Jag håller på att bygga om ett badrum. Jag har (hade...) en golvkonstruktion bestående av en armerad betongplatta i botten (ca 15 cm), ovanpå den ca 10 cm isolering, och ovanpå den fem cm betong. Nu har jag bilat bort den övre plattan och slängt isoleringen, och ska istället ersätta med ca 13 cm EPSCement och på det flytspackla.

Så till problemet, jag vill ju gärna göra redan EPS:en så bra som möjligt i nivå, för att slippa flytspackla 5 cm på vissa ställen och 2 på andra.

För att fixa till fallet när man flytspacklar så finns ju "nivåpinnar" på 60 mm som man klipper och sätter rätt, och det kommer jag att använda. Men frågan är, finns det någon smart motsvarande metod för EPS:en, som gör att jag kan ha något att gå efter. Jag vill ju göra "grovfall" redan med den och är rädd att det blir svårt utan att ha något att gå efter.

Tips och idéer mottages tacksamt. Jag har ju inga reglar eller motsvarande utan 7 kvm öppen golvyta med extremt ojämnt underlag (den undre betongplattan är inte ett under av jämnhet...), och det känns ju dumt att börja bygga in sånt i golvet. Min minst dåliga idé så långt är att köpa plastspik för lättbetongelement (180mm) och sätta fast på lämpliga ställen med typ PL400 eller nåt, och därefter markera på dem var jag vill ha EPS:nivån, och när jag är klar knipsa av dem så de inte sticker upp. Men jag är orolig att de kommer lossna direkt när EPS:en kommer på. Jag kanske ska plugga och skruva dem i golvet istället?
 
  • Gilla
Fredde T
  • Laddar…
Laser? Och sen slå streck efter den på väggarna?

hur stort är badrummet? Kanske inte gör så mycket kostnadsmässigt om det blir lite olika tjocklek på flytspacklet?
 
Finns 10mm vprör som är bra att köra med. Bara borra ner 10mm hål i betongen och sätta dit dom och sedan klippa av i lagom höjd. Alt. Långa montageskruv. Dessa kostar dock en hyfsad slant.
 
M Morgonskiftet skrev:
Laser? Och sen slå streck efter den på väggarna?

hur stort är badrummet? Kanske inte gör så mycket kostnadsmässigt om det blir lite olika tjocklek på flytspacklet?
7 kvm, så blir snittet 4,5 cm istället för 2,5 är skillnaden 14 säckar-ish. En kostnad, men framförallt ett ganska stort merjobb.
 
A atomlab skrev:
Finns 10mm vprör som är bra att köra med. Bara borra ner 10mm hål i betongen och sätta dit dom och sedan klippa av i lagom höjd. Alt. Långa montageskruv. Dessa kostar dock en hyfsad slant.
Hmm, såg att hornbach har träskruv i lite billigare variant på typ 160-180 mm. Det räcker ju att dra ner den kanske 2-3 cm i små plugg i betongen. Det är nog ingen dum idé ska kolla vp-rören också!
 
Mät med tumstocken när du lägger ut den?
 
S StevieGee skrev:
Mät med tumstocken när du lägger ut den?
Från vad? Golvet under slår på flera cm över hela rummet. Jag måste väga in allting innan jag börjar hälla ut cementen. Givetvis får jag börja med att mäta längs väggarna och rita ut en linje där, men sedan är det inte helt lätt att ha koll på nivån en meter ut från väggen där golvet lutar eller har upphöjningar. Genom att sätta ut nivåmarkörer på strategiska platser ser jag framför mig att jag har mycket bättre chans att få den nivå jag vill och därmed avsevärt förenkla jobbet med flytspacklingen. Känns onödigt att ha 5 cm flytspackel på sina ställen där det hade räckt med två.

Flytspacklet är både dyrare och försämrar golvets isoleringsförmåga.
 
Skruva banor 95 mm över önskad höjd på väggen och dra med en regel mot dessa.¨
Du bör komma rätt inom några mm. Socka även fallet runt brunnen.

Glöm inte att räkna av för spacklet.
 
K kest skrev:
Skruva banor 95 mm över önskad höjd på väggen och dra med en regel mot dessa.¨
Du bör komma rätt inom några mm. Socka även fallet runt brunnen.

Glöm inte att räkna av för spacklet.
Du menar att jag drar av med en 95-regel mot undersidan av de reglar jag skruvat upp?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ja eller en bräda, kanske är lättare att hålla(y)
Rita upp fallet som önskas så kan du skruva efter linjen.
Det blir lika noga som du monterar banan.
Drar du en bana runt om blir det lättare att snygga till det runt brunnen.
Du bör klara ett par mm tolerans.
 
K kest skrev:
Ja eller en bräda, kanske är lättare att hålla(y)
Rita upp fallet som önskas så kan du skruva efter linjen.
Det blir lika noga som du monterar banan.
Drar du en bana runt om blir det lättare att snygga till det runt brunnen.
Du bör klara ett par mm tolerans.
Hehe, jo det känns halvklurigt med en regel - det köper jag :)

Några mm tolerans är givetvis fullt tillräckligt, det ska ju som sagt flytas efteråt, jag har bara en känsla av att jag sparar mycket energi på flytandet om jag gör eps:en så bra jag kan. :)

Jag tar din idé till övriga och funderar på vad jag tror att jag lyckas bäst med. Det kan nog bli en liten kombo av olika metoder tror jag. :)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Gör det inte för komplext, ett par avdragsbanor som är ordentligt fastsatta tar dig inom någon millimeter. Tänk även på att du rätt enkelt kan slipa ner tex ett lokalt fall nära brunnen i efterhand, inte lika tidskritiskt som med flytspackel, och tänk även på att du måste uppnå en viss tjocklek på flytspackelkakan för att uppnå bärighet.

EPSCement som sådant är rätt tacksamt att jobba med
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Gör det inte för komplext, ett par avdragsbanor som är ordentligt fastsatta tar dig inom någon millimeter. Tänk även på att du rätt enkelt kan slipa ner tex ett lokalt fall nära brunnen i efterhand, inte lika tidskritiskt som med flytspackel, och tänk även på att du måste uppnå en viss tjocklek på flytspackelkakan för att uppnå bärighet.

EPSCement som sådant är rätt tacksamt att jobba med
Tack!

Jag är mest orolig över hur jag fäster avdragsbanor i min balja till golv (inga reglar osv)... Jag är ju inte så sugen på att bygga in trä i konstruktionen. Eller missar jag något viktigt?
 
Lite beroende på rummets storlek men du skrev runt 7 kvadrat golvyta och då förutsätter jag att du kan har väggarna tillräckligt nära för att fästa avdragsbanor i dessa och sedan dra av längs överkant av banorna. En eller två banor i mitten lämpligtvis. När man kör EPSCement är det rätt enkelt att sedan dra upp banorna tex dagen efter och sedan handspackla igen rännorna med ytterligare en omgång EPSCement innan du antingen flytspacklar eller primar för att köpa dig mer tid för fortsatt jobb. Kör man avdragsbanor av tex 2x3 kan man underlätta hur lätt man drar upp dessa med att tex plasta dessa med byggfolie innan men se bara till att de är släta i överkant.

Om man kör avdragsbanor av tex stålrör blir rännorna som är kvar så grunda så man normal kan köra flytspackel direkt, lite jobbigare att fästa i väggar osv dock
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.