Att bunkra mat måste vara ett storstadsfenomen.

Att det börjar bli tomt i hyllan i affärer är ett marknadsföringsknep för att öka försäljningen
 
Att inte ha mat hemma är nog mer av ett storstadsfenomen. Men då blir iofs behovet av att bunkra vid upplevd osäkerhet större också.

Vad är det egentligen du försöker raljera över, att stadsbor är illa förberedda eller att de nu försöker förbereda sig på något du betraktar som trams?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Och vad är sanningshalten i det? Har du nått underlag som är trovärdigt???
Här får någon pepparspray i ögonen (2:56). Gissningsvis för att hans andningsskydd inte täckte näsan. En dörr svetsas igen (4:27). Kvinna berättar om någon som packades i 4 liksäckar med rep utanpå alltihopa och skickades till krematorium innan han var helt död (5:03). Hon såg flera sådana fall. Folk i avspärrade höghus skriker efter hjälp (8:27).
 
Redigerat av moderator:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att inte ha mat hemma är nog mer av ett storstadsfenomen. Men då blir iofs behovet av att bunkra vid upplevd osäkerhet större också.

Vad är det egentligen du försöker raljera över, att stadsbor är illa förberedda eller att de nu försöker förbereda sig på något du betraktar som trams?
Förstår inte varför man ska bunkra redan nu, vänta och se när några hundra tusen är smittade framåt hösten
 
  • Haha
civilingenjören
  • Laddar…
Jag har för mig att man kan tjäna pengar på att folk "klickar" på det man lagt ut. Och dess mer fantastiskt/hemskt/otroligt mm ju flera som bara måste se på "länken".
Jag ger inte ett öre för obskyra inslag från okända källor, men dom som vill tro måste ju få det. Det är ungefär som med religion det finns inga argument som biter på en troende OAVSETT hur välgrundade argumenten är.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Man kan vänta sig precis vilka vansinnigheter som helst av kinesiska myndigheter riktat mot medborgarna. Allt från tortyr till nackskott. Fast det verkar faktiskt aningen långsökt att de klubbar sällskapsdjur på grund av coronautbrottet.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
MultiMan
H heimlaga skrev:
Man kan vänta sig precis vilka vansinnigheter som helst av kinesiska myndigheter riktat mot medborgarna. Allt från tortyr till nackskott. Fast det verkar faktiskt aningen långsökt att de klubbar sällskapsdjur på grund av coronautbrottet.
Såg nyligen ett program där de diskuterade civilisationen och människors beteende. En av gästerna var en ryskättad man som bott ett tag i Kina med sina föräldrar under kulturevolutionen. Enligt honom slogs alla katter systematiskt ihjäl eftersom de representerade den dekadenta adeln och inte hade någon nytta annat än som föda. Minns jag rätt hände även detta med hundar vid något tillfälle.

Edit: Apropå vad de kan ta sig för, alltså.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Jag ger inte ett öre för obskyra inslag från okända källor
Finns massor av bra informationskällor som du inte känner till och därför ser som obskyra. Man ska vara kritisk eftersom precis vad som helst kan vara propaganda. Men du verkar begränsa dig själv i din filterbubbla och inte ens intressera dig för nya informationskällor. Själv känner jag till Ethical Preparedness sedan ett tag och i viss mån Gina Shakespeare. Sedan finns det informationskällor som alla känner till och som man vet är propaganda. T.ex. SVT som betalade för och sände kinesiska kommunistpartiets propaganda som förhärligade ockupationen av Tibet. Och DN som inte ens försöker ge sken av att vara sakliga utan kallar det dom gör för "agendasättande journalistik". Och BBC med sin ökända reporter John Sweeney som blev avslöjad när han med manipulationer (förfalskade SMS och sprit) försökte skapa falska nyheter för att begå karaktärsmord på en medborgarjournalist.

Jag länkar till information som jag bedömer vara trovärdig (tills jag får information som motsäger det). Jag kan knappast servera dig länkar till källor som du anser vara trovärdiga eftersom du inte ens har talat om vilka de är.

