Våren 2018 tog vi beslutet att köpa ett 70-talshus ute på landsbygden. Vi insåg innan beslutet att en omfattande renovering var nödvändig, främst på grund av en underhållsskuld som byggts upp under årens lopp. Relativt väl medvetna om omfattningen av renoveringen så blev det sedmera sommar och höst och det var dags att påbörja det mödosamma arbetet.

Sedan juli 2019 bor vi i vårt renoverade hus. Tiden och orken hade inte räckt till att skriva denna redogörelse under renoveringens lopp. Därför blir detta en renoveringstråd som redovisar processen undan för undan, men i efterhand. Jag hoppas att ni finner den intressant, kommentera gärna!

Person på stege som arbetar med att renovera staket på veranda till rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framsidan, första projektet som jag tog tag i var att byta ut staketplankorna på veranda och balkong samt skrapa färgen från stommen. Det blev nya staketplankor i tryckt trä med omväxlande bredd. Ska målas under vår/sommar 2020.

Rivningsfärdigt rum i 70-talshus med avlägsnat golv och väggbeklädnad, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den befintliga tvättstugan såg ut såhär med det mesta av inredningen utriven.

Renoveringsprojekt med utriven inredning och skräp under vaskskåpet i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade många års skräp under vaskskåpets bottenskiva. Fyllde en halv sopsäck och det luktade inte mumma...

Ej renoverat badrum med avlägsnad WC-stol, fläckade väggar och träfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av WC på nedervåning. WC-stol bortplockad.

Jag tog tyvärr inte så många bilder av huset innan vi började riva, men tänk ett hus med 70-talskänsla som har levt hårt i drygt 40 år utan möjlighet till återhämtning. Dunkelt belyst, mycket trä, tapeter med struktur och med slitet parkettgolv med svag doft av katturin.

Nu är det dags att planera och fundera kring rivningen. Hur resonerar vi kring detta? Jag återkommer om detta i nästa inlägg.

På återhörande!
/Oskar
 
  • Gilla
irony och 9 till
  • Laddar…
följer med spänning
 
oscarwww oscarwww skrev:
följer med spänning
Kul! Nästa inlägg kommer senare ikväll
 
I undersökningspliktens anda hade vi låtit göra en besiktning av huset innan vi köpte det. Den visade på en del brister, men i stort sett inget som vi inte själva hade räknat ut med tanke på husets ålder och eftersatta underhåll. Dock var det två stycken saker som kom fram som fick stora följder kring hur vi resonerade med rivningsprocessen.

  • Det ena var att icke rumsrena katter hade använt vissa platser på nedervåningen till att uträtta sina behov, vilket lett till att katturin lokalt hade trängt in i väggar och genom parkett och styrolit, hela vägen ned till plattan.
  • Det andra var att vi uppmätte höga fukthalter i syllarna som vilade på grundplattan. Syllarna vilade direkt på plattan, som i sin tur var oisolerad (konstruktion som idag benämns som en riskkonstruktion av fuktskäl). Dessutom fanns misstankar att syllarna eventuellt var behandlade med ämnen som var olämpliga att ha inomhus.

Detta gjorde att vi så småningom landade i följande:

  • Vi river ut allt golv på nedervåningen ned till plattan på grund av katturineringen. Slipar plattan längs väggar och applicerar Floroseal, väl beprövat medel som används just vid saneringar av detta slag.
  • Vi byter ytterväggssyllarna och ser till att de nya ej vilar direkt mot plattan. För att göra detta behöver man öppna upp ytterväggarna längst ned för att komma åt syllarna. Det vi gjorde var att öppna upp ytterväggarna helt för att i senare skede kunna bygga igen dem med OSB + gips (innan var det en s.k. byggboard, en masonitskiva).
  • Eftersom vi måste lyfta upp huset med stämp för att kunna byta syllar så kommer innertaket att skadas, därför river vi ned detta också i sin helhet på nedervåningen. Det befintliga innertaket på hela nedervåningen var tunna masonitskivor med bikakemönster mellan.
  • Här någonstans insåg vi att vi ska blåsa ut hela nedervåningen, därmed rev vi även alla innerväggar.
  • Gällande övervåningen så var vi rätt snart inne på att vi främst skulle fokusera på att göra i ordning ytskikten och stanna därvid. Mer om övervåningen i senare inlägg.

