Skiss av köksfläktsinstallation med övre och undre skåp, oval ventilöppning och rörgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag håller på att installera ny köksfläkt i mitt nya kök. Innan, i det gamla köket, så hade jag ett överskåp över spisen som var 80 cm högt. Filtret satt direkt på fläkten inne i skåpet. Luckan var stängd osv luften kom inte ut. Det var byggt på slutet av 80-talet. Så gjorde man då tydligen.

Jag har försökt rita hur det kan komma att se ut. Luckor saknas på bilden.

Nu har jag dubbla skåpsrader i mitt nya kök. 80 + 40 cm. Ovanför är det bara 5 cm till taket. Det kommer att sitta fler skåp i bredd ska nämnas. Min tanke nu är att jag drar ett rör efter kolfiltret upp genom det undre skåpet. Sedan att jag sätter en frånluftsventil mellan det övre och undre skåpet för att det ska bli lite snyggare. Se den ovala cirkeln i bilden. Jag tänker att jag har luckan till det övre köksskåpet öppen när jag använder fläkten så att luften kan cirkulera ut rummet igen.

Är min tanke knasig? Jag kan inte komma på en mindre dålig lösning. Kan någon annan? Eller kanske några synpunkter.
 
Kan du modifiera luckan så att den har någon form av ventilationshål i mitten?
 
Fixa en spalt i "taket" i den övre skåpstommen som täcks när luckan är stängd.
 
Det normala förfarandet är att man låter slangen gå genom båda skåpen upp genom toppen på det övre skåpet.

Sen fäller man in ett galler i takanslutningen alternativt om den är väldigt låg så kan man såga spår i den med en sänksåg eller borra ex antal snygga hål där luften kan ta sig ut.

Man kan även såga bort den nedre cm av takanslutningen just ovanför de skåpen då det knappt kommer synas när luckan är på plats.

Har man bara ett skåp till vänster eller höger om fläktskåpen och sidan på detta skåpet är synlig så kan man ju leda ut luften genom detta med ett ventilationsgaller på sidan av det.
 
  • Gilla
M.Kristensen
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Kan du modifiera luckan så att den har någon form av ventilationshål i mitten?
Allt går ju men det blir nog svårt att få snyggt tänker jag.
 
V Vante skrev:
Fixa en spalt i "taket" i den övre skåpstommen som täcks när luckan är stängd.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det normala förfarandet är att man låter slangen gå genom båda skåpen upp genom toppen på det övre skåpet.

Sen fäller man in ett galler i takanslutningen alternativt om den är väldigt låg så kan man såga spår i den med en sänksåg eller borra ex antal snygga hål där luften kan ta sig ut.

Man kan även såga bort den nedre cm av takanslutningen just ovanför de skåpen då det knappt kommer synas när luckan är på plats.

Har man bara ett skåp till vänster eller höger om fläktskåpen och sidan på detta skåpet är synlig så kan man ju leda ut luften genom detta med ett ventilationsgaller på sidan av det.
Är det tillräckligt med 5 cm spalt? Först ska ju luften upp 120 cm och sedan blåsa rakt upp i taket ta sig ut framåt. Jag har dålig känsla för vad som är tillräckligt.
 
A annars då? skrev:
Är det tillräckligt med 5 cm spalt? Först ska ju luften upp 120 cm och sedan blåsa rakt upp i taket ta sig ut framåt. Jag har dålig känsla för vad som är tillräckligt.
Med min erfarenhet så räcker det länge med mindre spalt... luften söker ju sig ut i minsta springa. Men klart är att ju större ju bättre.
 
Om du har 125mm rör från fläkten= 120cm².
 
Med tanke på att man har ett utrymme över flertalet skåp så är det nog inte ika ķnödvändigt med så stort hål i takanslutningenför luften kommer ju ut ändå.
 
Tack alla för svar. Jag sågade spår med en cirkelsåg i en täckbit som var 5 cm bred längst upp närmast taket.

Såg även någon göra något liknande på youtube med ett frässtål. Är nog lättare än att såga om man har ett frässtål med rätt dimension.

Hade jag gjort om det hade jag kanske limmat ihop stavar med ett visst avstånd mellan varandra. Tror det hade varit enklare än att såga.

Det blev i alla fall tillräckligt för att hantera luftflödet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.