Läs kontraktet igen. Noga. Om de säger ”nyproduktion” så lär de vara skyldiga att uppfylla reglerna som hör till, även om stommen är 70-tal. Men det kanske inte står ”nyproduktion” i det finstilta ...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har det varit boende innan är jag tveksam till att ljud/akustiker mm ens varit inblandade.
Innan ni får för er att mäta, måste ni/ngn etablera vad det är för krav som gäller... annars säger mätningen ingenting.

Generellt gäller det danskk skriver, men jag är som sagt tveksam till att ljud är ens inblandat i det ev bygglovet el kontrollplanen då det varit boende innan. Begär ut ev bygglov med tillhörande handlingar är mitt första tips.

För befintliga kåkar med sämre förutsättningar för ljudisolering mm, kan det vid större ombyggnader även accepteras ljudklass D. Annars är det idag BBR som gäller, kap 7 (tidigare ljudklass C)
 
K Karl P skrev:
Har det varit boende innan är jag tveksam till att ljud/akustiker mm ens varit inblandade.
Innan ni får för er att mäta, måste ni/ngn etablera vad det är för krav som gäller... annars säger mätningen ingenting.

Generellt gäller det danskk skriver, men jag är som sagt tveksam till att ljud är ens inblandat i det ev bygglovet el kontrollplanen då det varit boende innan. Begär ut ev bygglov med tillhörande handlingar är mitt första tips.

För befintliga kåkar med sämre förutsättningar för ljudisolering mm, kan det vid större ombyggnader även accepteras ljudklass D. Annars är det idag BBR som gäller, kap 7 (tidigare ljudklass C)
Precis. Vid befintliga lägenheter är akustiker oftast inblandande om det sker rejäla ombyggnationer eller ändringar av planlösningar. Exempelvis när 1 lägenhet ska bli 2 eller om en gammal lokal/tvättstuga ska bli lägenhet etc.

I det här fallet låter det snarare som att man har tagit befintliga lägenheter och rustat upp dessa med nya golv, nya kök/badrum, målning av väggar och tak etc. Det låter inte som man har gjort något med ventilationssystemet heller. Skulle detta bytas ut så måste det uppfylla dagens krav. Därav tror jag heller inte någon har varit inblandad.

Vid en ombyggnation gäller att det inte får ske en försämring av byggnadens ljudegenskaper. Och generellt gäller att man ska minst uppfylla BBR vid ombyggnation. Exempelvis kan ljudklass D accepteras när det är av vikt att bevara något i byggnaden.

Precis som du säger så hade jag sett till att ta fram vad det är för krav som gäller. Sedan sett vad det går att göra. Vet dock inte hur man skulle gå vidare i ärendet. Tror via föreningen är enda utvägen. Jag sitter själv i liknande situation avseende ventilationsljud
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D danskk skrev:
I det här fallet låter det snarare som att man har tagit befintliga lägenheter och rustat upp dessa med nya golv, nya kök/badrum, målning av väggar och tak etc. Det låter inte som man har gjort något med ventilationssystemet heller. Skulle detta bytas ut så måste det uppfylla dagens krav. Därav tror jag heller inte någon har varit inblandad.
Hade inte TS skrivit "Återvinning (FTX) på frånluften. Ventilationssystem för lägenheterna sker via FTX placerade i respektive lägenhet" i föregående inlägg hade jag håll med. Att hyreslägenheter har individuella FTX agg måste dock vara extremt otroligt. Förvisso inte omöjligt men extremt sällsynt. TS kommentar kring rök från granne gör dessutom jag jag tycker att ventilationsspåret borde dras lite i
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Angående att bli stressad och störd och ”gå och vänta på nästa ljud”: För mig blir det otroligt mycket lättare om jag vet vad källan till ljuden är. Dyker det upp nya ljud, typ någon börjar renovera, och ljuden fortsätter/återkommer försöker jag gå runt i huset och lyssna. Kommer det från någon av grannarna ringer jag på och frågar vad de gör och hur länge det förväntas pågå. Så länge ljudet är oidentifierat fortsätter min hjärna att försöka ta reda på vad det är, vilket är energikrävande och kan bli stressande. Vet jag vad det (sannolikt) är så är det mycket mindre uppmärksamhetskrävande. Vad var det där? Aha, nya grannen renoverar. Eller någon är uppe på vinden. Eller grannen på andra sidan väggen har besök och pratar högre än vanligt. Istället för: Vad var det där? Vad var det där? Vad var det där?
Så det är också en anledning till att prata med grannarna. En annan anledning till att prata med dom är som sagt att det är ni som är bostadsrättsföreningen, det är ni som äger huset. Inte HSB, inte styrelsen. Men det är styrelsen uppgift att ta hand om huset och problem som uppstår.

