Hej.

Jag vet att det finns massor med matnyttiga trådar med svar här inne. Vissa är dock gamla och vissa trådar med bra svar lyckas man inte hitta igen efter att ha läst dem dagen innan.

Jag skulle vilja ha lite erfarenhet av er som har byggt nytt hus.

1: Vilka kostnader brukar ofta dra iväg, bortsett från de tillval man själv gör.
2: Vad ska man tänka på innan man skriver på kontraktet? T.ex ska man ha gjort klart tillvalen så mycket som möjligt innan, blir det dyrare att komma på tillvalen under byggtiden? Exempelvis spottar, eluttag, ändra köket osv.
3. Om du skulle bygga ett nytt hus igen, vilka erfarenheter skulle du ta med dig ifrån förra husbygget?
4: Övrigt som ni vill bidra med uppskattas gladeligen.

Vi kommer att bygga ett Eksjöhus.
 
Jag har inte själv byggt nytt.

Den vanligaste posten som drar över är markarbeten för grunden. även om du får ett fast pris för grunden, så finns där ofta en begränsning att det bara gäller för XX ton fyllnadsmaterial, och det visar sig oftast gå åt mer. Det finns exempel här, där man uppskattat 200 ton (väldigt lite), och den verkliga åtgången blev 3 eller 4000 ton.

Säljarna hos husföretagen försöker ofta få dig att skriva kontrakt som binder dig innan diverse tillval är klara. Då har du ingen möjlighet att förhandla priser efter det. Försök ha allt klart ned till sista skruv om vad som skall ingå innan du skriver avtal. Vid sena tillval, ex. byta något skåp i köket. Så är värdet som skall skriva av för skåpet du vill ta bort, typiskt nära noll. Men det du vill ha istället kommer att kosta sanslöst mycket.

Jag tror också att man bör själv vara beredd att hoppa av och byta leverantör till samma dag som man skriver avtal. Får du inte som du vill i förhandlingen, sklla du vara beredd att avbryta, på riktigt. Se till att inte mentalt flytta in i huset innan köpet är helt klart. Rent logiskt så är det när hussäljaren har lagt XX timmar på att få dig att köpa, anpassat ritningar, materiallistor enligt vad du vill ha, som du bör ha bäst chans att förhandla pris. Säljaren vill inte se dig vända ryggen åt när han har lagt tid på dig.

Tänk också på att hussäljarna verkar bedriva (eller i perioder bedriva) viss kartellverksamhet, om du uppfattas som "hus XX" kund, så kommer "hus YY" inte att bjuda under. Var observant.
 
  • Gilla
Viktualia
  • Laddar…
Att det blir dyrare att ändra saker efteråt, t.ex. spottar, eluttag osv. Är det mer en regel än undantag anser du? Det jäkliga är ju att det är sjukt mycket att tänka på.

Men vissa saker väljer man väl i efterhand, t.ex. kakel i våtrum och golv osv. Eller? #nybörjare
 
pajdi pajdi skrev:
Att det blir dyrare att ändra saker efteråt, t.ex. spottar, eluttag osv. Är det mer en regel än undantag anser du? Det jäkliga är ju att det är sjukt mycket att tänka på.

Men vissa saker väljer man väl i efterhand, t.ex. kakel i våtrum och golv osv. Eller? #nybörjare
Jag kände mig aldrig lurad på tillvalen när jag bygde hus efter att ha skrivit kontrakt, priserna låg alltid i linje med det billigaste jag själv kunde hitta på bygghemma/prisjakt. På köket fick jag betala ordinarie - 25% vilket är bättre än deras vanliga kampanjer.


På mitt bygge hade vi inget oväntat som stack iväg i pris. Det enda som jag tyckte var dyrt var elen, men så här i efterhand ångrar jag att jag inte satte in ännu mer, ja jäklar vad dyr en elektriker är :)
 
Tack för svar :) Vad byggde du för hus? Ångrar att du inte satte in mer el eller?
 
Byggde hus för 5 år sedan och det som drog iväg för oss var markarbetet där det gick åt mer material än vad vi kommit överens om precis som fler har nämnt i denna tråd. Så här efter fem år så vet jag att jag skulle lagt mer tid på elinstallationen. Jag skulle ha planerat för fler möjliga "utgångar" av el från huset till andra saker som kräver el utanför huset.
 
  • Gilla
Jezzie
  • Laddar…
pajdi pajdi skrev:
Att det blir dyrare att ändra saker efteråt, t.ex. spottar, eluttag osv. Är det mer en regel än undantag anser du? Det jäkliga är ju att det är sjukt mycket att tänka på.

Men vissa saker väljer man väl i efterhand, t.ex. kakel i våtrum och golv osv. Eller? #nybörjare
Det blir dyrare i efterhand, det är inte mer regel än undantag, finns inga undantag.

Målet bör vara att precis allt skall vara valt i förväg, även exakt vilket kakel du skall ha. Annars kommer de att komma på att just den variant av kakel du valt ingår inte, och att sätta just den typen av kakel kostar 700 kr per kvm (alltså bara arbete), den typ av kakel som ingick kostar bara 50 kr / kvm i arbete, så du får en extra kostnad på 650, för att den valda plattan är 5mm större än "standard" (standard är alltid det du inte väljer). Som liiite överdrivet exempel. men ungefär så, finns det åtskilliga trådar om.

