Hej,

Jag har planer på att delvis gräva ner en stålväggspool, den kommer vara 60 cm nergrävd, dvs halva poolen kommer vara under mark. Läste på någon sida att man kunde klä utsidan av poolen med fuktisoleringsmatta för att skydda mot fukt. Med tanke på hur lite nergrävd den är, kommer det skyddet vara tillräckligt?

Under poolen kommer jag ha en paddad grusbädd och lägga frigolitplattor.
 
  • Gilla
123a
  • Laddar…
B Belthorion skrev:
Hej,

Jag har planer på att delvis gräva ner en stålväggspool, den kommer vara 60 cm nergrävd, dvs halva poolen kommer vara under mark. Läste på någon sida att man kunde klä utsidan av poolen med fuktisoleringsmatta för att skydda mot fukt. Med tanke på hur lite nergrävd den är, kommer det skyddet vara tillräckligt?

Under poolen kommer jag ha en paddad grusbädd och lägga frigolitplattor.
Hej,
Hur valde du att göra, satt du någon fuktisoleringsmatta?
Jag har nämligen samma fundering inför kommande poolbygge, med samma förutsättningar (Stålväggspool nedgrävd ca. 60 cm)
 
Dränering har man främst för att gropen som din pool står i inte ska vattenfyllas antingen av grundvatten eller ytvatten/regn. Fylls den så kommer din pool flyta upp som en båt om den inte har tllräckligt med vatten i sig. Sekundärt lägger man dränering för att hålla konstruktionen torrare.

Men är din grundvattennivå låg, och din mark väldränerad dvs grus/sand etc så behöver du inte dränera, men det är någorlunda enkelt gjort när man ändå håller på.
 
I InsidersUnited skrev:
Dränering har man främst för att gropen som din pool står i inte ska vattenfyllas antingen av grundvatten eller ytvatten/regn. Fylls den så kommer din pool flyta upp som en båt om den inte har tllräckligt med vatten i sig. Sekundärt lägger man dränering för att hålla konstruktionen torrare.

Men är din grundvattennivå låg, och din mark väldränerad dvs grus/sand etc så behöver du inte dränera, men det är någorlunda enkelt gjort när man ändå håller på.
Jo precis.
Tyvärr är vårt tomt på gammal sjöbotten, mest lera och nära till grundvatten. Så dränera kommer jag vilja göra, det jag är osäker på är vart jag skall leda bort vattnet. Har dagvattenrör ganska nära där Polen skall stå, så har en tanke på att koppla på de rören, för att få tillräckligt självfall antar jag då att beroende på hur djupt ner de går även styr hur djupt jag kan gräva ner poolen.
 
...får du inte till självfall är det ju bara att leda vattnet till en pumpbrunn.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...får du inte till självfall är det ju bara att leda vattnet till en pumpbrunn.
.. Absolut, men det dubblar väll tyvärr priset av poolen.
 
.....hur räknar du då?

Pump på bauhaus: 700kr
Brunn/vägtrumma/markrör hittar du på blocket för 500-1000kr.
Lite pem-slang för att pumpa till lämpligt ställe på tomten.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Min pool är gjord av tryckta plyfaskivor och reglar. Jag har klätt hela poolen med ignucell dräneringsskivor. Dock är den fristående med undantag att jag har fyllt 50-60cm med makadam emot med självrasvinkel för att hålla skivorna på plats. Inbillar mig att det hjälper att hålla nere förbrukningen med några kwh och att konstruktionen hålls torr av poolens värme (32gr) under årets 5 månader iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.