hej.
En snabb fråga. Kan det bli så illa mycket kondens på avlopps luftningen att det bokstavligen rinner ner längs rörets utsida och smådroppar ner på golvet, vid väderlek då det regnar in i röret ? Det sitter en liten huv över utloppet men jag tänker tex när stormar samtidigt så det skvätter in vatten som sedan rinner ner längs insidan av röret och när möter varmluft i röret, tex diskmaskin som går etc ? Jag märker endast att det droppat lite när det varit riktigt ösregn och stormat samtidigt. Det är min undran alltså ? Förstår att mycket annat kan spela in men jag börjar här ? Jo, och röret ( plaströr sedan början 70 talet ) är numera isolerat en bit upp genom innertaket, isoleringen slutar i höjd med innertaks isoleringen. Ändå droppar det lite vid sån väderlek. Märker inte det droppar även om det pisseregnar men inte blåser. skumt..
tacksam för era inputs :)
ps. satt på utloppet en avloppsventil på test, skall se nästa gång sånt oväder drabbar oss, om det påverkar nåt att inte vatten kan rinna i röret. Den släpper endast in luft vid undertryck i röret. tänkt egentligen till inomhus bruk men för att testa .... ;)
 
Redigerat:
M magnus.b skrev:
hej.
En snabb fråga. Kan det bli så illa mycket kondens på avlopps luftningen att det bokstavligen rinner ner längs rörets utsida och smådroppar ner på golvet, vid väderlek då det regnar in i röret ? Det sitter en liten huv över utloppet men jag tänker tex när stormar samtidigt så det skvätter in vatten som sedan rinner ner längs insidan av röret och när möter varmluft i röret, tex diskmaskin som går etc ? Jag märker endast att det droppat lite när det varit riktigt ösregn och stormat samtidigt. Det är min undran alltså ? Förstår att mycket annat kan spela in men jag börjar här ? Jo, och röret ( plaströr sedan början 70 talet ) är numera isolerat en bit upp genom innertaket, isoleringen slutar i höjd med innertaks isoleringen. Ändå droppar det lite vid sån väderlek. Märker inte det droppar även om det pisseregnar men inte blåser. skumt..
tacksam för era inputs :)
Det låter snarare som du har en läcka som gör att vatten kan rinna på utsidan av röret. Men visst, det är inte omöjligt att få kondens på det viset du beskriver heller, dock inte särskilt sannolikt.
 
  • Gilla
magnus.b och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en spricka i en rörskarv inne i huset, försök undersöka röret från golv till tak om det går.
 
  • Gilla
magnus.b
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi hade en spricka i en rörskarv inne i huset, försök undersöka röret från golv till tak om det går.
har haft en besiktningsman som körde ner kamera i röret från utloppet och ända ner till avloppsröret och som hittade ett hål nere i skarven mot avloppsröret så det åtgärdades. Men inga andra skador hittades på röret.
har kollat med kamera längs röret från innertaket och upp till yttertaket också och allt verkar bra tätat. kan inte se tecken på läckage där heller. Och på taket sitter det extra tätning med takmassekrage tät runt röret och den är fräsch och verkar ok. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.