Nedrivet golv i gammalt kök med synlig grundplatta och borttagna ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet rivet ned till platta i det befintliga köket. Här har vi ännu inte slipat och applicerat Floroseal.

Person i skyddsmask står i rivet rum med synliga väggstommar och nerrivet tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående rivning av innertak samt uppöppning av ytterväggar. Här kan man i efterhand tycka att det är lite lustigt att jag bär andningsmask på grund av isoleringen men enbart har t-shirt...

Person stående på stege arbetar med rivning av innerväggar i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivning av innerväggar. En lustig detalj var att samtliga innerväggsreglar var 45x45-reglar, vilket gav en total väggtjocklek på 67 mm. Även den bärande innerväggen var endast 67 mm, här hade man istället ställt 95x45-reglar på tvären.

Renoveringsarbete i hus med rivet innertak och borttagna golv, blottade stolpar och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från ena ytterväggshörnet med en större del av rivningen gjord.

Rivningsarbete i hus med avlägsnade golv och innerväggar, synliga reglar och stämpar vid yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från motstående hörnet. Till höger i bild pågår syllbyte, därav stämparna som man kan skymta. Här kan man också notera de tvärstående 45x95-reglarna på den bärande innerväggen.

Till nästa inlägg fokuserar vi på planlösningen. Hur ser den befintliga planlösningen ut och är det något vi vill göra annorlunda? Vi har ju vissa möjligheter eftersom vi har blåst ut hela nedervåningen.

/Oskar
 
  • Gilla
irony och 2 till
  • Laddar…
Innan vi kommer till själva återuppbyggnaden av huset, så tänkte jag att vi tittar lite på planlösningen.

Arkitektritning av en husplanlösning med vardagsrum, kök, matsal och tvättstuga samt detaljer som öppen spis och garderobslösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den befintliga planlösningen avseende rum/väggar. Några saker som inte fanns i det befintliga är inlagda i ritningen redan i detta stadium, tänker främst på garderobslösningen i hallen, värmepumpens innerdel samt golvvärmeskåpet. Mer om detta kommer i framtida inlägg.

När vi hade klurat på planlösningen ett tag så landade vi en del saker som vi kände kunde förbättras utifrån våra preferenser. Ett stort plus med detta hus var den stora vardagsrumsdelen med en majestätisk öppen spis, denna ville vi låta vara intakt, för att i ett senare skede göra i ordning med möblering istället.

Det vi kom fram till skulle kunna sammanfattas i följande punkter:

  • Passagen vid WC/tvättstuga/hall är trång med flera dörrar samt garderob.
  • Tvättstugan är trång.
  • Köket upplevs instängt och litet.
  • Vid dörren mellan hall och kök finns ett dött hörn av hallen som skulle kunna nyttjas bättre.

Vad gjorde vi? Jo, följande:

  • WC/tvättstuga/hall: Vi satte in en skjutdörr till tvättstugan samt justerade vår ursprungliga garderobstanke. Bakom WC-dörren valde vi en grundare, öppen garderob med lådor.
  • Tvättstuga: Här gjorde vi inget med planlösningen, men däremot såg vi till att planera för mycket väggförvaring.
  • Köket: Den stora förändringen. Öppnade upp köket mot matsalen och koncentrerade förvaringsskåpen till en vägg samt kompletterade med ett platsbyggt skafferi och en platsbyggd köksö.
  • Döda hörnet i hallen: Byggde ett "fack" för kyl och frys samt flyttade ingången till köket.
Planritning av husets bottenplan med märkningar för nya garderoblösningar och utrymmesförbättringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya planlösningen.

