Eksjöhus ska börja bygga vårt Lyckanhus med vinkel (v.6). Vi är mycket nöjda med Eksjöhus och vår kontaktperson här nere i Skåne. Har inte haft några problem, än så länge. Kalkyler och allt stämmer väl överens med den första prognosen. Vårt hus kommer vara det första Lyckanhuset med vinkel som byggs i Skåne (Höör). Skulle vara kul om det är någon annan som byggt Lyckan med vinkel.
Som sakt mycket nöjda med Eksjöhus.
 
KlasL skrev:
Eksjöhus ska börja bygga vårt Lyckanhus med vinkel (v.6). Vi är mycket nöjda med Eksjöhus och vår kontaktperson här nere i Skåne. Har inte haft några problem, än så länge. Kalkyler och allt stämmer väl överens med den första prognosen. Vårt hus kommer vara det första Lyckanhuset med vinkel som byggs i Skåne (Höör). Skulle vara kul om det är någon annan som byggt Lyckan med vinkel.
Som sakt mycket nöjda med Eksjöhus.



Kul!
Skulle vara intressant att veta vad det kostar?
Vårt beställdes i juli -04 utan vinkel.

 
furan skrev:
Kul!
Skulle vara intressant att veta vad det kostar?
Vårt beställdes i juli -04 utan vinkel.
Vårt hus kommer att gå på cirka 2 055 000 inkl tomt, anslutning och diverse tillval. Vi kommer också att flytta in till sommaren.
 
yrruc skrev:
Jag vill också få reda på mer om detta.
Yrruc. Jag har redan svarat...

Kunden som kalkylen sprack med 800.000 Kr har faktiskt inte heller fått någon bra förklaring.

// Jarppan

 
Kunden som kalkylen sprack med 800.000 Kr har faktiskt inte heller fått någon bra förklaring.
 
// Jarppan  
Det minsta man kan begära som kund måste väl ändå vara att alla tilläggskostnader specas, annars finns ingen anledning att betala. Klart det finns en förklaring.
 
Jodå, visst finns det fler nöjda Eksjöhuskunder!
Skönt att höra att det finns de som har haft 'tur' att få seriösa säljare och entreprenörer.

På vår garantibesiktning noterades ett antal detaljer som skulle vara åtgärdade 2 månader efter besiktningsdatum. Sista dagen på den 2 månaders perioden ringer ngn hantverkare och säger 'jag har vägarna förbi imorgon' går det bra att jag kommer då.
Då jag inte kan då så säger han, ' då får jag komma förbi någon annan gång när jag har vägarna förbi'
Samma attityd har vi tyvärr haft från samtliga i detta projekt, från underentreprenörer, entreprenörer,säljare,projektledare och ända upp till Eksjöhus topp.

/Björn
 
bjhu skrev:
Vi har haft slutbesiktning, efterbesiktniing, garantibesiktning och en egen besiktning samt är på gång med en extra elbesiktning under en 2-års period utan att Eksjöhus åtgärdat alla punkter vid dessa besiktningar.Kan det kallas att göra rätt för sig ?

/Björn
Vad har Eksjöhus med Er elinstallation att göra ??

Avseende de andra anmärkingarna skulle det vara intressant att ta del av vilken typ av anmärkningar det är.
Av våra 70 anmärkningar var det ca 5 som kunde härledas till Eksjöhus rekl avd och de 5 skadorna var orsakade av entreprenören, men Eksjöhus fixade ersättningskomponenter genom sina underleverantörer som kom hit och åtgärdade felen innom stipulerad tid.
Även om vi var irriterade på att det fanns skador och småfix vid besiktningen skulle jag aldrig drömma om att hänga ut husleverantören för saker som är utanför deras kontroll.
Häng ut de skyldiga personerna och ge f..n i att gnälla.

Fortsatt trevlig helg.

Janne B


 
Janne_B skrev:
Vad har Eksjöhus med Er elinstallation att göra ??
De hade totalentreprenad från Eksjöhus om jag har läst rätt på forumet. Det betyder ETT kontrakt om jag förstår rätt. Ingen annan än Eksjöhus är ansvariga, även för de underentreprenörer som plockas in.

 
Kan det vara så att husföretagen har fått lite för mycket att göra nu i den stora byggboomen så att dom tar åt sig mer jobb än dom hinner med?
Då kan det ju tydligen lätt bli så att dom skiter i vissa saker som inte är så lönsamma samt att några kunder blir missnöjda inte heller är så intressant :(
 
Mastermind skrev:
De hade totalentreprenad från Eksjöhus om jag har läst rätt på forumet. Det betyder ETT kontrakt om jag förstår rätt. Ingen annan än Eksjöhus är ansvariga, även för de underentreprenörer som plockas in.
Vad jag vet så har inte Eksjöhus totalentreprenad.
De kör med 2 kontrakt. Ett husleveranskontrakt där Eksjöhus definitivt är ansvarig och ett entreprenadkontrakt där entreprenören är ansvarig.
Vad jag har sett på forumet så finns det ingen som fått något annat, varken vi som är nöjda eller de övriga.
Om något annat gäller, är saken i ett annat läge.
Någon som vet eller har mer info ??
 
