Hej! Jag har nyligen köpt en fritidsstuga (lösvirkeshus byggt -71) vid havet som jag tänker renovera för att på sikt använda som året runt bostad. Ett taklyft skulle höja värdet på bostaden samt ge en högre takhöjd inuti. Min fråga är vad behöver jag ta hänsyn till och hur går jag tillväga? Vad kan det tänkas kosta om man gör det mesta själv vs betala snickare? Maximal tillåtna takhöjd är 5 m från backen, tvåvåningshus är inte tillåtna. Syftet med min takhöjning är alltså att ändra det yttre utseendet och skapa högre takhöjd inuti samt tilläggsisolera för lägre energiförbrukning. I nuläget är det 2.10 högt inuti och jag skulle iallafall vilja ha full takhöjd upp till taknock i vardagsrum och kök. Svar som handlar om att det blir billigare, bättre och enklare att riva och bygga nytt undanbedes...
 
Enklast och förmodligen billigast är nog att köpa nya takstolar.
Beställ A-takstolar eller saxstol så får du upp höjden.
Med en kranbil byter du taket på en dag. Med samma vinkel och höjd kanske du kan slippa tillstånd.

Har du ingen byggerfarenhet är det nog lite mycket att ge sig på.
Hade du haft det så hade du inte ställt frågan.

Du får nog göra lite ritningar och bilder, så finns det många kuringar här på Bygga Hus att rådfråga.
Men det krävs bra underlag för ett bra svar.
Som man frågar får man svar.
 
  • Gilla
Jens80
  • Laddar…
Ett lite jobbigare exempel än att lyfta av bef. tak, men bra utfört dock lite mer timmar.
 
Tack för svaret! Förstår dock inte riktigt hur en kranbil skulle hjälpa? Menar du att jag borde bygga taket separat och lyfta upp det på byggnaden efter jag tagit bort befintligt tak? Takstolarna måste bytas, de nuvarande är för flacka (mellan 5-10 grader) och jag vill ha ett sadeltak med ca 24-26 graders lutning. Jag har gjort en del renoveringar men aldrig något så omfattande som att byta tak+takstolar det är därför jag frågar här hur man kan gå tillväga. Om det finns någon som gjort något liknande som kan ge tips och råd så vore jag tacksam. Vad börjar jag med? Hur förebygger jag att väggarna rör sig när jag monterar ner befintliga takstolar? Hur gör jag det så kostnadseffektivt som möjligt? Snickaren jag har begärt offert ifrån tycker att jag ska bygga på befintliga takstolar, dock innebär det att jag inte kan göra ett inre taklyft.. så jag får nog fråga en annan snickare
 
J Jens80 skrev:
Förstår dock inte riktigt hur en kranbil skulle hjälpa?
Riva allt man kan underifrån sedan när kranbilen är på plats sågar man i sektioner/delar taket och häver det på backen.
Har nya takstolar och luckor och papp liggandes för att lyfta upp och ersätta det gamla taket.
Om vägglivet skall höjas. Färdiga sektioner till detta med.

Lite prefab/förarbete och erfarenhet så är taket ersatt på en dag.
Är du sedan under tak kan du ta det lugnt då du inte längre är väderberoende.

Skall du ändra såpas mycket så skulle jag gissa att ett bygglov är på plats.
 
  • Gilla
Jens80
  • Laddar…
Tack igen! Bra tips! Jo bygglov räknar jag med att söka, ska även göra en fasadändring (IOM takhöjning och tilläggsisolering byter jag panel). Funderar på om beställa prefabricerade takstolar är en bra idé eller bara en dyr idé?
Frågan är om regelverket och grunden (torpargrund) tål den extra tyngden som ett nytt tyngre tak medför? Hur tar man reda på det? Måste man förstärka väggreglarna, isåfall hur?
 
J Jens80 skrev:
Funderar på om beställa prefabricerade takstolar är en bra idé eller bara en dyr idé?
Skall du ha anställt folk till att slå ihop takstolar blir det en ruggig baklängesaffär.
Behöver du söka bygglov skall dessa beräknas och ritas vilket du slipper om du köper.
https://www.lundqvisttakstolar.se/produkter/
Kolla priser inklusive material och föreställ dig att såga och slå ihop dessa med hyrt folk.

Du behöver nog lägga upp ritningar och mått på det gamla och hur du önskar det nya.
Så får du nog goda råd från många här på BH

Börja med en enkel skiss på papper fota och beskriv. Var inte rädd för att det blir fel, då får du garanterat kommentarer och gör om. Det är det forum är till för.

När du närmar dig skarp läge har såpas på fötterna så du vet vad det kommer att kosta och vad du vill/kan göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Davbja! och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.