Jag har tidigare gjort yttervägg likt (1) på attefallshus. (Se bild)
Nu funderar jag på att göra enligt allternativ (2) för att motarbeta de köldbryggor som genomgående reglar bildar.
Jag vill inte ha liggande reglar då jag ska ha stående gips på insidan och liggande panel (med luftspalt) på utsidan.

Är alternativ (2) märkbart bättre, eller rent av sämre?


Räknat ute och inåt;
LIGGANDES baspanel
STÅENDES 23x36 läkt
Vindpapp
45x120 reglar med rullad 120 isolering inuti (för alternativ 1)
Ångspärr
Stående gips

Tack!
 
  • Handritade skisser av två alternativ för ytterväggskonstruktion med reglar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y yakumo skrev:
Jag har tidigare gjort yttervägg likt (1) på attefallshus. (Se bild)
Nu funderar jag på att göra enligt allternativ (2) för att motarbeta de köldbryggor som genomgående reglar bildar.
Jag vill inte ha liggande reglar då jag ska ha stående gips på insidan och liggande panel (med luftspalt) på utsidan.

Är alternativ (2) märkbart bättre, eller rent av sämre?


Räknat ute och inåt;
LIGGANDES baspanel
STÅENDES 23x36 läkt
Vindpapp
45x120 reglar med rullad 120 isolering inuti (för alternativ 1)
Ångspärr
Stående gips

Tack!
Man undviker ju köldbryggor med liggande reglar och isolering, både inne och ute om man vill. I din variant likaså i en vanlig konstr får man köldbryggor på övre och nedre reglarna hur som helst.
 
J
Västkustskiva utvändigt reducerar köldbryggorna.
 
Dubbla reglar omlott fungerar såklart bättre än genomgående map värmeläckage.
Dock kan det vara värt att fundera på regeldimensioner vs isoleringstjocklek om isoleringsskivor används. I skiss nr 2 så blir det onödigt meckigt med isoleringen. Bättre vore t ex 45x70 reglar på tot tjocklek 140 mm. Då går det fint med 70 mm tjocka isoleringsskivor. Eller med 45x95 och tot väggtjocklek 190 mm.
 
Y yakumo skrev:
Jag har tidigare gjort yttervägg likt (1) på attefallshus. (Se bild)
Nu funderar jag på att göra enligt allternativ (2) för att motarbeta de köldbryggor som genomgående reglar bildar.
Jag vill inte ha liggande reglar då jag ska ha stående gips på insidan och liggande panel (med luftspalt) på utsidan.

Är alternativ (2) märkbart bättre, eller rent av sämre?


Räknat ute och inåt;
LIGGANDES baspanel
STÅENDES 23x36 läkt
Vindpapp
45x120 reglar med rullad 120 isolering inuti (för alternativ 1)
Ångspärr
Stående gips

Tack!
Styrkan på väggen minskar med 95:surprised:rna, ser inte hur de skall klara lasten från takstolarna, betänk knäckning.
 
Det går ju att lägga liggade 45x45 på utsidan också och låta de bärande reglarna gå på insidan. Orsaken att man brukar lägga 45x45 liggande på insidan istället för utsidan är så att man ska kunna lägga plasten en bit in i väggen så att man inte behöver ta en massa hål i den för elen. Vanliga 22x100 bräder stående längst ut för att ha nått att fästa panelen i.
 
P
M mattoys skrev:
Styrkan på väggen minskar med 95:surprised:rna, ser inte hur de skall klara lasten från takstolarna, betänk knäckning.
Hela vår tillbyggnad i 2 plan från 1965 är byggd av 2x3" och den har inte rasat ännu.
 
Nej, det ska väldigt mycket till för att knäcka stående reglar. framförallt när man som ts tänkt ha liggande spontad panel på utsidan som stabiliserar. Ett litet Attefallshus skulle nog gå att bygga av 45x45 regelverk om man ville det.
 
F Finndjävel skrev:
Nej, det ska väldigt mycket till för att knäcka stående reglar. framförallt när man som ts tänkt ha liggande spontad panel på utsidan som stabiliserar. Ett litet Attefallshus skulle nog gå att bygga av 45x45 regelverk om man ville det.
Min farhåga är utåt, på det hållet hjälper panel mycket lite.

45x45 skulle jag inte våga lita på, men det kanske håller.
 
Byt till 145 mm reglar i bild 1 så har du kompenserat för köldbryggorna.
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.