Vad har Eksjöhus med Er elinstallation att göra ??
Häng ut de skyldiga personerna och ge f..n i att gnälla.
Tack för det trevliga rådet.
Som sagt var, precis som Mastermind påpekat, Eksjöhus var/är vår totalentreprenör och varför skulle vi inte hänga ut dom som är ansvariga ? Om det är någon som vill ha hela historien så skicka gärna ett mail så kan jag berätta. Det skulle ta alldeles för stort utrymme i detta forum.

/Björn
 
Janne_B skrev:
Häng ut de skyldiga personerna och ge f..n i att gnälla.

Fortsatt trevlig helg.

Janne B
Du kan inte uppmana andra att sluta gnälla på forumet. Hjälp gärna till med tips och råd istället. Bakom de flesta av dessa "missnöjeshistorier" ligger en hel del bakom. Historier som inte helt kan publiceras på forumet (blir för långt och för otrevligt). Det handlar inte om att man gnäller för småsaker utan när hela boendet och en stor del av vardagslivet har påverkats av en negativ husaffär. De historier jag har hört inklusive vår egen, så kan jag berätta att det är inget smågnäll över småsaker. Du som däremot har en positiv erfarenhet kan vara glad för det och be din lyckliga stjärna att du inte stöter på problem i den omfattning som MÅNGA har haft problem med av just Eksjöhus kunder, men givetvis finns det inom andra husföretag också.
 
Björn och Mastermind,

Ledsen att ni får utstå skit, men mitt "råd" var menat som en provokation för att få ut mer substans i vad det var som gått snett.
Vi som är nöjda kan omöjligt hjälpa de stackare som står inför sin största affär i livet. Det är Ni som blivit drabbade som sitter inne med erfarenheten att råda och vägleda de nya. Att bara varna för en husleverantör lär inte hjälpa någon då vi vet att problemen kan uppstå hos alla leverantörer.
Om Ni istället kan skriva om vad man skall se upp med mer specifikt kommer alla att sova lugnare.
En enkel sökning på forumet ger ju vid hand att alla leverantörer någon gång misslyckas och det är just de fallen som ger detta forumet sin styrka.
 
Jag kan inte säga annat än att jag är jättenöjd med eksjöhus, de (säljaren) rekommenderade entrepenörer och höll även i kontakten med dem. Kalkylen höll och driftkostnaderna är än så länge lägre än de som angavs.

Visst stötte vi på problem under vägen men alla löstes på smidigt sätt, ofta med hjälp av säljaren.

Byggfirman som gjorde alla snickerier fixade bl a nya handtag till alla garderober utan extra kostnad, de hade blivit över från ett annat bygge. ;D

Annat exempel: vi synade genom golv- och taklister innan de sattes på plats de som var något sneda eller skadade (sprickor od) sorterade vi bort och fick genast nya från eksjöhus.

Så mitt råd är att kolla upp entrepenörerna, för själva huspaketet från eksjöhus är bra kvalité, inga anmärkningar på besiktningen. Annars på besiktningen var det några småfel på entrepenaderna, men de rättades till ganska kvickt.

Förresten, vi byggde ett Lyckan för 1,5 milj.
 
gusper skrev:
Jag kan inte säga annat än  att jag är jättenöjd med eksjöhus, de (säljaren) rekommenderade entrepenörer och höll även i kontakten med dem. Kalkylen höll och driftkostnaderna är än så länge lägre än de som angavs.

Visst stötte vi på problem under vägen men alla löstes på smidigt sätt, ofta med hjälp av säljaren.

Byggfirman som gjorde alla snickerier fixade bl a nya handtag till alla garderober utan extra kostnad, de hade blivit över från ett annat bygge.  ;D

Annat exempel: vi synade genom golv- och taklister innan de sattes på plats de som var något sneda eller skadade (sprickor od) sorterade vi bort och fick genast nya från eksjöhus.

Så mitt råd är att kolla upp entrepenörerna, för själva huspaketet från eksjöhus är bra kvalité, inga anmärkningar på besiktningen. Annars på besiktningen var det några småfel på entrepenaderna, men de rättades till ganska kvickt.

Förresten, vi byggde ett Lyckan för 1,5 milj.
Jag skullle oxå vara överlycklig om jag hade bara fått betala 1.5 för lyckan, men tyvärr blev det 2.5...
Så det skiljer 1 miljon svenska Kronor mellan din lycka och min...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.