Alltså, det låter som om du kanske ska kolla upp om FTX/ventilationen är ny eller inte. Gammal FTX=kan leda till problem och låter ofta väldigt mycket. Ny FTX i gammalt hus som inte är korrekt utfört kan också ställa till problem som tex överhörning eller att lukt sprids.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det första att kolla/lista ut är om ljudet kommer direkt från grannar på samma plan eller över/underliggande våningar eller både och.
Kommer ljudet från tilluftsdon, från frånluftsventilen i badrummet eller från köksfläkten/frånluftsventilen i köket så går det att åtgärda med ljuddämpare i drabbade lägenheter. Det blir en liten klump som behöver döljas....detta kan kollas genom att temporärt tejpa över aktuella ventiler.
Kommer ljudet via väggarna så kan man fråga sig om det finns någon isolering i mellanväggarna. Är det massiva väggar av betong finns naturligtvis ingen isolering. Svårt att fixa i efterhand(ytskiktet/gipsvägg måste tas bort)..
Kommer ljudet via golv/tak så beror det på trossbotten, är den av betong så är det endast stegskydd/förstärkt stegskydd som kan läggas in (i lägenheter som ljudet kommer från).
Ljudmätning kan ge viss ledning, dock är "gränsvärdena" satta så det låter en hel del innan de överskrids.
 
Hej!

Jag skulle vilja spinna vidare lite på tråden. Det handlar inte om ämnet lyhördhet egentligen, men det verkar finnas många i tråden med kunskap om vad som gäller med grannar med "alternativ" livsföring.

Förra hösten flyttade en ny granne in ovanpå, lägenheten hade stått tom ett längre tag. En tjej i unga tjugoårsåldern. Först var det renovering några veckor, men aldrig nattetid. Det var välbehövligt, för lägenheten hade varit typ pundarkvart innan och var riktigt sliten, förra ägaren fick bostadsrätten förverkad efter en polisrazzia hörde jag senare. Allt var sedan bra ett tag, hon verkade ha normal dygnsrytm. Själv jobbar jag dagtid måndag-fredag och sover på nätterna. Helgerna säger jag inte så mycket om ,men jag tycker av princip att jag inte ska behöva vända på dygnet för att klara helgerna.

Sedan fram i november var det fest. Hög musik och hoppande i golvet (dansgolv). Jag var upp och sa till ett par gånger. Andra gången 02:00 och jag skulle upp klockan 6 vilket jag förklarade. Jag ville vara sjysst och säga till istället för att ringa störningsjouren direkt så att de fått böter. Då skickade dom ut någon hobbyjurist som förklarade för mig att det var en bostadsrätt och att man därför får göra precis som man vill. Vilket inte stämmer, men det visar lite på hennes syn på saken.
Till saken hör att det inte är så lyhört. Samtal, TV och skratt hörs inte mellan lägenheterna så länge ingen typ vrålar riktigt högt. Det som hörs är stegljud, möbelsläp, saker som tappas i golvet etc. Jag sover alltid med öronproppar, men de hjälper ingenting mot de ljuden. Det är bara jag som har en lägenhet under. Det kanske skulle höras i lägenheten bredvid min, men den har stått tom ett längre tag då ägaren varken bor där eller hyr ut den (hade tidigare hyrt ut men maxtiden för uthyrning gått ut).

Grannen och hennes kille är numera som standard uppe till 4-5 på morgonen veckans alla dagar, och det verkar ofta vara andra kompisar där också. Det är tunga steg, spring, möbelsläp (liten lägenhet så de flyttar antagligen runt grejor när folk är där, bäddar ut bäddsoffa etc), och saker som åker i golvet med jämna mellanrum. Jag vet inte vad som orsakar smällarna i golvet, TV-spelskontroller? Det är ljud som hindrar mig att somna och som väcker mig om jag sover. Sedan är det knäpptyst till 13-14 på dagarna har jag märkt när jag jobbat hemifrån t ex.
Hon verkar jobba typ som timanställd och sällan. Killen dyker ofta upp mellan 23-01 vilket hörs tydligt på stegljuden.

