Jag funderar över att sätta en bräda ovanför dörrarna till ladugården. Det stänker in en del vatten genom dörrglipan och tänker att en vattbräda ovanför kanske skyddar både mot vatten in en aning och även skyddar dörrarna en hel del. Hur tycker ni att denna vattbräda skall monteras utifrån ladugårdens upplägg med dörrar och panel?
 
  • Svart ladugårdsdörr under röd träpanel och vit omfattning, vattenstänk syns på överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad ladugårdsdörr och sliten vit tröskel, möjlig plats för montering av vattbräda för skydd mot vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det ser lite knepigt ut med varannan panelbräda som inte går ned till dörrfodret, jag gissar att det legat en ytterligare foderbräda där eller vattbräda (med tanke på att det är rester av vit färg på de som går hela vägen ner)

Beroende på om de panelbrädor som går ner lite längre täcker håligheter eller inte skulle jag antingen såga av dem lite (i vinkel) och sen skjuta in en vattbräda där eller så skulle jag sätta en vattbräda utanpåliggande med sin underkant i liv med de andra brädornas underkant.

Jag skulle säga att det förra är att föredra så att vatten som rinner längs fasaden droppar ner på vattbrädan och leds bort.
 
Jag skulle såga av bräderna som sticker ned och skjuta in vattenbrädan.
Utanpåliggande vattrenbräder brukar leda till att brädändorna och småningom också avväxlingen ovanför dörren ruttnar sönder då vattnet rinner in bakom vattenbrädan och blir instängt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för input. Såga av precis i nivå med de kortare panelbrädorna alltså? Vad för vinkel ca brukar det vara och vad för dimensioner på virket kan vara rimligt? Har försökt hitta någon. Inspirationsbilder från just ladugårdsdubbeldörrar men tyvärr utan framgång.
 
Japp

En fem eller sextums bräda med sneddad bakkant blir bra.
 
Gör lutningen 22.5 grader, så fungerar vattenavrinningen bra

Jag har prövat med 15 grader, men då blir det en liten ansamling av vatten med ytspänning ovanpå. Med en ökning till 22.5 grader så försvinner det "problemet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.