte handlar om det företaget. Bättre du skapar en egen tråd. Kanske fler som har samma erfarenhet eller som vill ge en annan bild. Men välkommen till forat!
 
O olofh skrev:
kanske bättre lägga din åsikt om den leverantören i en separat tråd? När du lägger den i denna tråd som handlar om något helt annat hittar ju inte folk den + att den inte tillför något till ts frågor.


Edit. Nu ser jag att du är inne o skriver snarlikt i en annan tråd också. (I alla välmening) Kan rekommendera att du slutar med att skriva dina recensioner i massa trådar som från början inte handlar om det företaget. Bättre du skapar en egen tråd. Kanske fler som har samma erfarenhet eller som vill ge en annan bild. Men välkommen till forat!
Japp, håller med dig, ser att det hamnade lite fel, jag sökte helt enkelt på Kronfönster och hamnade här!

Lägger upp en separat tråd. Sorry!
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.