Jag har pratat med styrelsen och blivit informerad att hon själv gått in med en bråkdel av summan i köpet och därför inte går att betrakta som hyresgäst (hade föräldrarna ägt 100% hade det bara varit att vräka henne som hyresgäst). Det är tydligen något mäklarna häromkring rekommenderar när föräldrar köper bostadsrätt åt barnen så att de inte ska gå att vräka så lätt när de missköter sig.
Jag för på styrelsens rekommendation en störningslista. Det går ju inte att ringa störningsjouren när någon drar fram möbler kl 3, när de kommer ligger antagligen någon i bäddsoffan och ska sova. Frågan är vad fan man ska göra? Jag pratade med tjejens farsa efter festen eftersom det var som att prata med en 15-åring när jag pratade med grannen. Han förstod, och det har inte partats före arbetsdagar sedan dess. Däremot hoppas det i golvet efter krogen, antagligen med flit, men det få jag väl ta som "tjallade".

Som beskrivs ovan blir man ju nervös till slut. När man hör någon duns börjar man ju fundera direkt på hur mycket man får sova i natt. Det påverkar mig på så sätt att jag blivit märkbart tröttare på jobbet, jag får sova kanske 2-3 timmar färre per natt än tidigare och vaknar flera gånger per natt.

Min fråga är om styrelsen är för flat eller om det verkligen inte finns mer de borde kunna göra?
Det är ingen idé att prata mer med grannen. Själv verkar hon vara extremt konflikträdd och undvikande, men det är tydligt att hon bara har rättigheter och inga skyldigheter på hennes agerande.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T TLZ skrev:
Hej!

Jag skulle vilja spinna vidare lite på tråden. Det handlar inte om ämnet lyhördhet egentligen, men det verkar finnas många i tråden med kunskap om vad som gäller med grannar med "alternativ" livsföring.

Förra hösten flyttade en ny granne in ovanpå, lägenheten hade stått tom ett längre tag. En tjej i unga tjugoårsåldern. Först var det renovering några veckor, men aldrig nattetid. Det var välbehövligt, för lägenheten hade varit typ pundarkvart innan och var riktigt sliten, förra ägaren fick bostadsrätten förverkad efter en polisrazzia hörde jag senare. Allt var sedan bra ett tag, hon verkade ha normal dygnsrytm. Själv jobbar jag dagtid måndag-fredag och sover på nätterna. Helgerna säger jag inte så mycket om ,men jag tycker av princip att jag inte ska behöva vända på dygnet för att klara helgerna.

Sedan fram i november var det fest. Hög musik och hoppande i golvet (dansgolv). Jag var upp och sa till ett par gånger. Andra gången 02:00 och jag skulle upp klockan 6 vilket jag förklarade. Jag ville vara sjysst och säga till istället för att ringa störningsjouren direkt så att de fått böter. Då skickade dom ut någon hobbyjurist som förklarade för mig att det var en bostadsrätt och att man därför får göra precis som man vill. Vilket inte stämmer, men det visar lite på hennes syn på saken.
Till saken hör att det inte är så lyhört. Samtal, TV och skratt hörs inte mellan lägenheterna så länge ingen typ vrålar riktigt högt. Det som hörs är stegljud, möbelsläp, saker som tappas i golvet etc. Jag sover alltid med öronproppar, men de hjälper ingenting mot de ljuden. Det är bara jag som har en lägenhet under. Det kanske skulle höras i lägenheten bredvid min, men den har stått tom ett längre tag då ägaren varken bor där eller hyr ut den (hade tidigare hyrt ut men maxtiden för uthyrning gått ut).