En bekant hade inte valt badrummskåp. Köpte det och bad att får det uppsatt (två skruvar, ingen elanslutning), kostade 10 000 i extrakostnad.
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det blir dyrare i efterhand, det är inte mer regel än undantag, finns inga undantag.

Målet bör vara att precis allt skall vara valt i förväg, även exakt vilket kakel du skall ha. Annars kommer de att komma på att just den variant av kakel du valt ingår inte, och att sätta just den typen av kakel kostar 700 kr per kvm (alltså bara arbete), den typ av kakel som ingick kostar bara 50 kr / kvm i arbete, så du får en extra kostnad på 650, för att den valda plattan är 5mm större än "standard" (standard är alltid det du inte väljer). Som liiite överdrivet exempel. men ungefär så, finns det åtskilliga trådar om.

En bekant hade inte valt badrummskåp. Köpte det och bad att får det uppsatt (två skruvar, ingen elanslutning), kostade 10 000 i extrakostnad.
När jag byggde ingick kakel för 200/300kr kvm, sen fick man välja vilket man ville i en specifik butik och betala mellanskillnaden där. Fick 10% rabatt via läggaren på resterande kaklet med, gjorde rätt stor skillnad. Priserna för kakelläggaren var specade i detalj för varenda typ av läggning och storlek. Detta sköttes direkt mot kakelkillen och husleverantören la sig inte i det.

Så var det med EL, målning och VVS också, allt gick mot underentrepenörerna och inte husleverantören. Väldigt smidigt!
 
Verkar vara en delad uppfattning kring denna kostnadsfråga. Är det försäljaren man ska diskutera detta med, eller ska man kontakta firman som bygger huset för att diskutera detta?
 
M maximm skrev:
När jag byggde ingick kakel för 200/300kr kvm, sen fick man välja vilket man ville i en specifik butik och betala mellanskillnaden där. Fick 10% rabatt via läggaren på resterande kaklet med, gjorde rätt stor skillnad. Priserna för kakelläggaren var specade i detalj för varenda typ av läggning och storlek. Detta sköttes direkt mot kakelkillen och husleverantören la sig inte i det.

Så var det med EL, målning och VVS också, allt gick mot underentrepenörerna och inte husleverantören. Väldigt smidigt!
Detta att det tas direkt med UE, är en risk. Om du har en totalentreprenad, och börjar ta delar vid sidan av totalen, så har du plötsligt inte längre ett avtal med en entreprenör. Då kan det uppstå tveksamheter om vem som är ansvarig. Entreprenörer kan vara oerhört kreativa i sina förklaringar om varför den där fukten i grunden beror på att du valde spottar till köket direkt med elfirman, och alltså borde du bråka med elektrikern istället för totalentreprenören när det luktar mögel i köket.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Hmm, är det kontaktpersonen för t.ex. Eksjöhus där det är viktigt att hen är kunnig/engagerad eller är det viktigaste kanske att firman som sätter ihop Eksjöhuset är bra? Vem är det som vill hålla på att ta ockerpriser som du beskriver?
 
Är mitt uppe i husbygge. Ett hus under uppbyggnad med stomme och tak, omgivet av ställningar och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kostnaden som dragit iväg rejält är grunden, vi hade det dock på känn eftersom marken är väldigt mjuk och nära vatten, så vi hade ändå räknat med att det skulle dra iväg en del.
Tillval som man vet att man vill ha kan man ju bestämma från början, men vi har då inte haft några merkostnader för att vi gjort ändringar eller tillval under byggtiden, precis som Maximm skriver så har vi oxå haft direktkontakt med underentreprenörerna, väldigt smidigt. Men att göra tillval när huset är färdigbyggt kommer att bli dyrare än att göra det under tiden huset byggs.
Vi valde bort köket och garderober och valde ett IKEA istället, det blev hälften så dyrt , vi har även valt att måla/tapetsera själv det sparar vi ca 50.000 på.
Tips är att tänka till före innan bygget startar är el och vattenanslutningar utomhus, vi har dragit tomrör i alla husets riktningar.
Det är stor skillnad på olika husleverantörer på vad som går och inte går att göra/ändra. Vi valde Vittjärvshus för att de är oerhört flexibla, ingenting är omöjligt.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
pajdi pajdi skrev:
Att det blir dyrare att ändra saker efteråt, t.ex. spottar, eluttag osv. Är det mer en regel än undantag anser du? Det jäkliga är ju att det är sjukt mycket att tänka på.

Men vissa saker väljer man väl i efterhand, t.ex. kakel i våtrum och golv osv. Eller? #nybörjare
vi började vårat bygge i oktober/november -19 och vi valde kakel och klinker förra veckan, valen följer med byggplanen.
 
pajdi pajdi skrev:
Hmm, är det kontaktpersonen för t.ex. Eksjöhus där det är viktigt att hen är kunnig/engagerad eller är det viktigaste kanske att firman som sätter ihop Eksjöhuset är bra? Vem är det som vill hålla på att ta ockerpriser som du beskriver?
Jag tror att det i många fall är underentreprenören. De anlitas av byggfirman i konkurrens, och tvinags därför ofta räkna oerhört snålt på basdelen av bygget, och räknar med att ta hem hela vinsten (och ibland en del av förlusten) på ändringar och tillval.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.