Svar till Linda:

Jag tycker skenorna från Ikea är jättebra! De går enkelt att montera i taket (jag har tre spår i mina och kan alltså ha tre gardiner parallellt). Skenorna till gardinerna är ganska lätta att få på och vi förkortade dem dessutom från 60 till 45 cm, vilket såklart innebar extra pill men det blev ändå bra. Själva konstruktionen är oerhört smidig, man klämmer fast tyget i en skena som skruvas fast med några små skruvar både uppe och nera.

Det är med andra ord inte skenorna jag har problem med utan de attans gardinerna. Såhär i efterhand skulle jag satsat på "styvare" gardiner i något syntetmaterial och inte linne.

Lycka till med ditt val!

/Lena
 
MEA:

Det är nog därför gardinerna på Ikea är i så konstiga material! För att dom ska vara styva o hänga snyggt, tråkigt bara att dom bara finns i konstiga utföranden!

Så ni har kapat skenorna? Vi ska oxå göra det eftersom om vi skulle haft gardiner som är 60 cm breda skulle d bara vara en glugg ut!
 
Byggsan:

Jag håller med, gardinerna på Ikea är tyvärr inte så roliga men upphängningen hade säkert blivit jättebra eftersom de är lite styvare... Och det hela hade dessutom blivit mkt billigare jämfört med mina "fina" linnegardiner.

Ja, skenorna går att kapa, det fixade mannen med en bågfil och det ser helt ok ut.

/Lena
 
Har inga konkreta råd att ge, men följer "debatten" kring detta med spänning.
Har samma skena från Ikea och är jättenöjd, men visst ska man ha tur om man hittar panellängder som är sydda på ett sådant sätt att dom ser raka ut.
 
Lite utanför ämnet men ändå inte: Hemtex kommer att till hösten ha alla sina gardiner 3 meter långa, förenklar ju för oss med panelgardiner! Sen tyckte jag nog att IKEA hade fått in mycket snyggt när jag vär där förra veckan...
 
Flitiga Lisa:

Japp det är gött att dom kommer köra på 3 meter nu till alla gardiner...lite mer o välja mellan!

Jag var på Ikea i malmö förra veckan o där fanns samma sortiment som i våras :-/

Men men idag var jag hos en syatelje o dääär hade dom riktigt fina gardiner från både Roma och Sandberg...kostar dock ca 500:-/m men då kan man få ut två paneler! Tog hem några riktigt fina prover för att se...

;D
 
ByggSann skrev:
Jag var på Ikea i malmö förra veckan o där fanns samma sortiment som i våras  :-/
Då kanske IKEA i Kungens Kurva ligger lite före... enligt IKEA själva ska de vara först där så det stämmer kanske!

Sen borde du få ut tre paneler om tyget ligger 150 cm. Jag har gjort så att jag klyvt tyger på fyra och sen hängt dem lite omlott två och två på två skenor.
 
  • Gardin_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FlitigaLisa, var har du köpt din coola gardinstång??? & föresten gardiner & rullgardiner oxå?

Mvh Lena
 
Gardinstängerna: Jag hittade inga på marknaden som jag gillade så jag ritade dem själv och sen är trädelarna i ek tillverkade av min hädige man (skitviktigt att hålen blir spikraka), stängerna är köpta på ett vanligt järnlager och sen rengjorda med T-röd och lackade med Zaponlack. Rullgardinerna: Är IKEAs Enje. Tyget till gardinerna är inköpt på Åhléns för ca 3 år sen och innan vårt hus ens stog klart!

/FlitigaLisa
 
Då förstår jag ditt namn här på forumet!
Verkligen flitigt ;D gjort!

/Linda
 
Panelgardiner måste vara klippta och sydda trådrakt för att hänga bra. Om dina är det, kan du prova att tvätta och sedan rulla de trådrakt upp på ett grovt plaströr el.l. och låta de torka där om du inte har plats att lägga ut de. (Behövs kanske rullas om några gånger för att de skall torka ordentligt.) Därefter får man försöka stryka de trådrakt före de är helt torra. Det går lättast om man använder ett vädringsställ och låter tyget hänga över det efterhand som man stryker. Men är gardinerna inte sydda trådrakt vill de alltid hänga snett tills man syr om de tyvärr :(
/ikhve
 
linda_terje skrev:
Då förstår jag ditt namn här på forumet!
Verkligen flitigt  ;D gjort!

/Linda
Fast mitt namn är igentligen en parodi på mitt förra liv, dvs innan jag "gick i väggen" 2002. På den tiden när jag trodde dygnet hade fler timmar och skulle hinna med allt inkl jobba mer än heltid.

Men det var lite off-topic...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.