Grannen och hennes kille är numera som standard uppe till 4-5 på morgonen veckans alla dagar, och det verkar ofta vara andra kompisar där också. Det är tunga steg, spring, möbelsläp (liten lägenhet så de flyttar antagligen runt grejor när folk är där, bäddar ut bäddsoffa etc), och saker som åker i golvet med jämna mellanrum. Jag vet inte vad som orsakar smällarna i golvet, TV-spelskontroller? Det är ljud som hindrar mig att somna och som väcker mig om jag sover. Sedan är det knäpptyst till 13-14 på dagarna har jag märkt när jag jobbat hemifrån t ex.
Hon verkar jobba typ som timanställd och sällan. Killen dyker ofta upp mellan 23-01 vilket hörs tydligt på stegljuden.

Jag har pratat med styrelsen och blivit informerad att hon själv gått in med en bråkdel av summan i köpet och därför inte går att betrakta som hyresgäst (hade föräldrarna ägt 100% hade det bara varit att vräka henne som hyresgäst). Det är tydligen något mäklarna häromkring rekommenderar när föräldrar köper bostadsrätt åt barnen så att de inte ska gå att vräka så lätt när de missköter sig.
Jag för på styrelsens rekommendation en störningslista. Det går ju inte att ringa störningsjouren när någon drar fram möbler kl 3, när de kommer ligger antagligen någon i bäddsoffan och ska sova. Frågan är vad fan man ska göra? Jag pratade med tjejens farsa efter festen eftersom det var som att prata med en 15-åring när jag pratade med grannen. Han förstod, och det har inte partats före arbetsdagar sedan dess. Däremot hoppas det i golvet efter krogen, antagligen med flit, men det få jag väl ta som "tjallade".

Som beskrivs ovan blir man ju nervös till slut. När man hör någon duns börjar man ju fundera direkt på hur mycket man får sova i natt. Det påverkar mig på så sätt att jag blivit märkbart tröttare på jobbet, jag får sova kanske 2-3 timmar färre per natt än tidigare och vaknar flera gånger per natt.

Min fråga är om styrelsen är för flat eller om det verkligen inte finns mer de borde kunna göra?
Det är ingen idé att prata mer med grannen. Själv verkar hon vara extremt konflikträdd och undvikande, men det är tydligt att hon bara har rättigheter och inga skyldigheter på hennes k
T TLZ skrev:
Hej!

Jag skulle vilja spinna vidare lite på tråden. Det handlar inte om ämnet lyhördhet egentligen, men det verkar finnas många i tråden med kunskap om vad som gäller med grannar med "alternativ" livsföring.

Förra hösten flyttade en ny granne in ovanpå, lägenheten hade stått tom ett längre tag. En tjej i unga tjugoårsåldern. Först var det renovering några veckor, men aldrig nattetid. Det var välbehövligt, för lägenheten hade varit typ pundarkvart innan och var riktigt sliten, förra ägaren fick bostadsrätten förverkad efter en polisrazzia hörde jag senare. Allt var sedan bra ett tag, hon verkade ha normal dygnsrytm. Själv jobbar jag dagtid måndag-fredag och sover på nätterna. Helgerna säger jag inte så mycket om ,men jag tycker av princip att jag inte ska behöva vända på dygnet för att klara helgerna.

Sedan fram i november var det fest. Hög musik och hoppande i golvet (dansgolv). Jag var upp och sa till ett par gånger. Andra gången 02:00 och jag skulle upp klockan 6 vilket jag förklarade. Jag ville vara sjysst och säga till istället för att ringa störningsjouren direkt så att de fått böter. Då skickade dom ut någon hobbyjurist som förklarade för mig att det var en bostadsrätt och att man därför får göra precis som man vill. Vilket inte stämmer, men det visar lite på hennes syn på saken.
Till saken hör att det inte är så lyhört. Samtal, TV och skratt hörs inte mellan lägenheterna så länge ingen typ vrålar riktigt högt. Det som hörs är stegljud, möbelsläp, saker som tappas i golvet etc. Jag sover alltid med öronproppar, men de hjälper ingenting mot de ljuden. Det är bara jag som har en lägenhet under. Det kanske skulle höras i lägenheten bredvid min, men den har stått tom ett längre tag då ägaren varken bor där eller hyr ut den (hade tidigare hyrt ut men maxtiden för uthyrning gått ut).