När vi hade bestämt detta var vi naturligtvis väldigt spända hur det skulle te sig när vi faktiskt byggde upp det. Hade vi hittat lösningar som vi skulle nöjda med och som skulle kännas bra att leva med i praktiken?


I
 
Redigerat:
  • Gilla
Börka kaar och 2 till
  • Laddar…
Kul att se. Husets stil invändigt och utvändigt påminner om mitt barndomshem. Personligen tycker jag att den gamla planlösningen är lite vassare än den nya. Kyl och frys hamnar lite bättre med kortare avstånd till arbetsbänken. Jag gillar dock att ni öppnar upp mot matsalen men jag hade behållt vinkeln men lagt en bredare bänkskiva där som får fungera som köksö. Glöm hursomhelst inte att växla av mellanbjälklaget :)
 
  • Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
Trevligt att kunna väcka lite nostalgiska minnen! Huset är ett av Eksjöhus typhus, uppfört 1979.

Intressant att du nämner kyl/frys. In i det sista var vi också kluvna kring just avståndet till arbetsbänkar. Eftersom vi verkligen ville öppna upp köket mot matsalen för att få rymd och samtidigt maximera arbetsbänkutrymme, så blev det dock en sak som vi slutligen fick acceptera. Ett kalkylerat minus så att säga.

Som avväxling för mellanbjälklaget fick det bli en 7 meter limträbalk som gick från yttervägg och över båda öppningarna i den bärande väggen. Kändes rejält ;)
 
Då var det färdigrivet och äntligen dags att börja återuppbyggnaden.

På nedervåningen valde vi att sätta in ett uppreglat, ventilerat golv för att transportera bort den fukt som även fortsättningsvis tränger upp i plattan. Därefter lade vi in spårade spånskivor och golvvärme. Jag valde att köpa in det från LK.

Installation av uppreglat golv och golvvärmeslangar under byggnation i halvmörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppreglat golv under byggnation i köket. I matsalen som skymtar i mörkret är spånskivorna lagda.

Uppregling av innerväggar stod också på agendan i denna veva. Valde här att frångå de 45-reglar som suttit i innerväggarna tidigare ;). Körde på 70-reglar generellt utom i den bärande väggen samt den med golvvärmeskåpet där det blev 95-reglar.

Sedan kom rörmokaren på besök och drog lite golvvärmeslang samt rörledningar till vad som skulle bli nya vattenradiatorer på plan 2. Tidigare så satt en elpanna och elradiatorer i hela huset, installation utfört av min svärfars gamla elfirma. Jag valde nu en luft-vatten-värmepumpslösning.

Uppreglat och isolerat kök under renovering, med spårade spånskivor, golvvärme och byggarbetare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inblick i köket från hallen genom den flyttade öppningen. Invid mitt huvud ser man den befintliga imkanalen som kommer att få en ny position i ett senare skede.

Renoveringsarbete med uppreglat golv och nytt stommverk för väggar i ett hus under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det platsbyggda skafferiet är uppreglat!

Hus under renovering med uppreglade väggar, isolering, och ritningar anslagna i ett rum med synliga fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningarna utskrivna och anslagna! (y)

Byggarbetsplats med uppreglat golv och ventilerat utrymme, samt synliga golvvärmeslangar och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Myrboet av matningar från värmepumpen till radiatorerna på övervåningen.

 
  • Gilla
irony och 2 till
  • Laddar…
När jag rev det befintliga innertaket på nedervåningen var det endast isolerat med 30 mm isolerskivor, bortsett från närmast yttervägg där det var full isolering (180 mm). För att bättra på ljuddämpningen mellan planen så valde jag att fullisolera hela mellanbjälklaget, ett par tusenlappar som jag såg som en god investering. Nu snackar vi naturligtvis inte att isolera bort ljud utan snarare att ljudet blir mindre skarpt.

