Hej! Nu har jag sökt och sökt men finner inte. Finns det INGET badkar med proppen i mitten i längden 150?!
 
Noro Mood är väl det givna valet!
150cm långt men lite extra brett och djupt så man sitter faktiskt riktigt bra även när man är två. Dessutom så är botten plan så det är lätt att stå och duscha utan att riskera att halka som man kan göra i vissa andra badkar.
 
Det var riktigt snyggt, tack för tipset!

men: jag utelämnade att jag allra helst vill ha ett badkar som inte är i plast. Du/någon annan råkar inte veta om något sådant finns på marknaden?
 
Det är svårt att hitta badkar i emalj om man vill ha lite större varianter. Det finns väl lite olika tillverkare men Gustavsberg måste nog ändå vara den största tillverkaren av emaljbadkar så börja med att kolla på deras utbud.
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/badkar/

Fundera också på varför du vill ha just ett emaljbadkar. När vi köpte vårt (Noro Mood som jag länkade till förut) så ville vi först också ha ett badkar i emalj. På något vis så kändes det mer "rejält" och traditionellt med emalj jämfört med plastbadkar. Nu i efter 5 år med plastbadkar så måste jag säga att jag inte ser några nackdelar alls. Vi duschar i vårt badkar varje dag och det finns inga skador eller märken alls. Detta trots att vi har två barn som är vilda som apor och inte klarar av att vara försiktiga med någonting. Vanliga badrumsrengöringsmedel håller badkaret skinande rent så det är ingen skillnad mot de plåtbadkar som jag har haft förr när jag bodde i lägenhet. Kort sagt man märker inte av vilket material som badkaret är gjort i. Utseendet och formen är betydligt viktigare i vardagen.
 
Varför måste proppen vara i mitten?
 
hscn hscn skrev:
Det finns, detta kan erhållas med emaljerad insida men prisnivån är minst sagt "svettig":)
[länk]

Haha, jag svettas nog som det är av den här renoveringen och prislappen det kommer landa på
 
useless useless skrev:
Varför måste proppen vara i mitten?
Jag föredrar proppen i mitten för att kunna bada två utan att den ena måste sitta på den. Sen finns det värre saker, men ändå! Många tycker kanske det låter trångt med två vuxna i ett 150-kar men sålänge det är lite brett så går det jättebra.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Det är svårt att hitta badkar i emalj om man vill ha lite större varianter. Det finns väl lite olika tillverkare men Gustavsberg måste nog ändå vara den största tillverkaren av emaljbadkar så börja med att kolla på deras utbud.
[länk]

Fundera också på varför du vill ha just ett emaljbadkar. När vi köpte vårt (Noro Mood som jag länkade till förut) så ville vi först också ha ett badkar i emalj. På något vis så kändes det mer "rejält" och traditionellt med emalj jämfört med plastbadkar. Nu i efter 5 år med plastbadkar så måste jag säga att jag inte ser några nackdelar alls. Vi duschar i vårt badkar varje dag och det finns inga skador eller märken alls. Detta trots att vi har två barn som är vilda som apor och inte klarar av att vara försiktiga med någonting. Vanliga badrumsrengöringsmedel håller badkaret skinande rent så det är ingen skillnad mot de plåtbadkar som jag har haft förr när jag bodde i lägenhet. Kort sagt man märker inte av vilket material som badkaret är gjort i. Utseendet och formen är betydligt viktigare i vardagen.
tack för utförligt svar! Vi hade sanitetsakryl i förra bostaden, och jag hatade det för att det var svårstädat. Men det hade kanske mer att göra med själva modellens plast! Det får nog bli detta kar!
 
Janus82 Janus82 skrev:
Det är svårt att hitta badkar i emalj om man vill ha lite större varianter. Det finns väl lite olika tillverkare men Gustavsberg måste nog ändå vara den största tillverkaren av emaljbadkar så börja med att kolla på deras utbud.
[länk]

Fundera också på varför du vill ha just ett emaljbadkar. När vi köpte vårt (Noro Mood som jag länkade till förut) så ville vi först också ha ett badkar i emalj. På något vis så kändes det mer "rejält" och traditionellt med emalj jämfört med plastbadkar. Nu i efter 5 år med plastbadkar så måste jag säga att jag inte ser några nackdelar alls. Vi duschar i vårt badkar varje dag och det finns inga skador eller märken alls. Detta trots att vi har två barn som är vilda som apor och inte klarar av att vara försiktiga med någonting. Vanliga badrumsrengöringsmedel håller badkaret skinande rent så det är ingen skillnad mot de plåtbadkar som jag har haft förr när jag bodde i lägenhet. Kort sagt man märker inte av vilket material som badkaret är gjort i. Utseendet och formen är betydligt viktigare i vardagen.
hej igen! En fråga till: hur gör du när du ska göra rent golvbrunnen? Måste hela karet flyttas eller är det någon front man enkelt plockar bort?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
En fråga jag är intresserad av, mitt kar går inte att flytta utan att ta bort glasdörrarna. Har tänkt såga ut en bit och göra en lucka för att komma åt.
 
  • Gilla
Moisam
  • Laddar…
Man måste lyfta upp badkaret för att komma åt golvbrunnen. Jag brukar nöja mig med att lyfta ena änden och ställa den på en badrumspall. Då funkar det att stoppa in handen under och plocka loss vattenlåset. Men visst vore det smidigare att ha en dusch istället för badkar så att man slapp fippla vid städning.
 
Nordhem har en som heter Lilleby men den är 155cm i Lucite.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Man måste lyfta upp badkaret för att komma åt golvbrunnen. Jag brukar nöja mig med att lyfta ena änden och ställa den på en badrumspall. Då funkar det att stoppa in handen under och plocka loss vattenlåset. Men visst vore det smidigare att ha en dusch istället för badkar så att man slapp fippla vid städning.
jo, men dom väger ju inte så mycket i alla fall! Dusch är smidigare, men inte lika härligt
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Nordhem har en som heter Lilleby men den är 155cm i Lucite.
tack för tips! Badrummet är dock bara 153, så det blir svårt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.