pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte jag som sätterdessa siffror, det är WHO.
Njae, det är en sanning med modifikation. I början var det det, men en mer nyanserad bild får man om man läser vad de säger i sin helhet:

"As of 20 February, 2114 of the 55,924 laboratory confirmed cases have died (crude fatality ratio [CFR2 ] 3.8%) (note: at least some of whom were identified using a case definition that included pulmonary disease). The overall CFR varies by location and intensity of transmission (i.e. 5.8% in Wuhan vs. 0.7% in other areas in China). In China, the overall CFR was higher in the early stages of the outbreak (17.3% for cases with symptom onset from 1- 10 January) and has reduced over time to 0.7% for patients with symptom onset after 1 February (Figure 4). The Joint Mission noted that the standard of care has evolved over the course of the outbreak."

Så även om vi tar CFR som med stor sannolikhet är en överskattning, den brukar vara det i början på en epidemi, så har den ändå sjunkit till 0.7% Och de är av bekräftade fall. Den kommer antagligen att gå ner ytterligare. Influensan brukar ligga runt 0.1%, men den vet vi som sagt mer om. Så även om den f.n. ser ut att vara mera allvarlig än influensa, så är det antagligen inte väsensskilt.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Det bästa med att vara "prepper" är att man inte behöver preppa när alla andra gör det...

Detta har ingenting med influensor att göra men jag fyllde nyss på vårt lilla matförråd (glömde ta en bild efter lådan fyllts på).
Vi har i flera år haft grejer för att klara en kris. Ingenting märkvärdigt men i lådan ligger samma saker som vi har i skafferiet, när makrillen är slut i skafferiet så hämtar vi nytt från lådan och köper in ett gäng som läggs i lådan.
Pasta - bönor - tahini -oliver - tonfisk - jordnötssmör - tamponger (inte mat men de ligger i lådan) - pålägg i tub - tomatsås och lite annat som har en hållbarhet på ett år.
Har också tre 25-liters dunkar med vatten som jag byter efter ett halvår/år och utrustning för friluftsliv.
Vi hade nytta av vattnet förra året när en huvudvattenledning gick av och stora delar av kommunen var utan vatten ett dygn. Facebook gick varm och folk åkte miltals för att köpa vattenflaskor. Då var det rätt gött att kunna koka sin gröt och spola på toan med vatten från förrådet...
En genomskinlig låda med matförråd innehållande pasta, bönor, tahini, oliver, tonfisk och andra torrvaror för krisberedskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buspojken och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har haft mat för minst en månad, oftast mycket längre, hemma sedan många år. Handlar mest om hur jag mina inköpsvanor ser ut där jag avskyr springandet i butiker och bunkrar upp ordentligt när det handlas. Oftast blir det billigare med bulkköp också. Enda jag tvingas köpa varannan vecka är frukt eftersom jag är en fruktoman och fruktkonserver inte är lika nyttigt eller gott. Dock har jag en halv frysbox med frysta bär och grönsaker, men den kan ju gå sönder så jag förlitar mig inte till 100% på det innehållet.

Rotfrukter håller sig utan vidare ett halvår eller mer i jordkällaren eller kylskåpets lådor så där behöver inte heller fylla på så ofta. Dock gäller det att man vet hur man förvarar så att det blir lagom fuktigt, annars torkar det ut alternativt möglar. Jag har köpt redan utgången potatis för under halva priset, haft i kylskåpet 4 månader och de är varken skrynkliga eller smakar konstigt efter den tiden. Köper man helt nyförpackad och förvarar på rätt sätt direkt kan man nära nog dubbla tiden.

Konserverade och torkade bönor/ärtor är mycket bra nödproviant, betydligt bättre än den visserligen billigare pastan.

Mjukost är bra och gott enligt bilden ovan. Äter fortfarande av 400gr askar av Fjällbrynt krabbost som gick ut någon gång i höstas, köptes på Matsmart för en tia asken. Förvarats i kylskåp sedan dess och smakar lika bra fortfarande.

Knäckebröd har jag nog runt tio kilo hemma löpande.

Kan lägga till att har fyndat massor med bra frö och nötter i olika sammanhang också. Brukar alltid ha 5-6kg nötblandningar roterande. Just nu 3 olika sorters nötbars samt cashew/mandel/hassel/jordnötsblandning som jag hittade för 29kr kilot. Förvarar sådant i frysen helst då det förlänger hållbarheten markant.
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Kan du dela med dig av hur man förvarar rotfrukter, för det kan inte jag...
Risken för mig är ju att jag säkerligen skulle gå och småäta av nötter och annat gott om jag skulle ha det hemma i en låda , då slipper man ju åka och handla bara ta en påse / näve när man är sugen :D
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vad gäller rotfrukter -och detta kanske gränsar OT- men vi köpte ny kyl för snart ett år sedan. Och i den där lådan avsedd för grönt, som man kan reglera fukten i, håller sig grönsaker och rotfrukter bättre än i den gamla kylen. Trodde det bara var trams men vi märker en skillnad...
 
