Hej
Vi skall inom kort flytta in i vårt nyinköpta fritidshus från tidigt 70-tal. Jag avser att riva innertaket (ca 20 kvm) och bygga ett ryggåstak, men osäker på hur jag skall göra. Jag vet inte hur det ser ut ovanför innertakspanelen. :rolleyes:Har letat efter info som kan redogöra för de olika momenten och viktiga delar att tänka på, men tycker inte jag hittat något riktigt användbart.
Nu ställer jag hoppet till klokskapen här på forumet...

Håtö Z
 
Kan du ta dig upp på vinden för att se vilken sorts takstolar du har?
Om du kan tänka dig att ha synliga balkar blir det mycket enklare än om du vill ha det fritt upp till nock.
När du sedan kommer till isolering och hur lufttät konstruktionen ska vara så finns hundra tvärsäkra experter som alla tycker olika.
 
Hej
Tack för svar.
Jo, skulle tro att det döljer sig balkar och dem vill jag frilägga och behålla. Sen tror jag att den flora av experter du nämner kan bidra till min förvirring. Så ett handfast råd/beskrivning från någon som gjort något liknande med bra resultat vore toppen.

Håtö Z
 
surris
H Håtö Z skrev:
Hej
Tack för svar.
Jo, skulle tro att det döljer sig balkar och dem vill jag frilägga och behålla. Sen tror jag att den flora av experter du nämner kan bidra till min förvirring. Så ett handfast råd/beskrivning från någon som gjort något liknande med bra resultat vore toppen.

Håtö Z
Vill du att hanbjälkarna ska vara synliga? Ett ryggåstak har inga hanbjälkar. Om du i nuläget har vanliga takstolar så blir det en ganska stor operation att göra om annars ganska "simpelt"
 
Hej
Tack för svar
Utgår nog från att det rör sig om vanliga takstolar med hanbjälkar. Dem vill jag ha kvar synliga. Blir nyfiken på ”simpelt”. Hoppas ha lösningen där. Berätta gärna mer...
Tack på förhand

Håtö Z
 
surris
Riv bort allt. Fixa luftspalt i takstolsfacken med hjälp av masonit, isolera längs med bjälkarna, plasta och tejpa så det är riktigt tätt överallt och mot anslutning av väggar, glesa och gipsa eller sätt panel.
 
Tack!
Känns som ett robust och begripligt tillvägagångssätt. Så gör jag. (y)
Bara en sak - vad menas med ”glesa” ?
 
surris
H Håtö Z skrev:
Tack!
Känns som ett robust och begripligt tillvägagångssätt. Så gör jag. (y)
Bara en sak - vad menas med ”glesa” ?
Glesa=Montera glespanel. För att fästa gips eller panel i.
 
Ett problem med att bygga om till ett ryggåstak är att ordna bra upplag för de pelare som ska bära upp nockbalken. I ett fritidshus brukar det innebära att man måste ta sig igenom golvet. ner till marken. Hanbjälkarna i vanliga takstolar (om du behåller dessa) kan man ersätta med dragstag i stål. Det kan bli väldigt snyggt. Om takstolarna har stödben kan du behöva välja mellan att behålla vindsbjälkarna eller att förstärka högbenen. Har huset fackverkstakstolar är nockbalk enda alternativet enigt min mening.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.