Isolerat mellanbjälklag i ett renoveringsprojekt med synliga glespaneler, blå och röd kabelslinga, och delvis synliga rumsväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mellanbjälklaget isolerat och glesen är på plats. Även elektrikern har hunnit springa och gjort lite jobb. Blå slang, matning nätverksuttag.

Renoverat mellanbjälklag med isolering och synliga elinstallationer i form av blå och röd slang samt eldosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedelse för spots i entréhallen. Röd slang, matning golvvärmegivare.

Till en början var jag inne på att köra på ett klassiskt, enkelt gipstak på hela nedervåningen. Men i sista stund så valde jag att endast sätta gips i WC och skafferi och köra på Moelvens Regina Klassisk, en interiörpanel i MDF. Det var till med så pass i sista stund att jag var tvungen att justera till glesen där jag startat med den, eftersom dessa skivor krävde ett annat c/c än gipsen. Helt klart nöjd med valet, har alltid gillat detta stuk på innertak!

Isolerat mellanbjälklag med glespanel och elektriska installationer inför innertaksmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även spots i köket. Här är också imkanalen (åtminstone den nedre delen av den) flyttat till dess nya position. Kompanjonen i jobbet med att få upp innertaket väntar tålmodigt på nästa skiva.

Isolerat mellanbjälklag med synliga elinstallationer och glespanel klar för innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvvägs i vardagsrum/matsal med innertaket.

Nyinstallerat vitt MDF-paneltak i en renoveringsfas med synlig isolering och installationsarbete på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan i mål med vardagsrum/matsal.

Även om jag efterhand fick in snitsen mer och mer med innertaket är jag dock lite besviken på not/spont-kopplingen som jag tyckte var lite väl vek och på många ställen gav fula skarvar och märken. Jag åtgärdade detta med akrylfog långt senare när jag insåg att jag skulle störa mig på det under en lång tid framöver annars. :rofl: Med hjälp av fogen blev det dock riktigt bra, så det var väl värt några timmars arbete. Fler bilder kommer på färdigt innertak framåt.
 
  • Gilla
irony och 3 till
  • Laddar…
Lite svårt att se på bilden med golvet men är det nakna träreglar rakt på betongen? Du har säkert tnkt på någon lösning men annars är det inte att rekommendera särskilt som du själv beskrivit fuktproblemen.
 
M martyj85 skrev:
Lite svårt att se på bilden med golvet men är det nakna träreglar rakt på betongen? Du har säkert tnkt på någon lösning men annars är det inte att rekommendera särskilt som du själv beskrivit fuktproblemen.
Korrekt iakttagelse! På bilden ligger de mot plattan men de svarta, små grejerna som syns på reglarna är skruvar som ”hissar” upp hela regelkonstruktionen och skapar en ventilationsspalt under. Så inga nakna reglar mot plattan när det är färdigt! Jag valde sedan att sätta in en fläkt som kontinuerligt drar in rumsluft in via golvdon.
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
Snyggt! Tänkte det ar konstigt när du hade fixat med ventilerat golv o allt.
 
  • Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
M martyj85 skrev:
Snyggt! Tänkte det ar konstigt när du hade fixat med ventilerat golv o allt.
Sant! Hittade en nice principbild.

Principbild av golvdon och ventilationskanal kopplade till en fläkt under ett upphöjt golv.

Golvdonet till höger och sedan en kanal till vänster som är kopplad mot fläkten.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Med innertaket färdigt så var det dags att ge sig på väggarna. Generellt byggde jag väggarna med OSB + gips, det var bara på några ställen som jag avvek från detta av olika skäl. Lite rejälare väggar som man är enkla att fästa upp grejer på sedan. För att ha hängslen och livrem satte jag dessutom kortlingar för infästning av överskåpen i köket.

Renoverad vägg med OSB-skivor, isolering synlig, horisontella kortlingar och ett fönster till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB-skivor på gång på ytterväggen i vardagsrummet.

Renoverad vägg med OSB-skivor och isolering, synliga elinstallationer och fönsteröppning under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I samband med att vi höll på med väggarna tog vi också ut de två fönster som vette mot väster för renovering. Här är köksfönster ovan diskbänk.