Grannen och hennes kille är numera som standard uppe till 4-5 på morgonen veckans alla dagar, och det verkar ofta vara andra kompisar där också. Det är tunga steg, spring, möbelsläp (liten lägenhet så de flyttar antagligen runt grejor när folk är där, bäddar ut bäddsoffa etc), och saker som åker i golvet med jämna mellanrum. Jag vet inte vad som orsakar smällarna i golvet, TV-spelskontroller? Det är ljud som hindrar mig att somna och som väcker mig om jag sover. Sedan är det knäpptyst till 13-14 på dagarna har jag märkt när jag jobbat hemifrån t ex.
Hon verkar jobba typ som timanställd och sällan. Killen dyker ofta upp mellan 23-01 vilket hörs tydligt på stegljuden.

Jag har pratat med styrelsen och blivit informerad att hon själv gått in med en bråkdel av summan i köpet och därför inte går att betrakta som hyresgäst (hade föräldrarna ägt 100% hade det bara varit att vräka henne som hyresgäst). Det är tydligen något mäklarna häromkring rekommenderar när föräldrar köper bostadsrätt åt barnen så att de inte ska gå att vräka så lätt när de missköter sig.
Jag för på styrelsens rekommendation en störningslista. Det går ju inte att ringa störningsjouren när någon drar fram möbler kl 3, när de kommer ligger antagligen någon i bäddsoffan och ska sova. Frågan är vad fan man ska göra? Jag pratade med tjejens farsa efter festen eftersom det var som att prata med en 15-åring när jag pratade med grannen. Han förstod, och det har inte partats före arbetsdagar sedan dess. Däremot hoppas det i golvet efter krogen, antagligen med flit, men det få jag väl ta som "tjallade".

Som beskrivs ovan blir man ju nervös till slut. När man hör någon duns börjar man ju fundera direkt på hur mycket man får sova i natt. Det påverkar mig på så sätt att jag blivit märkbart tröttare på jobbet, jag får sova kanske 2-3 timmar färre per natt än tidigare och vaknar flera gånger per natt.

Min fråga är om styrelsen är för flat eller om det verkligen inte finns mer de borde kunna göra?
Det är ingen idé att prata mer med grannen. Själv verkar hon vara extremt konflikträdd och undvikande, men det är tydligt att hon bara har rättigheter och inga skyldigheter på hennes agerande.

Känner med dig, har upplevt samma sak. En gång i hyresrätt när nån snorunge fick andrahandskontrakt från sin äldre syster. De festade 24/7. Det var första gången jag insåg vad sömnbrist kan göra med en människa. Vi sa upp den och köpte en lägenhet.

Det blev inte bättre där tyvärr då de renoverade konstant mellan 16-00, man tycker ju att en lägenhet på 80m2 borde bli klar nån gång men efter 5 år sålde vi den och köpte hus.

Det är svårt att vräka folk rent generellt oavsett bostadsform. Jag hade flyttat, om det inte går att prata med den störande.
 
Om ljuden huvudsakligen hörs via ventilationen går det att åtgärda genom att installera "dämpare" på rören i berörda lägenheter. Det är en liten plåtlåda som kan monteras t.ex inuti köksskåpen. I ert läge är det bäst att kontakta styrelsen för detta är något som bör göras i samtliga (berörda) lägenheter. Kan eventuellt vara byggbolagets ansvar att åtgärda. Detta fel kan bero på att man ändrat ventilationen i samband med ombyggnaden.
 
I mitt fall är det hälgång, smällar och dunsar i golvet (mitt innertak) nattetid. Typ flyttar stolar, tappar mobilen, slänger TV-spelsdosor, rullar med skrivbordsstolen eller vad de nu gör. Sådana ljud hörs lika tydligt som om någon skulle knacka på dörren, men samtal, TV etc hör jag aldrig. I badrummet kan man svagt höra att någon pratar i en annan lägenhet, men inte så tydligt att man hör mer än att det är en röst.
Öronproppar funkar ju på allt utom genomslagsljud i stommen, det går inte att göra något åt på något sätt känner jag. Jag vet att de slängt ut den gamla parketten, kanske har de fuskat med nya golvet?
Inatt vaknade jag 02:27 av en smäll i golvet. Låg vaken en timme, då smällde det igen halv fyra. Härliga tider. Där uppe var det knäpptyst till strax efter 13, de verkar vara noga med att få sina 8 timmars sömn själva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.