Ett tips vid förvaring av morötter. De håller länge om man har de i sand i ett svalt utrymme tex källaren.
Det tipset har jag fått an en gammal dam. Och det fungerar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
nino nino skrev:
Kan du dela med dig av hur man förvarar rotfrukter, för det kan inte jag...
Risken för mig är ju att jag säkerligen skulle gå och småäta av nötter och annat gott om jag skulle ha det hemma i en låda , då slipper man ju åka och handla bara ta en påse / näve när man är sugen :D
Kylskåpets lådor som ligger runt 4C, inte köttlådorna som är för kalla och riskerar frysa.

När grannen satte upp skylten "reklam undanbedes" på sin brevlåda skrev jag "Reklam, ja tack!" istället. Läser aldrig bladen men de är perfekta som fuktabsorbenter och modern tryckteknik är ogiftig. Lägger två lager i botten av lådan och stänker på lite vatten. Om jag ska äta inom 2 månader brukar jag sedan behålla rotfrukterna i sina tunna plastpåsar men riva några lagom stora hål. Påsarna bör vändas var 10e dag eller nåt sånt eftersom vatten annars kan samlas på ett ställe och mögla.
Ska det lagras längre är det samma i botten men då öppnar jag påsarna helt och lägger reklamblad ovanpå, som fuktas lite regelbundet. Exakt hur mycket beror på kylskåp och dess utformning. Något man får lära sig helt enkelt.

Man kan även använda dagstidningar istället såklart även om DN bör undvikas. ;)

Enligt utsago ska de bästa kylskåpen sköta detta mer eller mindre automatiskt, såsom Liebherr som jag tittar på just nu. Eftersom jag inte testat det än vet jag inte hur länge det håller där.

Edit: Ytterligare tips: De bästa och hållbaraste morötterna är de i lösvikt, helst under rätt säsong och av de grövre storlekarna. Gäller även kålrötter osv. De kan hålla nästan obscent länge med rätt omvårdnad. Likadant med palsternackor som är min absoluta rotfruksfavorit. Rostade i ugnen, underbart!
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
engs
H HSP skrev:
Ett tips vid förvaring av morötter. De håller länge om man har de i sand i ett svalt utrymme tex källaren.
Det tipset har jag fått an en gammal dam. Och det fungerar.
Så förvarade vi potatisen när jag var barn, jordkällare med sand i trälådor.
Sen plockades de upp för kanske en veckas förbrukning åt gången med hjälp av en sån potatisskopare (de har säkert ett bra korrekt namn) som brukar finnas vid affärernas lösvikt.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Kul att det fungerar för potatis också man lär sig nya sakler varje dag,
 
Dom torkar inte ur lika mycket om dom får ligga i sand.
 
Potatis håller sig bra från skördetiden till slutet på maj i glesa trälådor luftigt i källaren. Även om de får litet utväxter är det bara att riva bort dem med handen. Jag tycker att 5 tum är ett lämpligt djup på potatislådor för då blir de inte tyngre än att man orkar bära och stapla dem. Gavlarna till lådorna brukar man göra av vanliga femtumsbräder och sidorna och bottnen av extratunna lådbräder som bara är en halvtum tjocka. Då blir lådorna lätta att hantera.
Frampå vårvintern och våren lönar det sig att titta igenom dem ett par gånger och plocka bort det som är ruttet så rötan inte sprider sig.
Källaren måste vara mörk för annars blir potatisen grön och oätlig.

Morötter och palsternackor skall däremot ligga i torr sand. Vi provade utan sand i år men det var ingen bra ide.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Morötter och palsternackor skall däremot ligga i torr sand. Vi provade utan sand i år men det var ingen bra ide.
Apropå morötter, om man nu odlar egna, så är nog det bästa att inte plocka upp dem ur jorden alls och täcka med t.ex. halm för att hålla värsta tjälen borta när (om?) det blir kallt. Så gör man tydligen även med de morötter som säljs i butiken på vintern. Har huggit upp superfina morötter ur frusen jord i januari. Funkar säkert likadant med många andra rotfrukter.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
OT men märkt samma sak i vårt nya kylskåp från Grundlig i specialfacket - slänger nästan inget numera - inte ens rotfrukter eller sallader. Står sig verkligt länge....
 
S sinclairhacker skrev:
OT men märkt samma sak i vårt nya kylskåp från Grundlig i specialfacket - slänger nästan inget numera - inte ens rotfrukter eller sallader. Står sig verkligt länge....
Hmm, jag har tvärtom börjat få problemet att rotfrukter och grönsaker håller sämre nere i det facket. Allt fryser i botten och blir helt slafsigt när det tinar.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Hmm, jag har tvärtom börjat få problemet att rotfrukter och grönsaker håller sämre nere i det facket. Allt fryser i botten och blir helt slafsigt när det tinar.
Det är lite annorlunda ventilation , samt ett blått ljus i vårt Grundig, och det håller sig fint. Förutom möjligen gurka, som vi alltid haft småproblem med oavsett kylskåp, det har vi istället i skafferiet.

Men förstår vad du menar, sett en del nya kylskåp hos bekanta, där facken längst ned ser ut som ett frysfack som tinar upp, med grönsaker som inte ser ut o må bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.