H heimlaga skrev:
Man kan vänta sig precis vilka vansinnigheter som helst av kinesiska myndigheter riktat mot medborgarna. Allt från tortyr till nackskott.
Jag blev förvånad att det inte var värre i videoklippet. Pepparsprayen såg värst ut tyckte jag. Hade väntat mig en massa batongslag men såg inget sådant.
H heimlaga skrev:
Fast det verkar faktiskt aningen långsökt att de klubbar sällskapsdjur på grund av coronautbrottet.
Rädd för att det inte är så långsökt med tanke på hur de behandlar djur i vanliga fall. Sök på "china dogs" på YouTube. Har hört svenskar som har varit i Asien och tappat respekten för folk där efter att ha sett hur de behandlar djur. Vet inte ens om djurplågeri är brottsligt där. (Kollade just på Wikipedia och det är tydligen inte brottsligt i Kina.)

MultiMan MultiMan skrev:
Såg nyligen ett program där de diskuterade civilisationen och människors beteende. En av gästerna var en ryskättad man som bott ett tag i Kina med sina föräldrar under kulturevolutionen. Enligt honom slogs alla katter systematiskt ihjäl eftersom de representerade den dekadenta adeln och inte hade någon nytta annat än som föda. Minns jag rätt hände även detta med hundar vid något tillfälle.
Här är lördagsintervjun med juristen Alexis Karpoff och psykiater Thomas Jackson:
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Jag vet att kineserna kan klubba djur när de får lust. Vad jag menade är att just nu har de sannolikt fullt upp med att klubba människor så vem hinner med djur då?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
T.ex. SVT som betalade för och sände kinesiska kommunistpartiets propaganda som förhärligade ockupationen av Tibet.
Nej, det gjorde de inte. Det var UR.

Jag känner förvisso ingen kärlek för vare sig SVT, UR eller det kinesiska kommunistpartiet, men rätt ska vara rätt. Och ja, UR sänder förvisso i SVTs kanaler, men det är ändå inte samma sak.
 
P Putte 9497 skrev:
Förstår inte varför man ska bunkra redan nu, vänta och se när några hundra tusen är smittade framåt hösten
Om vi med att bunkra menar att skaffa lite större lager av sådant man ändå konsumerar lovordar jag gärna detta. Det är bra om folk kommer upp i nivån att klara sig själva några dagar om något skiter sig i samhället, oavsett orsak.

Om det däremot är fyllande av kylskåpen med färskvaror för ett mer akut sammanbrott nu håller jag med dig, men det tror jag inte att det är.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
I helgen bytte jag vatten i en av dunkarna. Det har gått 10 månader sedan jag fyllde denna dunk.

I en rapport om vattens hållbarhet -som jag länkat till för länge sedan i denna tråd- nämns att vattnet får en något fadd smak efter en tid. Vattnets dickbarhet är opåverkad vad gäller bakterier i "evighet" men smaken försämras. Jag tycker inte det, provade som vanligt med att dricka ett glas av vattnet innan det tömdes ut och smaken är i stort sett lika med färskt kranvatten. Jag kan känna en svag metallisk eftersmak på det gamla vattnet men det är knappt.

Vit vattendunk med tappkran där vatten hälls i ett genomskinligt glas på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jsiei97 och 2 till
  • Laddar…
C
Video där ett vittnesmål från Italien läses upp på engelska (14:26). Jag översatte de första 4 styckena till svenska:

"Jag må upprepa mig men vill bekämpa den falska tryggheten som folk känner utanför smitthärdarna, som om ingenting skulle hända där. Europas medier och politiker lugnar medan ytterst lite finns att vara lugn över."

"Detta är den engelska översättningen av ett meddelande från intensivvårdsläkaren i Bergamo, doktor Daniele Macchini. Läs till slutet:"

"Efter noggrant övervägande huruvida och vad jag ska skriva om vad som händer oss, kom jag fram till att tystnad vore oansvarigt."

"Jag framför därför följande till folk långt från vår verklighet i Covid-19-pandemins Bergamo. Jag förstår behovet av att inte skapa panik men ryser när budskapet om faran inte når fram."


Engelska texten finns på Twitter.
 
Trams, varför är folk så fruktansvärt rädda numer och det för allt? Nya influensor kar kommit i alla tider och "gamla och sköra" har blivit än sjukare och avlidit. Efter nått år har dom allra flesta blivit immuna och livet fortgår precis som den nya influensan aldrig kommit. Det är snudd på storhetsvansinne att tro att vi människor, trots att vi tycker att vi är så duktiga, kan styra över vad naturen har på lut för oss.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C
Coronavirus är inte influensa. Det är en annan virustyp som vi inte har immunitet mot. De antivirusmediciner som finns mot influensa hjälper inte mot Corona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.