Vi valde att behålla husets fönster. Det var gedigna fönster med ett helt ok U-värde (2+1-fönster med U-värde, ca 2,0). Dock insåg vi att vi har många fönster som kommer att behöva renoveras undan för undan. De två som var mest illa däran tog vi redan under renoveringen. Dessa är omkittade med linoljekit, målade och på plats igen. Vi har dessutom tagit ytterligare ett fönster i somras och under denna vår så tar vi ett gäng till.

Renoveringsprojekt med plywoodväggar, öppen vvs och elinstallationer, samt renoverat fönster i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I WC satte jag plywood istället för OSB.

Renoveringsarbete med OSB-skivor på vägg i vardagsrum, stege och en burk öl i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ölen knäppt och gipsningen påbörjad i vardagsrummet.

Under denna renovering var första gången jag använde en skruvautomat. Använde en Makita som jävlades till och från, men för det mesta gjorde att det gick snabbt och smidigt. Använde Hole-in-one hålsökare för eldosorna, hur smidigt som helst, helt klart värt pengarna om man ska göra en större renovering. Biltemas är väl närmare halva priset mot om du köper den på fackbygghandel, men håller sämre i plastarmarna som håller den på plats i dosan. Hade två satser á 4 st att jämföra mellan och när renoveringen var klar var samtliga Biltemas sönder men endast 1 av 4 av den dyrare sorten.
 
  • Gilla
irony och 2 till
  • Laddar…
Med gipsningen klar var det dags att börja fundera på färg och tapeter på nedervåningen. Min sambo har ett gott öga för färg i allmänhet och att kombinera färger för att skapa en bra balans. Att det bara skulle bli ljusa, enkla färger i huset var det därför inte tal om. :rolleyes: Vi hade hemma en del provburkar och tapetprover som målades upp och cirkulerade runt på nedervåningen medan det spacklades och donades. Ett axplock av vad vi testade följer nedan.

Inredningsrenovering med tester av olika blå nyanser på en vägg, arbetssåg och material i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här testar vi två nyaser av blått. Tanken är att skapa en hörna i den bortre delen av det stora vardagsrummet, ett rum i rummet. En del i det är att sätta en avvikande färg.

Renoveringsarbete med en tapetprovsbit uppsatt på en pågående konstruktion i ett hus under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldblomma var en tapet som testades redan innan det satt gips på denna vägg. Kan den här måhända vara något för entréhallen? Problemet var att vi hade en begränsad mängd av den.

Renoveringsrum med gipsväggar, provtapet med blommönster och två testade gröna färgprover.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I matsalsdelen ska det dels finnas målad vägg, men också tapetserad vägg. Någon typ av grön nyans var vi rätt snabbt inne på. Denna gröna färg ska även vara i vardagsrummet. På väggen till vänster är det färg nummer två som testas. Herbarium heter tapeten som är på prov.

Renoveringsmiljö med osedd tapet, elcentral, verktyg och byggmaterial RegexOptions
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I tvättstugan ska vi sätta en bröstpanel, men ovanför den behövs den något. Här testar vi en tapet som jag för tillfället har tappat namnet på. Här har också elcentralen kommit på plats.

Konstruktion av trästomme till en köksö på ett ofärdigt golv med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag passar på att slå ihop stommen till det som ska bli den nya, fasta köksön.

Vid det här läget är det februari 2019 och vi hade hade tillträtt huset och påbörjat arbetet i september 2018. Det börjar ta ut sin rätt att jobba långa, sena vardagskvällar och kliva upp tidigt på morgonen. Men, nu ska bara golvet på plats och sedan... resten... Jag sa från början att jag inte tänker sätta någon sluttid, men i huvudet hade jag nog tänkt mig att februari/mars kunde vara rimligt. Nu ansåg jag att maj kändes mera rimligt.
 
  • Gilla
irony och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.